۰
plusresetminus

سقوط آزاد نرخ ”تورم تولید کننده“ همزمان با رکود بی سابقه در بخش تولید

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
​بررسی اعداد تورم تولید کننده در 13 سال گذشته، نشان می‌دهد هیچ‌گاه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه‌ تولیدکننده تا این حد پایین نیامده است.
به گزارش ”حافظ نیوز“ فارس در این راستا گزارش داد: نگرانی از آنجا بیشتر می‌شود که در جزئیات تورم تولید کننده، تورم ساخت (صنعت) به منفی 2.9 درصد رسیده و به عبارت دیگر در یک سال منتهی به آذر ماه نه تنها افزایشی در قیمت محصولات حوزه ساخت و صنعت نبوده بلکه میانگین بهای کالاهای این بخش کاهش 2.9 درصدی داشته است.
محمد جواد شریف‌زاده کارشناس اقتصادی در این باره گفت: قیمت محصولات فولادی، سیمانی، سرامیک و دیگر محصولات در عمل زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد. وی افزود: اگر با ساختمان سازان صحبت کنید، می‌بینید که هزینه ساخت و ساز در این مدت کاهش هم یافته است و تولیدکنندگان حاضر به فروش کالاهای خود در قبال دریافت چک‌های شش ماهه و یک ساله هستند.
این اقتصاددان با بیان اینکه علت کاهش تورم تولید‌کننده به ویژه در حوزه صنعت، افزایش شدید موجودی انبار و نبود تقاضا است، گفت: یک نمونه بارز آن که همه در جریان قرار گرفتند خودروسازان بود. این صنعت با کمک بانک مرکزی توانست مقداری از موجودی انبارش را کم کند.
وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی مبنی بر رشد منفی 4.2 درصدی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی، گفت: جزئیات شاخص تورم تولید‌کننده نشان می‌دهد، بخش‌هایی که دولت برای آن قیمت‌گذاری کرده (مانند هتل و رستوران، ارتباطات و اطلاعات، بهداشت، حمل و نقل) تورم مثبت داشته‌اند.
شریف‌زاده تصریح کرد: اگر دولت برای این بخش‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کرد تورم نقطه به نقطه آنها هم منفی می‌شد؛ در واقع دولت با سیاست‌های قیمت‌گذاری دولت تورم تولید کننده توانسته تورم در این بخش را مثبت نگه دارد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت شرکت‌‌های بورس گفت: در بازار سرمایه شرکت‌های تولید کننده کاهش قیمت داشتند و تولید افت کرده است. حتی شرکت‌های پتروشیمی که بازار صادراتی داشتند به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شدند.
وی تصریح کرد: این وضعیت بیانگر این است که تولید در رکود شدید به سر می‌برد و اگر دولت برای برخی بخش‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کرد، تورم تولید‌کننده هم‌اکنون منفی بود.
 
کد مطلب : ۱۲۶۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما