۰
plusresetminus
یادداشتی از فرشید خداپرست :

با عوامل زیان آور تاثیرگذار بر فشارخون در محیط کار بیشتر آشنا شویم

تاریخ انتشارجمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
شناسایی ریسک فاکتورهای شغلی فشار خون به دلیل قابل شناسایی و کنترل بودن، از اهمیت بسیار بالایی در سلامت افراد جامعه برخوردار است.
با عوامل زیان آور تاثیرگذار بر فشارخون در محیط کار بیشتر آشنا شویم
به گزارش حافظ خبر، هر چند علت های شغلی جزو 10 علت اساسی فشار خون قرار نمی گیرد، اما تحقیقات گسترده ای در مورد اثرات فاکتورهای شغلی در فشار خون انجام شده است و بر اساس نتایج شواهد کافی در مورد اثرات استرس شغلی، نوبت کاری، تماس با برخی فلزات همچون سرب و تماس با صدا بر افزایش فشار خون وجود دارد.

همچنین شواهد زیادی نشان دهنده ارتباط میان فشارخون با کم تحرکی، شغل های نشسته و تماس با جیوه، کادمیوم، ارسنیک و CS2 (کربن دی‌سولفید) را نشان می دهد؛ اما در این زمینه نیاز به مطالعات کامل تری وجود دارد.

مشخص شده است کارگرانی که با صدا تماس دارند، خطر فشارخون بالا با افزایش سابقه کار، رابطه «دوز پاسخ» دارد و این یافته نشان می دهد اثرات تجمعی تماس با صدا چقدر با اهمیت است.

خطر افزایش فشارخون در کارگران جنس زن و مرد تفاوتی ندارد، اما همچنان نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه احساس می شود.

یکی از شاخص های مهم در مبحث استرس شغلی که می تواند به عنوان عامل افزایش فشار خون مطرح شود، نبود تعادل بین نیازهای شغلی و اختیارات شغلی است.

با توجه به اهمیت سلامت کارگران به عنوان یک از گروه های هدف و آغاز پویش ملی سلامت (20 آبان لغایت 20 دی) از این گروه برای دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری های دیابت و فشارخون، در مدت زمان تعیین شده با مراجعه به تمامی خانه های بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی دعوت می شود.

فرشید خداپرست سرپرست گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۲۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما