۰
plusresetminus
دو ماراتن شیراز:

حواشی اخلاقی دو ماراتُن شیراز و لزوم توجه به چند نکته مهم

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
می‌گویند زمانی خانه فردی مورد دزدی قرار گرفت. همسایه‌ها جمع شدند؛ یکی می‌گفت تقصیر بَنّا بوده که دیوارها را آنقدر بلند نساخته تا دزد از روی آن رد نشود.
حواشی اخلاقی دو ماراتُن شیراز و لزوم توجه به چند نکته مهم
به گزارش حافظ خبر،  می‌گویند زمانی خانه فردی مورد دزدی قرار گرفت. همسایه‌ها جمع شدند؛ یکی می‌گفت تقصیر بَنّا بوده که دیوارها را آنقدر بلند نساخته تا دزد از روی آن رد نشود، دیگری گفت تقصیر کلیدساز است که کلید در ورودی خانه را جوری نساخته که دزد آن را نشکند و الی آخر... و صاحبخانه که از هم عاقل‌تر بود گفت انگار خود دزد از همه بیگناه‌تر است! چرا کسی نمی‌گوید گناهکار اصلی همان دزد است؟!
در دوی نیمه ماراتُن شیراز، مطابق توضیحات مقامات ذیربط برخی به صورت کشف حجاب و با پوشش مغایر شئونات اسلامی و عفت عمومی، ناگهان وارد جمعیت شده‌اند و شروع به دویدن کرده‌اند. طبیعتا مقصر اول همین افراد هستند. کدام عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد؟ در بسیاری از کلانشهرها ازجمله #شیراز فرقه‌های ضالّه‌ای فعال هستند که این روزها ماموریت‌شان عادی‌سازی #کشف_حجاب و #هنجارشکنی است. بنابراین نخستین واکنش، باید بررسی همین موضوع باشد که آیا ما با دست‌های پشت پرده‌ای مواجهیم که برای بدنامی شیراز تلاش می‌کنند؟ اینها چه کسانی هستند؟ آیا چند نفر صرفا با نیت ورزش و تفریح آمده‌اند و رفته‌اند یا ماجرا چیز دیگری است؟
 با مساله کم اهمیتی مواجه نیستیم. درواقع نباید به این نقطه می‌رسیدیم که #حجاب به خاکریز اول تقابل ما و دشمن تبدیل شود اما امروز در این نقطه، نه می‌توانیم حجاب را کم اهمیت بپنداریم و نه می‌توانیم نسبت به هنجارشکنی سکوت کنیم. ظهر امروز ریاست فدراسیون دو و میدانی در واکنش به حواشی این ماراتُن استعفا داد. کار خوبی انجام شده اما قطعا کافی نیست. زمانی می‌شود گفت خوب است و راضی هستیم که بدانیم قرار نیست دیگر این قبیل اتفاقات تکرار شود. بنابراین همه چیز نباید سر فدراسیون دو و میدانی خراب شود و دیگرانی که قاصر یا مقصر بوده‌اند، قِسِر در بروند!
 آیا یک فعال فضای مجازی و یا خبرنگار اصفهانی، کرمانی، مشهدی، تبریزی یا اهوازی را می‌شناسید که بگوید شهر ما بدترین وضعیت ممکن فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی و ... را دارد؟ چرا برخی در شیراز تلاش می‌کنند شهرشان را در سیاه‌ترین حالت ممکن به دیگران معرفی کنند؟ چرا برخی فکر می‌کنند اگر محتواهای غیر اخلاقی  و عکس‌ها و کلیپ‌های مثلا همین دو نیمه ماراتُن را در فضای مجازی پخش کنند کار درستی کرده‌اند و به حل مساله کمک می‌کنند؟ این فهم غلط از کجا آمده است؟
 در همین روزها، صدها کودک و نوجوان شیرازی و غیر شیرازی در این شهر گرد هم آمده‌اند تا در این وانفسای آخرالزمان، کل قرآن کریم و ترجمه و تفسیر آن را حفظ کنند و این اتفاق سالهاست در شیراز رواج دارد، چیزی که شاید در کل کشور بدیلی در این مقیاس نداشته باشد. این نوجوانان چرا دیده نمی‌شوند و چرا کسی از وجودشان در این شهر مطلع نیست؟ چرا عادت کرده‌ایم از کنار رویش‌های فرهنگی و نقاط امیدبخش اجتماعی بی تفاوت بگذریم و ذره‌بین‌مان فقط روی حواشی باشد؟ 
#حال_خوب ما در گرو دُرُشت دیدن اتفاقات جامعه نیست، در درست دیدن آنهاست...
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۳۲۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما