۰
plusresetminus
یادداشتی از سارا حمزه لو مقدم:

سقط غیر قانونی جنین، چه عوارضی به همراه دارد؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۳
پویش ارتقای آگاهی مادران و سلامت باروری با شعار «مادر آگاه، سلامت بارداری، نوزاد سالم»، از چهاردهم بهمن، با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت سلامت مادر و نوزاد و راهکارهای دستیابی به این مهم، در استان فارس آغاز شده و تا بیست و هشتم بهمن ادامه دارد.
سقط غیر قانونی جنین، چه عوارضی به همراه دارد؟
به گزارش حافظ خبر، بهره مندی از موهبت فرزند سالم، نعمتی است که شاید قابل مقایسه با بسیاری از نعمت های الهی نباشد.  برای این امر اطلاع از سلامت قبل از بارداری ضروری است و باید پس از اطمینان از سلامتی کامل، تصمیم به بارداری گرفت.  

با مراقبت پیش از بارداری و ارزیابی سلامت زوجین، بسیاری از عوارض و خطرات قابل پیشگیری بوده و در نتیجه از برخی سقط های خود به خودی پیشگیری می شود.

عوارض سقط های غیرقانونی

سقط های غیرقانونی اغلب با خونریزی شدید، عفونت و شوک عفونی همراه است و در موارد قابل توجهی منجر به مرگ مادر می شود؛ به نحوی که سالانه ۷۸ هزار زن بر اثر عوارض سقط غیر ایمن در دنیا جان خود را از دست می دهند. همچنین احتمال ناباروری و سقط های مکرر پس از سقط غیر قانونی، بسیار افزایش می یابد.

افسردگی، احساس خشم، اختلالات عصبی، بی خوابی و خواب پریشان، مشکلات اضطرابی، احساس گوشه گیری و احساس گناه و پشیمانی نیز از سایر پیامدهای سقط غیرقانونی(سقط های عمدی) جنین است.

در آیات قرآن نیز به موضوع سقط جنین و کشتن جنین از سوی پدر و مادر اشاره شده است و از همه مادران خواسته است که از ارتکاب به این عمل خودداری کنند.

خداوند متعال با صراحت در آیه ۳۱ سوره اسراء دستور می‌دهد که: «وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً؛ و از بیم تنگدستى فرزندان خود را نکشید ماییم که به آنها و شما روزى مى ‌‏بخشیم، آرى کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.

بسیاری از زنان به دلیل باورهای غلط در مورد بارداری مانند «عادت ماهانه من منظم است پس به راحتی و به سرعت باردار می ‌شوم یا می ‌توانم تا چهل سالگی صبر کنم و بعد باردار شوم»؛ از اقدام به بارداری در سنین مناسب پیشگیری می کنند، در حالی که واقعیت این است که قدرت باروری زنان با افزایش سن به ویژه پس از ۴۵ سالگی به طور طبیعی کاهش پیدا می کند؛ افزایش سن زن، تعداد تخمک‌ های تولید شده و کیفیت آن را کاهش می ‌دهد و سطح هورمون ‌های زنانه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و باعث نامنظم شدن تخمک‌ گذاری و کاهش قدرت باروری می‌ شود.  

بنابراین پس از یک بار سقط، هر زمانی که فرد از نظر روحی آمادگی لازم برای بارداری را دارد می تواند اقدام به بارداری کند.

همچمیم بانوان بالای ۳۵ سال در صوت نبود بیماری زمینه ای و عارضه در بارداری قبلی، پس از یک تولد زنده می توانند ۱۲ ماه بعد اقدام به بارداری مجدد کنند.

به یاد داشته باشیم مراقبت و مشاوره پیش از بارداری، مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان ضامن سلامتی مادر و تولد نوزاد سالم است.

سارا حمزه لو مقدم کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۹۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما