۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از یک‌صد و نوزدهمین جلسه شورای شهر شیراز؛

از ابراز تأسف رئیس شورا از برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز «حافظ » با اقدامات محقر تا بررسی تهدید بالابودن آب منطقه شرق شیراز و انتقاد به اقدامات کاسب‌کارانه تعداد اندکی از افراد سازمان نظام مهندسی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۲
رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی گفت: باید از این فرصت‌های فرهنگی و معنوی شیراز برای توسعه گردشگری استفاده کنیم؛ اما این فرصت‌های طلایی به سادگی در لابه‌لای مسائل سیاسی و دعواهای بیهوده گم می‌شود.
شورای شهر شیراز/ حافظ
شورای شهر شیراز/ حافظ
به گزارش "حافظ نیوز"، غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای شهر شیراز در یک‌صد و نوزدهمین جلسه شورای شهر شیراز با ابراز تأسف از برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ که با اقدامات کوچک برگزار شد، گفت: ما از داشته‌های خود غفلت ورزیده و تنها به برگزاری یک روز یادواره محقر اکتفا کرده‌ایم و کار بزرگ و اساسی در این زمینه انجام نمی‌شود.

به گفته وی باید از این فرصت‌های فرهنگی و معنوی شیراز برای توسعه گردشگری استفاده کنیم؛ اما این فرصت‌های طلایی به سادگی در لابلای مسائل سیاسی و دعواهای بیهوده گم می‌شود.

رئیس شورای شهر شیراز تصریح کرد: از معاونت فرهنگی شهرداری با وجود مضیقه‌ها خواسته‌ایم که در سال‌های آتی محوریت کار را به دست گرفته و یادروزهای حافظ و سعدی و خاقانی و ده‌ها فرد دیگر از مفاخر و مشاهیر و بزرگان این دیار را به‌گونه‌ای درخور برگزار کنند.

حقدل با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت صنعتی و خشکسالی گفت: آیا تنها یک روز رایگان شدن بازدید از آرامگاه حافظ تمام همتی است که در راستای رونق گردشگری مبتنی بر این معرفی شخصیت جهانی وجود دارد؟

محمد حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز در یک‌صد و نوزدهمین جلسه شورای شهر شیراز گفت: بالابودن ارتفاع آب در شرق شیراز و ایجاد مشکل برای مردم این منطقه، عمده‌ترین مشکلی است که مردم شرق شیراز از آن شاکی هستند و باید این تهدید، تبدیل به فرصت بدل شود و طرح‌های اشتباه مانند سال 75 که با زهکشی عمق آب را پایین بردند تکرار نشود.

به گفته وی، شهرداری مقرر شده تا با مطالعه آب‌های خاکستری این محدوده و در صورت کم بودن شوری آب منطقه، اقدام به کشت پسته کند.

در این زمینه، سید رضا منادی مدیر مصرف منابع آب شهرداری شیرازت صریح کرد: در راستای استفاده از آب‌های خاکستری به‌جای آب‌های شور آزمایش‌هایی در مسیر رودخانه خشک داریم که نشان می‌دهد این آب‌ها با هزینه کمتر قابل استحصال است که در این زمینه مطالعات تکمیلی در دانشگاه شیراز در دست انجام است و طرح استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

محمودرضا طالبان، نایب‌رئیس شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی 35 درصد جمعیت هر شهر باید عضو کتابخانه‌ها باشند، گفت: با توجه به شاخص عضویت 35 درصد جمعیت در کتابخانه‌ها، باید گفت که در شیراز با جمعیت حدود یک‌میلیون و 700 هزار نفر باید حدود 595 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی باشند؛ درحالی‌که جمعیتی که از کتابخانه‌های عمومی شیراز استفاده می‌کنند و در آن عضو هستند حدود 20 هزار نفر است یعنی کمتر از 3 درصد جمعیت این شهر ادبی، فرهنگی و مذهبی عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این رقم برای شهری با داعیه پایتخت فرهنگی بسیار اندک است.

وی با اشاره به اقدام اداره کل کتابخوانه های فارس در راه‌اندازی برنامه کودکان دهه‌های 50 و 60 و امروز افزود: در این برنامه کودکان دهه‌های 50 و 60 که پدر و مادر امروز هستند و جمعی از کتابداران شهر شیراز «پویش کتاب» برپا گرده و بیش از یکهزار جلد کتاب برای کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم استان فارس جمع‌آوری شد که این کمپین جمع‌آوری کتاب اقدام بسیار خلاقانه‌ای بود که جا دارد از مدیرکل کتابخانه‌های فارس در این زمینه و همچنین دیگر برنامه‌های ترویجی کتاب‌خوانی قدردانی کرد.

طالبان با اشاره به نتیجه اقدامات کاسب‌کارانه و سودجویانه افرادی که با مُهر فروشی این روند تلخی برای حیثیت سازمان نظام مهندسین رقم زدند، گفت: تعداد اندکی از افراد این سازمان با نگاه کاسب‌کارانه و اقداماتی همچون مُهرفروشی به حیثیت جامعه مهندسی آسیب جدی وارد کردند و موجب شدند که اعتماد عمومی نیز نسبت به جامعه کوشا و سخت‌کوش مهندسی دچار خدشه شود.

به گفته وی، اینکه دیوان عدالت اداری به حذف مجریان از ساخت‌وساز رأی داد یک ضربه محکم به آبروی جامعه مهندسی بود و هرچند که امیدواریم شاهد کار مجریان در حوزه ساخت‌وساز در ادامه باشیم اما این موضوع علاوه بر زیر سؤال بردن جایگاه و آبروی جامعه مهندسی یک فرصت تاریخی در مهندسی‌ساز شدن ساختمان‌ها را نیز از بین برد که این موضوع نیز تبعات اقتصادی و اجتماعی منفی در پی خواهد داشت.

این عضو شورا ابراز امیدورای کرد که در انتخابات پیش‌رو شاهد یک انتخاب آگاهانه از سوی جامعه شریف نظام‌مهندسی و انتخاب افراد صالح باشیم زیرا هیئت‌مدیره نقشی مهم در توسعه اخلاق‌محوری دارد.

علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز با اشاره به اینکه تاکنون 775 میلیارد تومان اوراق مشارکت 26 پروژه شهرداری شیراز به فروش رسیده است، گفت: بیش از 700 میلیارد تومان از این اوراق مشارکت خارج از استان فارس به فروش رسیده است.

به گفته وی، بر اساس قانون بودجه و تأکید شورای وقت، شهرداری شیراز از سال 1390 اقدام به فروش و انتشار اوراق مشارکت کرده است که در سال 90، 145 میلیارد تومان، در سال 91، 180 میلیارد تومان، در سال 92، 230 میلیارد تومان و در سال گذشته نیز 220 میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه‌های مختلف شهرداری شیراز به فروش رسیده است.

شهردار شیراز بیان کرد: تاکنون بابت 26 پروژه سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف شهر که بیشتر در مناطق متوسط و کمتر برخوردار بوده‌اند، 775 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسیده است که از این مبلغ 75 میلیارد تومان توسط شهروندان شیرازی و 700 میلیارد تومان توسط افراد خارج از استان فارس خریداری‌ شده است.

پاک‌فطرت ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌هایی در زمینه دفاع مقدس در پارک 580 هکتاری در حال اجرا است و توپوگرافی آن منطقه به‌ گونه‌ای است که می‌توان موزه یا فضای بازسازی و واقعیت‌نمایی چند عملیات دفاع مقدس را برای کل ایام سال داشت و طرح‌هایی خلاقانه از صحنه‌های نبرد رزمندگان فارس را در قالب هنری به نمایش گذاشت که اگر مدیرعامل پتروشیمی شیراز بتواند حمایت مالی مجموعه خود را متوجه آن فضا کنند کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

در ادامه جلسه، همچنین تبدیل اتوبوس‌های شهری به سرویس بهداشتی سیار مورد بررسی قرار گرفت که رئیس کمیسیون عمران شورا در همین زمینه گفت: بنابر قانون اتوبوس‌های شهری حداکثر باید 10 سال کار کنند که در شیراز مجوزی اخذ و دو سال اضافه بر آن نیز از برخی اتوبوس‌ها کار گرفته می‌شود اما اتوبوس‌هایی هستند که قابلیت بازسازی و بازگرداندن به چرخه حمل‌‌و‌نقل را ندارند و اکنون از رده خارج‌شده و مجوز تردد در شهر ندارند و می‌توان با انجام اقدامات لازم و تبدیل این اتوبوس‌ها به سرویس بهداشتی سیار از آنها بهره برد چنانکه در اوقات بروز بحران‌ها از نظر پدافند غیرعامل و امدادرسانی نیز می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد.

رضا محمدیان افزود: هزینه این کار از خرید کانکس کمتر می‌شود و با یک بازسازی و تجهیز سرویس بهداشتی بدون نیاز به هزینه سنگین حمل‌‌و‌ نقل و امکان کم جابجایی کانکس می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد که این پیشنهاد با 19 رأی مثبت و یک رأی به تصویب اعضای شورا رسید.
کد مطلب : ۱۱۳۷۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما