۰
plusresetminus

هنگامی که آسمان پاک شیراز به یک نشانه بد تبدیل می شود!/ این کلانشهر دیگر صنعتی نیست!

تاریخ انتشارشنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۰
در روزهایی که بسیاری از کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور، حسرت هوای پاک و آسمان آفتابی شیراز را می خورند، شیرازیها می دانند که این پاکیزگی هوا نشانه بدیست! آری شیراز دیگر یک شهر صنعتی نیست.
شهرک صنعتی شیراز
شهرک صنعتی شیراز
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی وارونگی هوا، به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد شده و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در چنین حالتی، جابجایی توده های مختلف جوی و انتقال هوا که یک امر طبیعی به شمار می رود، با کندی مواجه شده و در برخی مواقع، متوقف می شود.
بنابراین، در شهرهای صنعتی و بزرگ که میزان آلاینده هایی نظیر دود و ذرات معلق، زیاد است پدیده آلودگی ناشی از وارونگی هوا یک مشکل حل نشده قدیمی محسوب می شود که در فصول سرد خودنمایی می کند.
اما در میان تعداد زیاد شهرهای صنعتی و کلانشهرهایی که در این ایام با مشکل وارونگی هوا مواجه هستند، آسمان شیراز همواره صاف و آفتابی بوده و حتی اگر بارندگی و وزش باد نیز به سراغ این کلانشهر در فصول سرما نیاید، باز هم پدیده وارونگی هوا در شیراز چندان یک بحران نیست.
به راستی چرا شهری چون اراک با قریب پانصدهزار نفر جمعیت بر اثر پدیده وارونگی با بحران آلودگی هوا مواجه می شود اما شهر شیراز با قریب یک میلیون و هفتصد هزار نفر با این بحران طی سالهای اخیر مواجه نشده است؟
پاسخ این پرسش را باید در شهرک صنعتی شیراز و دیگر شهرک های صنعتی حومه شیراز جستجو کرد!
طی سالهای اخیر، بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ شیراز و استان فارس، به دلایل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی، با رکود، از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی و در نتیجه خطر ورشکستگی مواجه شده اند و ناچارا به کاهش ظرفیت تولید خود اقدام کرده اند. اقدامی که اولین نتیجه آن، تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده که همین مسئله نیز منجر به افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در فارس شده و در ادمه، به یک بحران فراگیر در سطح استان تبدیل شده است. بحرانی که بسیاری از مسئولان و رسانه ها بی سر و صدا از کنار آن می گذرند و در این روزهای سیاست زدگی، کمتر رسانه و یا مسئولی است که دغدغه اش سامان دادن به صنایع خرد و کلان استان باشد.
بنابراین، در روزهایی که بسیاری از کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور، حسرت هوای پاک و آسمان آفتابی شیراز را می خورند، شیرازیها می دانند که این پاکیزگی هوا نشانه بدیست! آری چرخهای صنایع این شهر دیگر نمی چرخد و شیراز دیگر یک شهر صنعتی نیست.

نویسنده: مصطفی مشفقیان
کد مطلب : ۱۲۴۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما