۰
plusresetminus
یادداشتی از زهرا میرزایی:

رعایت اصول تغذیه مناسب در محیط کار

بخش دوم
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۹
افراد شاغل، دست کم یک سوم روز یا حتی نصف روز خود را در محیط کار می گذرانند و از همین رو برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند. در بخش نخست این مطلب به مصرف بالای قندها و گروه کربوهیدارت ها؛ همچنین مصرف ناکافی میوه ها و سبزی ها به عنوان دو مشکل شایع تغذیه ای در کودکان پرداختیم و در ادامه به دو مورد دیگر از مشکلات تغذیه ای کارکنان در محیط های کار و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات می پردازیم.
رعایت اصول تغذیه مناسب در محیط کار
به گزارش حافظ خبر، مصرف ناکافی آب و مایعات در محیط کار

یک فرد بزرگسال سالم در شرایط طبیعی و آب و هوای معتدل برای تامین آب موردنیاز بدن باید به طور متوسط هشت لیوان آب و مایعات در طول روز بنوشد. میزان نیاز به آب بسته به فعالیت روزانه، آب و هوا، وضعیت بارداری یا شیردهی، وضعیت سلامت  متغیر است.

کم آبی در بدن باعث عوارض و بیماری هایی از جمله سردرد و خستگی، گرفتگی عضلات، سنگ کلیه، عفونت ادراری، سوزش معده، سوء هاضمه و یبوست می شود. 

ارائه راهکار:

·         نگه داشتن مداوم بطری آب در کنار خود در مصرف آب بیشتر به فرد کمک می کند.

·         می توان آب مصرفی خود را با یک تکه لیمو، نعنا یا زنجبیل مزه دار کرد.

·         از میوه ها و سبزی های آبدار مثل کاهو، خیار بیشتر استفاده شود.

·         مصرف چای و ترکیبات کافئین دار را کاهش دهیم، زیرا سبب افزایش ادرار و کاهش آب بدن می شود. همچنین این نوشیدنی ها جایگزین آب مصرفی و در نتیجه باعث کاهش مصرف آب می شود. 

فعالیت فیزیکی نامناسب و کم تحرکی

فعالیت بدنی نامناسب باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع۲، انواع سرطان، سندروم متابولیک، چاقی و پوکی استخوان می شود. 

ارائه راهکار:

·         برای شروع فعالیت بدنی در محیط کار بازه ‌های زمانی ۵ تا ۱۰دقیقه‌ای در نظر بگیریم.

·          بعد از یک ساعت بی‌تحرکی، از پشت میز بلند شویم، کمی حرکات سبک کششی انجام دهیم و مدت کوتاهی در محیط کار پیاده‌روی کنیم.

·         جلسات پیاده‌روی  با همکاران برگزار کنیم.

·         از پله‌ها استفاده کنیم.

به خاطر داشته باشیم که با پیروی از یک الگوی غذایی سالم در محیط کار نه تنها از اضافه وزن و چاقی، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سایر بیماری ها پیشگیری کرده ایم، بلکه با بهبود عملکرد و افزایش بازده کاری، زمینه ارتقای خود را در محیط کار نیز فراهم می کنیم.

زهرا میرزائی  کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۲۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما