۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر عبدالرحیم اسداللهی:

چگونه دوران سالمندی موفقی را تجربه کنیم؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۹
نهم تا پانزدهم اردیبهشت، به نام هفته ملی «سلامت» نامگذاری شده که امسال این مناسبت، با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» گرامی داشته می شود.
چگونه دوران سالمندی موفقی را تجربه کنیم؟
به گزارش حافظ خبر، آیا تا به حال به دوران سالمندی موفق فکر کرده اید؟

افزایش امید به زندگی و کاهش میزان باروری باعث افزایش تعداد افراد سالمند در سراسر جهان شده، به گونه ای که پیر شدن جمعیت به یکی از مهمترین چالش های بهداشت عمومی در قرن کنونی تبدیل گشته است.

موفقیت در دوران سالمندی به چه معناست و چگونه می توان حتی در سنین بالا با انگیزه و خوش بین بود؟ سالمندی موفق یک سازه اجتماعی و فرهنگی است، سالمندی موفق را نمی توان تقلید از جوانی دانست؛ بلکه باید با این رویکرد مورد توجه قرار گیرد که به معنی درگیر کردن فعال خود با مردم، گروه ها، فعالیت ها و در مجموع، درگیر کردن خود با زندگی است.

امید به زندگی و کیفیت آن در سالمندان برای حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل، سالمندی موفق را به عنوان متغیری وابسته تحت تاثیر قابل توجهی قرار می دهد.

۳ عامل موثر در سالمندی موفق

«سرمایه اجتماعی»، به همراه «تحصیلات» و «زندگی با همبستگان» سه عاملی است که به طور معنادار سالمندی موفق را پیش بینی می کنند.

سالمندی فعال(AHA):

منظور از واژه فعال نه تنها ادامه فعالیت بدنی و مشارکت در نیروی کار، بلکه تداوم مشارکت در اجتماع، سیاست، فرهنگ، معنویت و امور شهروندی است.

پنج دلیل عمده برای سیاست گذاران وجود دارد که مفهوم سالمندی فعال را با علاقه دنبال کنند این دلایل شامل:

پیر شدن نیروی کار، افزایش خروج زود هنگام نیروی کار، لزوم پایداری سیستم های حمایت اجتماعی، تغییر نیازهای تجاری و فشار سیاسی برای ارائه درمان و مراقبت برابر سالمندان است.

سالمندی موفق و سبک زندگی سالم

مولفه های سبک زندگی همچون: پرهیز از مصرف دخانیات، فعالیت فیزیکی، داشتن تغذیه مناسب و با کیفیت بالا باعث افزایش میزان بقا و وضعیت سلامت بهتر در سنین سالمندی می شود.

راهکارهای بهبود شرایط زندگی سالمندان

مولفه های متغیر: پرداخت مستمری غیر مشارکتی، ارائه بیمه مراقبت بلند مدت، ایجاد خدمات مراقبت سیار، کارت های تخفیف مراکز تفریحی و ورزشی، کارت های تخفیف حمل و نقل، ارزیابی های سلامتی، تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه های مخصوص سالمندان و ایجاد امکان تحصیل در دانشگاه ها، در ارائه خدمات به سالمندان و ارتقای زندگی آنان موثر است.

انجام ارزیابی های مداوم در سالمندان سبب بهبود سطح بهداشت و سلامت عمومی در بین سالمندان می شود که ارتقای سطح کیفی زندگی سالمندان را به همراه دارد.

با توجه به اینکه نخستین گام برای بهبود زندگی در دوران سالمندی، دادن آگاهی، تغییر افکار و بینش سالمندان به پدیده پیری و ارائه راهکارهای صحیح زندگی است، فراهم آوردن زمینه های ادامه تحصیل برای سالمندان می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان واقع شود.

از سویی دیگر باید بپذیریم که سالمندی با ناتوانی یا بیماری یکی نیست تا بتوانیم زندگی موفق و سالمی در دوران سالمندی داشته باشیم. موفقیت در دوران سالمندی ربطی به عوامل ژنتیکی فرد ندارد، بلکه به عوامل بیرونی قابل کنترل و انتخاب های شخصی مربوط می شود.

سالمندان موفق باید بتوانند عادات و سبک زندگی موثر و سالم خود را از میانسالی به سالمندی انتقال دهند و از تجربیات خود بهره ببرند و احساس درونی مثبت و رضایت بخشی داشته باشند.

دکتر عبدالرحیم اسداللهی عضو هیات علمی گروه سلامت سالمندی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۸۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما