۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر ساره ده بزرگی:

اختلال خواب در کودک و نوجوان

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۲
خواب کافی و با کیفیت برای سلامت جسم و روان و همچنین رشد کودک و نوجوان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بدن در طی مراحل خواب، هورمون رشد ترشح می کند؛ با گذشت زمان، کمبود خواب می‌ تواند باعث ایجاد تغییرات جسمی، عاطفی و ذهنی در کودکان شود.
اختلال خواب در کودک و نوجوان
به گزارش حافظ خبر، خواب برای همه انسان ‌ها به خصوص کودکان ضروری است؛ کودک برای رشد، یادگیری و عملکردهای خود به خواب کافی و با کیفیت نیاز دارد؛ کم‌ خوابی، روی خُلق و خوی کودک اثر دارد و عملکرد او را تحت‌ تاثیر قرار می ‌دهد؛ مدت زمان خواب مورد نیاز در سنین مختلف متفاوت است، این مدت زمان مورد نیاز خواب در ۲۴ ساعت و چُرت های طی روز با افزایش سن کودکان و نوجوانان کاهش پیدا می کند.

زمانی که مقدار کیفیت خواب کافی و مناسب نیست و به طور کلی فرد در روز بعد احساس نشاط کافی ندارد و از خواب خود ناراضی است، می گوییم فرد دچار بی خوابی شده است.

بی خوابی می تواند به دلایل مختلف از جمله رویدادها و استرس های روزانه، ترس شبانه، ناتوانی والدین برای برقراری روال منظم خواب و بیداری کودک در خانه باشد؛ بیماری های جسمی و مشکلات روانپزشکی از جمله اختلال افسردگی یا اختلال دو قطبی، اختلال بیش فعالی، اختلال بی توجهی، اختلال وسواس و اختلال اضطرابی نیز می تواند از علت های بی خوابی در کودگ و نوجوان باشد؛ اختلالات روان به خصوص اختلالات اضطرابی نیز می تواند باعث مشکلات در خواب کودک و نوجوان شوند که می تواند خود را به صورت ترس از خوابیدن به تنهایی، دیر خوابیدن، بیدار شدن های مکرر، کابوس و وحشت شبانه نشان دهد.

خواب ناکافی و بی کیفیت باعث می شود درصد ابتلای کودک و نوجوان به بیماری ها به خصوص اختلال در عملکردهای شناختی، یادگیری اجتماعی کودک و نوجوان افزایش داشته باشد؛ اختلال خواب در کودکان به شکل‌ های مختلف و با نشانه ‌های متفاوتی بروز کرده و منجر به ایجاد تنش، اختلالات شناختی، عدم اعتماد به نفس، فشارهای عصبی، استرس و اضطراب می شود.

در صورت مشاهده این علایم، به ویژه زمانی که این علایم تداوم داشته باشند، لازم است برای انجام مداخلات رفتاری یا در صورت نیاز دارو درمانی به روانپزشک یا روانپزشک اطفال و نوجوان مراجعه کنیم.

دکتر سارا ده بزرگی فوق تخصص روانپزشکی اطفال و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۰۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما