اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی متناسب با نیاز روز دچار تحول و بازسازی شود .
به گزارش حافظ خبر، یادداشت دبیر جامعه روحانیت شیراز به مناسبت تحولات مدیریتی سازمان تبلیغات اسلامی استان: اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی متناسب با نیاز روز دچار تحول و بازسازی شود
همزمان با تغییر مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس و جایگزینی حجتالاسلام والمسلمین ولدان به عنوان مدیرکل جدید و قدردانی از خدمات ارزشمند ، خالصانه و عالمانه حضرت حجتالاسلام والمسلمین قانع، فرصتی فراهم است تا جایگاه، مأموریت و مسئولیتهای خطیر این نهاد مهم فرهنگی بازخوانی و بازتعریف شود.
در ابتدا مسئولیت جدید را به جناب حجت الاسلام والمسلمین ولدان تبریک عرض نموده و برای ایشان آرزوی توفیق دارم و دلیل نگارش این یادداشت را اهمیت جایگاه سازمان تبلیغات اسلامی و تقویت محوریت این نهاد مهم حوزوی می دانم تا مخاطبان متوجه شوند که تغییر در سازمان تبلیغات اسلامی یک جابهجایی ساده اداری نیست؛ بلکه باید تحولی در یکی از خطوط مقدم فرهنگی و دفاع از هویت، ارزشها و امنیت فکری استان فارس باشد.
▪️جایگاه راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی
سازمان تبلیغات اسلامی، بنا بر شرح وظایف قانونی خود، مسئولیت اصلی حفظ، ترویج و پاسداری از گفتمان انقلاب اسلامی ایران را عهده دار است و تبیین ارزشهای دینی ، گسترش فرهنگ قرآنی، پشتیبانی از مساجد و هیئتها، ساماندهی تشکلهای دینی، و مقابله با جنگ نرم تنها بخشی از رسالت این سازمان است.
این نهاد، صرفاً یک دستگاه اجرایی و وابسته نیست، بلکه مسئول طراحی و صیانت از قالب فکری و معنوی جامعه محسوب می شود.
در زمانه ای که ایران اسلامی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه را با یکی از پیچیده ترین و هدفمندترین ساختارهای تروریستی و ضد بشری جهان و به عنوان دشمن شماره یک میهن اسلامی پشت سر گذاشته، باید اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی متناسب با وضعیت فعلی دچار تحول و بازسازی شود و پیاده سازی تجربیات حاصل از این جنگ از مهمترین برنامه های این سازمان باشد.
جنگ ۱۲ روزه ی اخیر به عنوان یک جنگ ترکیبی به ما آموخت که میدان اصلی «نبرد روایتها»ست و برای موفقیت در این میدان باید برنامه ریزی دقیقی برای استفاده از ظرفیت های استان صورت گیرد تا دست آوردهای نظام و نظامیان در هیاهوی رسانه ای دشمن پایمال نشود.
در شرایطی که دشمنان ایران اسلامی با تمام توان و بوسیله شبکههای رسانهای، محتوایی و روانی، میکوشند هویت اسلامی و ایرانی نسل جوان را مخدوش کنند و آنها را از ریشههای معنوی خود جدا سازند، این سازمان تبلیغات اسلامی است که باید همچون قلعهای مستحکم، با ابزارهای نوین و محتوای اصیل، از جبهه فرهنگی و دینی کشور حراست کند.
▪️ نگاه رهبر معظم انقلاب ؛ استفاده از زبان روز در تبلیغ
عنایت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) نسبت به وجود و کارکرد این سازمان بیانگر وجود تفاوت در جنس و ماهیت این نهاد است و معظم له بارها تبلیغات اسلامی را یک جهاد فرهنگی فعال و مهم دانستهاند و فرموده اند :
«تبلیغات اسلامی باید مردم را به یاد خدا و ارزشهای اسلامی بیاورد و آنان را به حرکت و جهاد فرهنگی فراخواند.»
ایشان همچنین هشدار دادهاند که:
«اگر تبلیغات اسلامی ضعیف شود، انقلاب اسلامی تهدید میشود.»
ایشان سخن گفتن با «زبان زمانه » را عنصر مهم تبلیغ می دانند و از تکرار روشهای کهنه و شیوه های منقضی شده حذر داده اند که این بدان معنی است که بهکارگیری رسانههای نوین، انیمیشن، محتوای صوتی، ویدئوهای کوتاه، هوش مصنوعی و هر ابزار مشروع و مدرنی که بتواند پیام دین و انقلاب را به نسل امروز برساند باید از سوی مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
▪️پنج راهبرد پیشنهادی برای آینده سازمان تبلیغات اسلامی
متناسب با مأموریتهای سازمان و شرایط فرهنگی استان فارس چهار محور راهبردی برای آینده ی این سازمان پیشنهاد می شود:
۱. شناسایی، جذب و ساماندهی روحانیون جوان، فعال و به روز، هنرمندان متعهد و متخصصان رسانه برای فعالیت در زمینه ی ماموریت های سازمان تبلیغات. در واقع بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد باید مهمترین راهبرد سازمان باشد.
۲. برنامه ریزی برای حضور مؤثر و حرفهای در فضای مجازی،و تولید محتوای روزانه در همه سکوها، با هدف مقابله با تحریف و تهاجم فرهنگی.
۳. تقویت شبکه تبلیغ روحانیون در سراسر استان و تقویت مساجد، هیئات مذهبی،کانون ها و مراکز قرآنی از طریق آموزش های روز و مدرن و تامین تجهیزات ضروری.
۴. تمرکز بر مسائل هویتی و اولویتدار جامعه با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف فرهنگی تبلیغی استان در جنگ ۱۲ روزه.
۵. فعال سازی ظرفیت کم نظیر سازمان در جهت ایفای نقش خود به عنوان محور هدف گذاری فرهنگی استان با بهره گیری از توان روحانیون، کانون ها، مداحان ، هیئت ها و جوانان.
▪️توصیه هایی صمیمانه به مدیرکل جدید سازمان تبلیغات اسلامی استان
این برادر عزیز بهتر از هر کسی می دانند که پذیرش مسئولیت در سازمان تبلیغات اسلامی صرفاً یک مدیریت سازمانی نیست و در حقیقت این دستگاه نقش روح برای کالبد نظام را بازی می کند؛ در نتیجه توصیه اینجانب این است که این نهاد همچون دوران جناب آقای قانع باید بیش از گذشته از قالبهای اداری خارج شده و به جریانی پویا، خلاق و میداندار در عرصه فرهنگ تبدیل شود.
تعامل با روحانیون نخبه، بهرهگیری از ظرفیت جوانان، پرهیز از محافظهکاری و ورود شجاعانه به میدان جهاد فرهنگی و نبرد روایت ها، از ضرورتهای این مسیر است.
سخن پایانی
فارس با پیشینهای درخشان در فرهنگ، ادب و دینباوری، به عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام و دیار دین، هنر و حماسه، میتواند و باید الگوی فرهنگی و تبلیغی در کشور باشد.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) فرمودند: «تبلیغات اسلامی، سنگر مستحکم انقلاب است.» از این رو در دوره ی مدیریتی جدید این سازمان باید جدی تر از همیشه، همه روحانیون، فعالان فرهنگی، رسانهها و نهادهای انقلابی، سازمان تبلیغات اسلامی استان را در ایفای این رسالت های خطیر خود یاری کنند و این سازمان را خانه، محور و پایگاه تحول فرهنگی و تبلیغی استان بدانند.
العبد سید محی الدین طاهری
دبیر جامعه روحانیت شیراز