۰
plusresetminus

زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در فارس

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۶
با شروع فصل سرما در نیمکره‌ شمالی مهاجرت پرندگان به عرض‌های پایین جغرافیایی و استان پهناور فارس آغاز شد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمزه ولوی اظهار داشت: کشور ایران و فارس به دلیل وجود منابع آبی مناسب و تالاب‌های آب شور، شیرین و لب‌شور از محل‌های عمده‌ زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است.
وی افزود: این استان با داشتن بیش از 11 تالاب دائمی و فصلی از این حیث در کشور حائز اهمیت بوده و سالانه بالغ‌بر 70 گونه‌ مهاجر از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی به این تالاب‌ها آمده و پس از گذران دوره سرما به عرض‌های شمالی‌تر باز می‌گردند.
ولوی همچنین گفت: نخستین میزبان پرندگان مهاجر تاکنون تالاب‌هاب مهارلو، بختگان، طشک، ارژن، دریاچه‌های پشت سد درودزن و تنگاب بودند که پرندگانی مانند درنا، انواع اردک، حواصیل‌ها و پرندگان کنار آبزی را در خود جای دادند و با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر و تخریب تالاب‌ها به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز کاهش جمعیت و تنوع پرندگان مهاجر را شاهد هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس اضافه کرد: با توجه به‌ پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در مورد بارش‌های امسال، امیدواریم که وضعیت تالاب‌ها و در نتیجه آن جمعیت پرندگانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بهتر شود.
این مسئول ادامه داد: پرندگان مهاجر آبزی مانند انواع اردک‌ها، فلامینگوها، درنا، غاز و ... هرساله با آغاز فصل سرما و یخبندان از عرض‌های جغرافیایی بالاتر به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند که یکی از کشورهای مطلوب برای پرندگان مهاجر، کشور ایران است و در کشورمان نیز استان فارس به‌واسطه داشتن تالاب‌های حائز اهمیت از جمله‌ زیستگاه‌های مهم این پرندگان به شمار می‌رود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس همچنین تصریح کرد: در فصل زمستان سردی هوا و بارش برف و باران حیات‌وحش را راهی جاده‌ها و روستاهای اطراف می‌‌کند.
 وی گفت: همزمان با سرد شدن هوا و بارش باران و برف به‌ویژه در شهرهای سردسیر این استان و مناطق کوهستانی باعث شده تعدادی از وحوش ازجمله قوچ و میش و پرندگان به‌ویژه کبک و تیهو به‌منظور دستیابی به غذا مناطق حفاظت‌شده را ترک کرده و راهی جاده‌ها و اطراف روستاها ‌شوند.
ولوی اضافه کرد: همچنین پرندگان در بام منازل روستائیان مأوا گزیده و پناه می‌برند و این در حالی است که در عین‌ حال شروع اقدامات مددرسانی، حفاظتی و غذارسانی توسط مأموران اجرایی محیط‌زیست، خطر تعرض و شکار آن‌ها توسط شکارچیان فرصت‌طلب نیز وجود دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: از عموم شهروندان و به‌ویژه مردم طبیعت‌دوست روستایی و اهالی هم‌جوار با مناطق حفاظت‌شده درخواست می‌شود در صورت برخورد با آن‌ها با رأفت اسلامی و عطوفت انسانی با دادن غذا، از هرگونه آزار و اذیت آنان جلوگیری و در اسرع وقت موضوع را به اطلاع ادارات حفاظت محیط‌زیست مستقر در شهرستان‌های این استان برسانند.
وی افزود: همچنین اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس با شماره تلفن‌های 32317158 و 90-32317789 آماده پاسخگویی به هم‌استانی‌ها است.
کد مطلب : ۱۲۳۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما