۰
plusresetminus
یادداشتی از سیده سعیده شاه امیریان:

چرا مصرف نان کامل توصیه می شود؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
نان به عنوان قوت غالب مردم کشور علاوه بر تامین سهم زیادی از انرژی روزانه، بخشی از مواد مغذی از جمله پروتئین و برخی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین های گروه B، ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس، منگنز، فلوئو و کروم را نیز به بدن می رساند.
چرا مصرف نان کامل توصیه می شود؟
به گزارش حافظ خبر، هرکدام از این املاح در مهم ترین فرآیند های سوخت و ساز و تامین ایمنی و سلامت بدن نقش اساسی دارد. اما در ایران غلات کامل کمتر و غلات سفید و تصفیه شده بیشتر مصرف می شود.



نان کامل نسبت به سایر نان ها ارزش تغذیه ای بالاتری دارد. نان کامل مشروط به اینکه زمان ماندگاری خمیر برای تخمیر کافی باشد، نان بهتری است؛ چون نانی که خمیر آن به صورت طبیعی تخمیر می شود علاوه بر هضم بهتر، اسید اگزالیک و اسید فیتیک (عامل دفع کننده املاح مهم) آن نیز کاهش و جذب آهن و کلسیم آن بهتر صورت گرفته و عطر و بوی بهتری دارد.

در مقابل، نان حاصل از خمیرهایی که تخمیر نمی شود و یا با جوش شیرین تخمیر می شود به صورت فطیر و خمیر به دست مصرف کننده می رسد که هضم آن بسیار دشوار است و جذب آهن، کلسیم، روی و دیگر مواد مغذی تا حد زیادی کاهش می یابد.

مزایای مصرف نان کامل

کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از سرطان گوارش (به ویژه روده بزرگ)، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی، جلوگیری از یبوست، پیشگیری و کنترل بیماری هایی همچون دیابت، پوکی استخوان، کم خونی و چاقی را می توان از مزایای مصرف نان کامل دانست.

آیا هر نان کاملی مورد تایید است؟

توصیه می شود از خرید نان هایی که در نانوایی به آنها سبوس به صورت دستی اضافه می شود خودداری کنیم. منظور از مصرف نان سبوس دار نانی است که با آرد سبوس دار تهیه شده باشد، یعنی آردی که بخشی از سبوس آن در کارخانه گرفته نشده و به عنوان آرد کامل (سبوس دار) در تهیه نان سنگک، نان جو و برخی نان های محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی شرکت ها اقدام به تهیه بسته بندی هایی تحت عنوان سبوس گندم، سبوس برنج و موارد مشابه کرده اند. اما لازم است به یاد داشته باشیم هر ماده غذایی که تهیه می کنیم، باید نشان استاندارد ایران و سیب سلامت سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

چه کسانی بهتر است در مصرف نان و غلات کامل (سبوس دار) احتیاط کنند؟

افراد دارای درجات مختلف نارسایی کلیه، باید در مصرف سبوس احتیاط کنند.

در هنگام اسهال طولانی مدت، توصیه می شود تا زمان بهبودی، از غلات ساده استفاده شود.

 افراد دارای بیماری های گوارشی باید طبق نظر پزشک و کارشناس تغذیه باشند.

سیده سعیده شاه امیریان کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما