۰
plusresetminus
به بهانه درگذشت آیت الله واعظ طبسی؛

«یار خراسانی» رهبر معظم انقلاب را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۹
با فقدان ایشان این‌جانب برادر مهربان و هم‌سنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت‌کوش سال‌های پس از انقلاب را ازدست‌داده ام...
آیت الله واعظ طبسی
آیت الله واعظ طبسی
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی آیت‌ا... عباس واعظ طبسی در بهمن ۱۳۱۴ در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود. وی تحصیل دانش را در مشهد آغاز و تا سطح دبیرستان در مدارس جدید ادامه داد، اما شور و اشتیاق تحصیل علوم دینی و علاقه به دروس حوزوی باعث شد که باوجود کسب موفقیت‌های فراوان، به حوزه روی آورد. وی در حوزه علمیه مشهد از محضر اساتیدی همچون حاج شیخ هاشم قزوینی و مراجع عالی قدری همچون آیت‌ا... میلانی کسب فیض کرد.

شروع مبارزات  آیت‌ا... واعظ طبسی
سال ۱۳۳۰ در زندگی آیت‌ا... واعظ طبسی اتفاق مهمی افتاد. اتفاقی که مسیر زندگی او را تغییر داد در این سال شهید سید مجتبی نواب صفوی در سفری که به مشهد داشت، با سخنان پرشور خود در مدرسه علمیه نواب، شور و شوقی نو در دل طلاب جوان ایجاد کرد و این سرآغازی بود برای سال‌ها مبارزه با ظلم و استبداد. آیت‌ا... واعظ طبسی نخستین بار در سال ۱۳۳۹ هنگامی که در سرای محمدیه درباره عدل زمامداران صحبت می‌کرد، مورد اعتراض ساواک قرار گرفت و با تعطیلی جلسات سخنرانی‌اش، ممنوع المنبر شد.در همین سال دومین اتفاق مهم در زندگی آیت‌ا... واعظ طبسی رخ داد. او با امام خمينی (ره) آشنا شد و این آشنایی زمینه یک عمر عشق و دلدادگی را فراهم آورد. سال ۱۳۴۱ پس از برگزاری رفراندوم فرمایشی محمدرضا پهلوی و به دنبال ایراد چند سخنرانی برعلیه این رفراندوم آیت‌ا... واعظ طبسی دستگیر و به تهران انتقال شد. چند ماه بعد از قیام پانزده خرداد به‌عنوان نماینده حوزه علمیه مشهد به محضر حضرت امام خمینی (ره) رسید و به پیشنهاد ایشان در مجلسی با حضور علما و طلاب حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و ابعاد مختلف قیام پانزده خرداد را تشریح کرد. به دنبال این سخنرانی در قم دستگیر و به زندان قزل‌قلعه تهران منتقل می‌شود.

ادامه فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی نهضت اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، امام خميني (ره) که نسبت به دستگاه مقدس امام رضا (ع) حساسیتی فوق‌العاده داشتند، در نخستین احکامی که صادر فرمودند، سرپرستی آستان مقدس و ملکوتی ثامن‌الحجج (ع) را به آیت‌ا... واعظ طبسی سپرده و دو سال بعد در حکمی تاریخی تولیت آستان قدس رضوی را به ایشان واگذار نمودند. آیت‌ا... واعظ طبسی همچنین به‌افتخار نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان و نیز مدیریت عالی حوزه علمیه استان نائل شد.

مدیریتی درخشان در استان خراسان
12 قرن از شهادت امام رضا (علیه‌السلام) گذشته بود مردم عاشق ایران برای پناه بی پناهان از دل‌وجان مایه گذاشته بودند اما حرم امام هشتم در شأن خورشید خورشیدها نبود او به‌حکم امام خمینی در سال 59 به تولیت این آستان مقدس برگزیده شد و او دامن همت به کمر زد موقوفات را احیا و آن را از نذورات جدا کرد برای حفظ اموال امام رضا (علیه‌السلام) سنگ تمام گذاشت او در طی 25 سال مدیریت خود در آستان قدس رضوی 7 برابر تمامی 12 قرن گذشته این آستان مقدس را توسعه داده بود و مجموعه کوچک آستان قدس رضوی را به سازمانی بزرگ و شایان توجه تبدیل ساخته بود و البته این کار را بدون دریافت یک ریال کمک دولت به انجام رسانده بود.

آیت الله بصیر
 آیت‌ا... واعظ طبسی همواره درخصوص مسائل سیاسی روز بیانات روشنگرانه‌ای داشتند. ایشان در گفتاری پیرامون فتنه 88 به‌صراحت از فتنه‌گران اعلام برائت می‌کنند و پیرامون 9دی و مباحث سال 88 می‌گویند:  آنچه در روزهای منتهی به نهم دی ماه 88 در هتک حرمت مقدسات اتفاق افتاد، از چند سال پیش توسط سازمان سیا و دیگر دستگاه های جاسوسی برنامه ریزی شده بود. وی به گردانندگان آشوبهای خیابانی پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: می دانستند که آمریکایی ها از آنها حمایت می کنند، بی بی سی از آنها حمایت می کند، با وجود آن، آنها به میدان آمدند و جنگ مسلحانه راه انداختند.  آیت ا... واعظ طبسی در ادامه گفت: اگر این خصوصیات درباره آنها صادق باشد، حکم آنها اعدام است، اما نظام گذشت کرد، رهبر معظم انقلاب گذشت کردند و الا خباثت اینها، باید ثبت بماند که خواهد ماند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب و حضور در مراسم تشییع و تدفین یاری دیرین و برادری همدل
در پی درگذشت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب آیت‌ا... حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمةا... علیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن صدور پیام تسلیت، از تهران عازم مشهد شده و بر پیکر این عالم ربانی نماز خوانده و سپس در مراسم تشییع و تدفین و ختم وی نیز شرکت نمودند. در بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب آمده است: با فقدان ایشان این‌جانب برادر مهربان و هم‌سنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت‌کوش سال‌های پس از انقلاب را ازدست‌داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.
کد مطلب : ۱۳۳۶۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما