۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر سید حسام الدین نبوی زاده:

راهکارهای بهبود علایم سرماخوردگی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱
به عفونت واگیر دار دستگاه تنفسی فوقانی (ابتدای بینی تا انتهای گلو) سرماخوردگی می گویند.
راهکارهای بهبود علایم سرماخوردگی
به گزارش حافظ خبر، کودکانی که سرما می‌خورند بسیار خسته و بی‌حال به نظر می‌رسند و گلودرد، سردرد، سرفه، تب خفیف، درد عضلانی و کاهش اشتها دارند. در برخی موارد ممکن است که ترشحات بینی غلیظ شود و به زرد یا سبز تغییر رنگ دهد.

دلیل اصلی سرماخوردگی کودکان ویروسی به‌ نام «رینوویروس» است. هوای خشک مقاومت در برابر این عفونت ویروسی را کم می‌کند و به سرماخوردگی می ‌انجامد.

به‌ طور کلی این ویروس‌ها از طریق قطرات بسیار ریزِ غیرقابل رویت که در هوا یا روی اشیا است، منتقل می‌شوند. ویروس‌ها بر روی لایه‌ مخاطی محافظ بینی و گلو می ‌نشیند و باعث شروع فعالیت دستگاه ایمنی بدن می‌شوند.

گلودرد، سردرد و مشکل تنفس از راه بینی احساس می‌شود. انتقال ویروس سرماخوردگی از راه تماس فرد با فرد یا تنفس قطرات ریز حاوی ویروس پس از سرفه یا عطسه رخ می‌دهد.

مرطوب کردن هوا ممکن است علائم احتقان و آبریزش بینی را بهبود بخشد. اگر سرماخوردگی با یک عفونت باکتریایی همراه شود، ممکن است پزشک برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اما استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و بروز عوارض جانبی مانند واکنش آلرژیک شود.

راهکارهای بهبود علایم

استفاده پیشگیرانه از ویتامینC، استفاده از دستگاه بخور برای ایجاد رطوبت در هوا، استفاده از قطره شست و شو برای بینی کودکان، ممکن است طول مدت سرماخوردگی را در کودکان کاهش دهد.

همچنین خواب کافی برای کودک به میزان دست کم هشت ساعت در شب نیز ایمنی بدن کودک را بالا می برد، چرا که سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد.

اما بی توجهی به علائم یک عفونت ویروسی و سعی در ادامه کار و فعالیت در حین بیماری، مدت ابتلا را طولانی تر می کند.

دکتر سید حسام الدین نبوی زاده متخصص کودکان و فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۸۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما