۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

کم خونی در دوران بارداری

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است، ذخیره‌ آهن در بدن اغلب بانوان برای سپری کردن دوران بارداری، به ویژه در ماه‌های دوم و سوم و یا ماه هفتم به بعد، کافی نیست.
کم خونی در دوران بارداری
به گزارش حافظ خبر، کم خونی در بارداری با علایم، سرد شدن دست و پا در بارداری، خستگی زودرس، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه، رنگ پریدگی صورت، ضربان نامنظم قلب، درد در قفسه‌ سینه نمایان می شود.

اغلب زمانی که جنین شش ماهه یا سه ماهه است، احتمال بروز کم خونی در بدن مادر وجود دارد که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 با توجه به اینکه هموگلوبین نقش اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را بر عهده دارد، در نتیجه اگر میزان آن در بدن کاهش پیدا کند، ممکن است مادر باردار دچار تنگی نفس یا مشکلات در تعداد ضربان قلب شود.

 همچنین احتمال دارد که میزان دما در دست و پاها کاهش پیدا کند. به همین دلیل این شخص احساس می ‌کند که دست و پاهای او پیوسته سرد است.

مصرف مکمل آهن با نظر پزشک، در بیشتر موارد درمان قطعی کم خونی در بارداری است. مصرف ویتامین‌ها و مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و مرغ توصیه می ‌شود. برخی خوراکی ‌های گیاهی نیز آهن دارد و باید در رژیم غذایی هنگام بارداری استفاده شود. با توجه به اهمیت این موضوع، مراقبت‌های پزشکی باید  از ابتدای بارداری صورت بگیرد تا کم خونی احتمالی کنترل شود.

گاهی ممکن است به دلیل اختلالات خونی، کم خونی بارداری با مصرف مکمل آهن برطرف نشود. در این صورت، باید به پزشک متخصص هماتولوژی یا پزشک متخصص اختلالات خونی (کم خونی همولیتیک) مواجه شود.

دکتر «شقایق مرادی علمدارلو»، متخصص زنان و زایمان عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۹۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما