۰
plusresetminus
گزارش حافظ‌خبر از افزایش سوانح جاده‌ای در فارس؛

سبزی بهار از او، سرخی راه‌ از من!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۷
میزان تلفات جاده‌ای در فارس، نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته؛ تنها در نخستین روز از سال نو ۱۴۹ نفر از مصدومان جاده‌ای به مراکز درمانی استان منتقل شدند.
سبزی بهار از او، سرخی راه‌ از من!
«خودروی 206 سفید با چنان سرعتی از کنارمان گذشت، که صدای دور موتورش را تنها در چند لحظه شنیدیم. به سرعت در میان بقیه ماشین‌ها محو شد. چند دقیقه بعد، درست کمی آنطرف‌تر جمعیتی دور تا دور یک خودروی واژگون شده، که هر چهار چرخش رو به بالا بود جمع شده بودند. سوار بر خودرو در حال حرکت بودم؛ نتوانستم ببینم که سرنشین خودروی 206ی که از ما سبقت گرفته بود، زنده است یا جان باخته»
این روایتی است که یک مسافر نوروزی برای «حافظ خبر» تعریف کرد. او امروز به شیراز رسیده و حادثه‌ای را که تشریح می‌کند، در حوالی شهرستان سپیدان رخ داده است. البته این تنها یک مورد از صدها خطری بوده، که رانندگان بی‌احتیاط برای خود و مردم به وجود آورده‌اند.
پیش از ظهر دوشنبه، بود که معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جلسه ستاد سلامت نوروز ۱۴۰۰ دانشگاه، از «مصدومیت 190 نفر در حوادث ترافیکی فارس طی یک روز» خبر داد؛ آن هم نخستین روز از سال نو.

 خوش‌خبری، بدخبری‌ست!
شاید به نظر بیاید که شمار تصادفات در نخستین روز از سال نو طبیعی است و سال‌های گذشته نیز چنین بوده. ممکن است هم این گمان به وجود آید که امسال به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا از شمار مصدومان جاده‌ای در فارس کاسته شده؛ این چنین حدس و گمان‌هایی البته هیچ رگه‌ای از واقعیت را در خود ندارند. اگر به آمار‌هایی  که رئیس اداره عملیات پلیس راه فارس امروز، چهارم فروردین
۷۸ درصد از تصادفات توسط بومیان مناطق استان فارس ایجاد شده است.
مطرح کرده است، گمان‌های نادرست اما خوش‌بینانه جایشان را به واقعیت‌های تلخ می‌دهند:
« در مقام مقایسه با سال قبل، میزان تلفات جاده‌ای ۵۸ درصد افزایش یافته و تصادفات برون‌شهری نیز در برخی از محورها تا ۹۰ درصد افزایش یافته است؛ همه این‌ها در حالی است که عمده علل ایجاد تصادفات جاده‌ای با میزان ۳۹ درصد را «عدم توجه به جلو» می‌توان عنوان کرد. پس از این عامل ۲۲ درصد تجاوز از سرعت مطمئنه و ۱۲ درصد نیز انحراف از مسیر عنوان شده است.»
او همچنین از رشد ۴۶ درصدی سفرهای نوروزی در محورهای مواصلاتی استان فارس خبر داد. این رشد اما گاهی به بهای جان‌ باختن آدمی در فصل زایش طبعیت منجر می‌شود. البته نباید همه تقصیر را بر گردن مسافران نوروزی انداخت. اگرچه سفرهای بین‌استانی نقش مهمی در این تصادفات داشته‌اند؛ اما آمار پلیس‌راه فارس از واقعیتی دیگر پرده برمی‌دارد و آن اینکه بیشتر تصادفات استان مربوط به بومیان استان است.
« ۷۸ درصد از تصادفات نیز توسط بومیان مناطق ایجاد شده است.»

از مجموع تصادفاتی که صورت گرفته است ۴۰ درصد از آنان مربوط به واژگونی خودرو است و ۷۵ درصد از تصادفات نیز در محورهای اصلی ایجاد شده است. رخدادی که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد نیز یکی از همین آمار 40 درصدی بوده است. کسی نمی‌داند تا پایان نوروز این آمارها دستخوش چه تغییراتی می‌شوند. می‌توان خوش‌بین بود و گفت: «حتما بهتر می‌شود». اما ممکن است این خوش‌بینی هم از مصادیق نوع کاذب آن باشد.

سعید دهقانی؛ سردبیر حافظ خبر
 
کد مطلب : ۲۳۳۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما