۰
plusresetminus
یادداشتی از زهره فیروزی

نقش ویتامین E در کنترل متابولیسم هورمون ها

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۴
ویتامین E نام کلی برای مجموعه­ ترکیباتی است که در بافت­ های گیاهی و حیوانی یافت می­ شود، هر چند که همه خواص این ماده به «توکوفرول» موجود در آن خلاصه نمی­ شود، اما خاصیت آنتی اکسیدان این ماده به طور مستقیم به فعالیت بیولوژیکی دی آلفا توکوفرول باز می­ گردد.
نقش ویتامین E در کنترل متابولیسم هورمون ها
به گزارش حافظ خبر، علوفه­ ها، یونجه، شبدر و برگ­های سبز اغلب دارای مقدار بالایی از ویتامین E است.؛ همچنین دانه­های روغنی خام مقدار بالایی از این ماده را دارا هستند، در حالی که میزان این ویتامین در دانه­های روغن کشی شده ناچیز است.

میزان رطوبت هوا و همچنین میزان زمان نگهداری در کارایی ویتامین E موثر است. اغلب گیاهان و غلاتی که به مدت طولانی به صورت سیلو نگهداری می­شود، از میزان ویتامین E موثر آنها کاسته می­شود.

نقش ­های فیزیولوژیک ویتامین E

ویتامین E خاصیت ضد مسمومیت در متابولیسم سلول­ها داشته، از فعالیت عوامل سمی جلوگیری می­ کند و همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

بر طبق مطالعاتی که صورت گرفته است، ارتباط نزدیکی بین سلنیم و کارکرد ویتامین E وجود دارد؛ در حالی که ویتامین E از اکسیداسیون دیواره های سلول­ها جلوگیری می کند، سلنیوم باعث می­شود تا سوپراکسیدها دچار تغییر ماهیت شده و کارایی خود را از دست بدهد.

اثرات ویتامین E

- کنترل متابولیسم هورمون­ها از طریق لوب داخلی غده هیپوفیز

- ثبات غشای سلول­ها به ویژه در بافت قلب و عضلات اسکلتی

- گسترش و کنترل فعالیت تخمدان ­ها

- تحریک تولید آنتی بادی ها در بدن و افزایش مقاومت نسبت به بیماری­ها

- آماده سازی بدن برای بارداری

زهره فیروزی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۰۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما