۰
plusresetminus
یادداشتی از مهندس فرانک گل خورشیدی :

اهمیت کاهش مصرف کاغذ در سلامت محیط زیست

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۳
کاغذ پنجمین صنعت بزرگ مصرف کننده انرژی در جهان است که به ازای هر تن محصول، انرژی و آب بیشتری نسبت به سایر صنایع مصرف می‌کند و سطح بالایی از آلودگی را به وجود می‌آورد.
اهمیت کاهش مصرف کاغذ در سلامت محیط زیست
به گزارش حافظ خبر، بازیافت و استفاده دوباره از ضایعات کاغذی، علاوه بر عدم نیاز به قطع درختان، برای تولید یک تن کاغذ بازیافتی مقدار 37 هزار لیتر آب، 4 هزار کیلووات ساعت برق و دو هزار و 730 لیتر نفت صرفه جویی می شود.

از آنجایی که صنعت تولید کاغذ به عنوان پنجمین صنعت پرمصرف آب و منابع انرژی در جهان است، سرانه مصرف کاغذ در جهان، سالانه برای هر نفر 54 کیلوگرم است؛ این در حالی است که در کشور ایران، بین 22 تا 25 کیلوگرم، در کشورهای توسعه یافته 150کیلوگرم، تخمین زده شده است. این رقم از سرانه، موجب می شود که سالیانه حدود ۹۱۰ میلیون کیلوگرم کاغذ در ایران مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اینکه برای هر تن کاغذ و تولید آن باید تقریبا 19 درخت تنومند قطع شود، این رقم بسیار نگران‌ کننده و خطرناک به نظر می رسد و کار از جایی خطرناک تر می شود که بررسی ها روند افزایشی  را نشان می دهد و تا سال ۲۰۲۵ می‌تواند در روند صعودی و قطع درختان همواره وجود داشته باشد.

بازیافت و استفاده دوباره آن به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه ‌های ملی، کاهش مصرف انرژی، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و کاهش ورود مواد آلاینده به محیط‌ زیست و اصلاح الگوی مدیریت سبز دارای اهمیت است.

همه افراد جامعه به ویژه کارکنان ادارات و سازمان ‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان و کسانی که بیشتر با کاغذ در ارتباط هستند، می توانند به سهم خود در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنند.

راهکارهای استفاده بهینه و کاهش مصرف کاغذ

قبل از پرینت گرفتن بیشتر فکر کنید.

از فکس آنلاین استفاده کنید.

اقلام مصرفی در سازمان سهمیه بندی شود.

از برگه‌های تک رو برای پرینت گرفتن استفاده کنید.

در چاپ کاغذی مکاتبات داخلی اعمال محدودیت شود.

پرینت اسناد و جایگزینی تا حد امکان با نسخه‌های الکترونیک کاهش یابد.

کاغذ را از سایر زباله‌ها تفکیک کنید تا امکان بازیافت وجود داشته باشد.

از برگه‌هایی که از قبل استفاده شده است، دوباره استفاده کنید.

از پشت برگه‌های استفاده شده برای چرک نویس و یادداشت ‌ها استفاده کنید.

اسناد و مدارک خود را به صورت فایل الکترونیکی ذخیره و از چاپ آنها در مواقع ضروری خودداری کنیم.

استفاده از ایمیل به جای پست یا فکس کردن نامه و در خصوص نامه‌های اداری- الکترونیکی سیستم اتوماسیون اداری

بهتر از خرید تقویم‌های دیواری و کاغذی خودداری کنید. امروزه بسیاری برنامه‌ها ویژه موبایل هستند که نه تنها امکانات بسیار بهتری از تقویم در اختیار شما قرار می‌دهند، بلکه حتی می‌توانید برنامه ریزی روزانه و یادآوری ‌های مهم را نیز در آن ثبت کنید.

زباله‌های کاغذی به صورت جداگانه در کیسه زباله های مخصوص قرار داده شود.

با توجه به مطالب ذکر شده، برای بهینه سازی مصرف کاغذ و جلوگیری از مخلوط شدن آن با پسماند عادی، از کارتن پلاست در تمامی طبقات ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی جانمایی شده است و طبق آمار به دست آمده، در سه ماهه نخست سال 1402 نسبت به سال گذشته، میزان کاغذ بازیافت شده به صورت میانگین 40 درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین پیشنهاد می شود واحد های دیگر نیز از کارتن پلاست برای بازیافت هر چه بهتر کاغذ استفاده کنند.

مهندس فرانک گل خورشیدی کارشناس محیط زیست اداره HSE دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۷۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما