۰
plusresetminus
یادداشتی از مهدیه فرید:

راهکارهای تغذیه ای در کم کاری تیروئید

تاریخ انتشارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۴
غده تیروئید هورمون هایی ترشح می کند که برای تمامی ارگان ها، بافت ها و سلول های بدن موردنیاز بوده و دارای تاثیرات بسیار زیادی در سلامتی است.
راهکارهای تغذیه ای در کم کاری تیروئید
به گزارش حافظ خبر،  هورمون های تیروئیدی اعمال متعددی در بدن انجام می دهند که از آن جمله می توان متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین، تنظیم دمای بدن و ضربان قلب را نام برد.

 
در کم کاری تیروئید، سطح ترشح هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن و یا به عبارت دیگر میزان مصرف چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها کاهش می یابد.

نکات تغذیه ای در کم کاری تیروئید:

۱. سویا می تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئیدی شود، بنابراین باید در مصرف آن احتیاط شود.

۲. از نمک های یددار تصفیه شده استفاده شود.

۳. تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است. برای این منظور مشاوره با کارشناس تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می شود.

۴. نوشیدن آب به مقدار کافی (دست کم ۷ لیوان) بسیار ضروری است.

۵. استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز هستند، ضرورت دارد؛ زیرا ممکن است عملکرد پایین تیرویید به طور ثانویه در اثر کمبود آهن یا آنمی ایجاد شود.

۶. اطمینان نسبت به تأمین مقادیر کافی ویتامین های C ، A، E و ویتامین های گروه B که برای تولید هورمون تیروئید ضرورت دارد، لازم است.

۷. استفاده از منابع غنی از روی: غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، غلات سبوس دار

۸. مصرف منظم منابع غنی از فیبر نظیر سبزی ها، میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب، مرکبات و همچنین حبوبات و غلات سبوس دار برای برطرف شدن یبوست

۹. استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه امگا ۳ که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد است.

۱۰. پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن (شامل انواع کلم، شلغم، روغن کانولا، بادام زمینی، ارزن و سویا) و مصرف سبزی ها به صورت پخته

منابع غذایی ویتامین های موردنیاز برای رفع کم کاری تیروئید

ویتامین C : توت فرنگی، آناناس، هندوانه، موز، سیب زمینی، هلو

ویتامین A : جگر، تخم مرغ، ماهی های روغنی، سبزی های سبز رنگ (به جز گیاهان خانواده کلم)، سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی رنگ

ویتامین E : روغن های گیاهی، غلات و مغز دانه ها به جز بادام زمینی

ویتامین B: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی و حبوبات

مهدیه فرید کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز خدمات جامع سلامت تفیهان –ظفرآباد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما