۰
plusresetminus

کتابخانه مرکزی شیراز از تصویب تا اجرا «صفر» درصد؛ تعیین تکلیف زمین همچنان بی‌نتیجه

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۹
پس از ۳ ماه از تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز این پرونده همچنان به نتیجه نهایی نرسیده و تکلیفش باید در کمیسیون ماده ۵ مشخص شود.
کتابخانه مرکزی شیراز از تصویب تا اجرا «صفر» درصد؛ تعیین تکلیف زمین همچنان بی‌نتیجه
به گزارش حافظ خبر؛ از سال 88 که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد تا انتهای خردادماه امسال هنوز زمینی برای این کتابخانه تعیین نشده بود تا اینکه ضرب‌الاجل‌های استاندار فارس از ابتدای فروردین راهگشا شد و در مردادماه زمینی برای این منظور مشخص شد. 
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس آن زمان در این باره گفته بود قطعه زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شده که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

پرونده زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز به نتیجه نرسیده است 
اما پس از گذشت تقریبا 3 ماه این مراحل قانونی هنوز به طور کامل انجام نشده تا جایی که در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس، احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اینکه پرونده زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است، از دفتر فنی استانداری خواست که هرچه سریع‌تر تکلیف زمین بلوار نیایش برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، در کمیسیون ماده پنج مشخص شود.
به گفته منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در  این نشستبررسی همزمان دو زمین در بلوار نیایش و میدان فهمیده برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز از مصوبات دومین جلسه انجمن و دستور استاندار فارس بود و پیگیری‌های لازم برای این دو زمین انجام شده است.
براساس گفته‌های وی زمین بلوار نیایش در حال حاضر در انتظار تشکیل کمیسیون ماده پنج استان است؛ اما زمین میدان شهید فهمیده، علی رغم پیگیری‌ها شهرداری شیراز همکاری لازم را نداشته است.
این موضوع در حالی است که ماجرای کتابخانه مرکزی شیراز از زمان تصویب تاکنون روندی 10 ساله را طی کرده اما همچنان بی‌نتیجه مانده است. 

بودجه‌هایی که نیامده، برگشت خوردند 
ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ استان فارس است که براساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از سال‌های 94 به این سو این پروژه دارای کد بودجه بوده و هر سال بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده می‌شد اما از آنجا که هنوز زمینی با متراژ و موقعیت مناسب برای ساخت این پروژه در نظر گرفته نشده بود و بودجه‌‌ای نیز برگشت داده می‌شد. 
براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد بهره‌بردار است یعنی باید ساختمان به آن‌ها تحویل شود تا متولیان کتابخانه‌های عمومی نسبت به اداره و تجهیز آن به کتاب اقدام کنند، به همین دلیل موضوع واگذاری زمین مناسب و در شأن کتابخانه مرکزی شهری چون شیراز از مهم‌ترین مطالبات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای ساخت کتابخانه مرکزی بود. 
ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی در بلوار رحمت ساخته شود اما بعدها با این دلیل که غرب شیراز فاقد کتابخانه است و بلوار رحمت نیز از نظر دسترسی مکان مناسبی نبود، موضوع ساخت کتابخانه در این بلوار منتفی شد و از آن زمان یعنی حوالی سال 95 تا امسال هیچ توافقی بر سر زمین این پروژه انجام نشده بود. 

فارس بیشترین تعداد شهر فاقد کتابخانه را دارد 
این موضوع در حالی است که طبق گفته‌های مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، این استان بیشترین تعداد کتابخانه عمومی نهادی را دارد و در عین حال بیشترین تعداد شهر فاقد کتابخانه نیز متعلق به این استان است. 
براساس گفته‌های احمدی‌زاده، معاون استاندار فارس 22 شهر استان فارس هنوز کتابخانه ندارند که البته در برخی از این شهرها اقداماتی انجام شده است که باید پیگیری شود. وی تاکید کرده که استانداری با فرمانداران شهرستان‌هایی که شهرهای فاقد کتابخانه دارد مکاتبه خواهد کرد تا ظرفیت‌سنجی انجام شود. 
وی درباره کتابخانه شهر صدرا نیز اعلام کرده که با شرکت عمران صدرا مکاتبه می‌شود تا هرچه سریع‌تر عملیات ساخت کتابخانه  شهر صدرا آغاز شود، همچنین در شهرهای خان‌زنیان، داریون و مادر سلیمان نیز ساختمان‌های مجمتع فرهنگی اداره کل ارشاد می‌تواند در اختیار کتابخانه قرار گیرد. 
این در حالی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ استان نظیر کازرون و لارستان پروژه‌هایی تحت عنوان کتابخانه مرکزی از سال‌ها پیش شروع شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است. 
منبع تسنیم
کد مطلب : ۲۲۰۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما