۰
plusresetminus
یادداشتی از علی اصغر شاهسونی :

ارگونومی و استفاده صحیح از تلفن همراه

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۴
شکی وجود ندارد که امروزه تلفن‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده‌ است. هر شغلی که داشته باشیم، هر جا که باشیم و به هر کاری که مشغول باشیم، به گوشی تلفن همراه نیاز داریم.
ارگونومی و استفاده صحیح از تلفن همراه
به گزارش حافظ خبر، با وجود همه مضراتی که این گوشی‌های کوچک دوست‌داشتنی برای جسم و حتی روح ما دارد، امکان جدا شدن از آنها را نداریم. در ادامه با راهکارهایی که می تواند حافظ سلامت ما در استفاده از گوشی های تلفن همراه باشد را با هم مرور می کنیم:

 

سرفصل های جهانی «وضعیت دیجیتال»

·                     در مجموع ۵.۴۴ میلیارد نفر در اوایل سال ۲۰۲۳ از تلفن همراه استفاده می کنند که معادل ۶۸ درصد از کل جمعیت جهان است. کاربران منحصر به فرد تلفن همراه در طول سال گذشته با ۱۶۸ میلیون کاربر جدید در طول ۱۲ ماه گذشته کمی بیش از ۳ درصد افزایش یافته اند. امروزه ۵.۱۶ میلیارد کاربر اینترنت در جهان وجود دارد؛ به این معنی که ۶۴.۴ درصد از کل جمعیت جهان اکنون آنلاین هستند و در حال حاضر ۴.۷۶ میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد.

ارگونومی استفاده از تلفن همراه

استفاده غیراصولی و بی‌توجهی به ارگونومی تایپ با گوشی می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر چشم ما بگذارد. اما آسیب‌های جسمی استفاده درازمدت از گوشی تلفن همراه به چشم محدود نمی‌شود. بلکه ممکن است مچ دست، گردن، کتف و کمر را هم درگیر کند. اما خبر خوب این است که با رعایت نکات ساده ارگونومیک، می‌توانیم احتمال بروز این آسیب‌های جسمی را به کمترین میزان برسانیم. ممکن است مدتی طول بکشد تا به این تغییرات عادت کنیم، اما می تواند در حفظ سلامتی ما، نقش موثری ایفا کند.

ارگونومی تایپ با گوشی برای محافظت از چشم

·         فاصله اصولی بین صفحه گوشی و چشم خود را همیشه حفظ کنیم. توصیه می‌شود گوشی را بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتری چشم‌های خود نگه داریم.

·         اگر اندازه حروف گوشی کوچک است و برای دیدن آن با مشکل مواجه می‌شویم، می‌توان با استفاده از تنظیمات گوشی و نرم افزارهای مرتبط، از اندازه های بزرگ تر استفاده کنیم که از فاصله بیشتر هم قابل خواندن باشد.

·         قانون ۲۰-۲۰-۲۰ در زمان کار با رایانه به این معنی است که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با رایانه، باید ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری یا بیشتر نگاه کنیم تا چشم استراحت کند. در مورد تلفن همراه، بهتر است هر ۱۰ دقیقه یا کمتر این کار را انجام دهیم؛ چرا که فاصله صفحه موبایل از چشم ما کمتر است و زودتر چشم را خسته می‌کند.

·         نورپردازی محیط باید طوری باشد که بتوان صفحه گوشی را بدون وارد شدن فشار به چشم ببینیم. نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می‌شود، شب‌ها باعث اختلال خواب می‌شود و می‌تواند سلامت مغز را به خطر اندازد. برای کاهش عوارض نور آبی می‌توان از فیلتر نور آبی استفاده کرد که بیشتر گوشی‌ها به آن مجهز هستند.

پرهیز آسیب‌های مچ دست و انگشت‌ ها با رعایت ارگونومی تایپ با گوشی

·         یکی از اصول ارگونومی تایپ با گوشی این است که به صورت مداوم از یک انگشت استفاده نکنیم.

·         نگه داشتن وزن گوشی مچ دست را دچار آسیب می‌کند. همچنین استفاده مکرر از انگشت‌های شست یا اشاره برای تایپ کردن با گوشی باعث صدمه دیدن مفصل‌ها می‌شود. بهترین حالت ارگونومی تایپ با گوشی این است که گوشی را کف یک دست قرار دهیم و با انگشت اشاره دست دیگر تایپ کنیم.

·         همچنین می‌توانیم گوشی را با دو دست نگه داریم تا وزن آن میان دو دست تقسیم شود و با انگشت‌های شست تایپ کنیم.

·         برای مدت طولانی با گوشی تایپ نکنیم. تایپ کردن با گوشی هم مانند کیبورد می‌تواند به سندورم تونل کارپال در مچ دست منجر شود.

·         در شبکه‌های مجازی می‌توان به جای تایپ کردن، پیام صوتی فرستاد.

·         اگر برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کنیم، از هندزفری استفاده کنیم.

·         هرگز گوشی را بین گوش و شانه خود قرار ندهیم.

·         هنگام استفاده از تلفن همراه، مچ دست ها را تا حد ممکن شل کنید و صاف نگه داریم.

·         هرگونه فشار به مچ دست ها هنگام تایپ کردن با گوشی، باعث می‌شود انگشتان هم سخت‌تر کار کند.

علی اصغر شاهسونی کارشناس سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما