۰
plusresetminus
احتمال یک انتصاب و لزوم پاسخگویی به چند ابهام؛

پشت پرده احتمال انتخاب استاندار فارس به عنوان شهردار جدید تهران چیست؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۸
موارد بسیاری هستند که که اثبات می کند کارنامه سید محمد علی افشانی حداقل در حوزه مدیریت اجرایی چندان درخشان و چشمگیر نبوده پس چرا وی به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح می شود؟
افشانی
افشانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی انتخاب شهردار آینده تهران هم اکنون یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مباحث در افکار عمومی و رسانه های کشور است تا جایی که بنا بر اظهار نظر برخی چهره های مطرح سیاسی، انتخاب شهرداری که قرار است بر مسند قالیباف تکیه بزند در حال حاضر از چیدمان کابینه دوازدهم نیز مهمتر است.
افشانی نامزد تصدی شهرداری تهران
هفته گذشته، رسانه ها اعلام کردند جلسات اعضای جدید شورای شهر تهران در ساختمان خیابان بهشت این کلانشهر برای انتخاب شهردار پایتخت وارد مرحله نهایی شده و محمدعلی نجفی و سیدحسین مرعشی و عباس آخوندی و پیروز حناچی به دلیل به کارگیری در دولت دوازدهم و حبیب‌الله بی‌طرف و محمد ستاری فر و اکبر ترکان به دلایل شخصی از حضور در رقابت رای گیری  انصراف داده‌اند تا در نهایت امر، نجفی، مرعشی ، الهه کولایی، شریعتمداری، مهرعلیزاده، بیطرف و افشانی به عنوان 7 گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران انتخاب شوند.
در این بین، سید محمدعلی افشانی از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. وی سابقه معاونت عمرانی و برنامه ریزی استانداری در استانهای سمنان، خوزستان و کهگیلیویه و بویراحمد را دارد. وی در دولت اصلاحات، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور بود. وی همچنین در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۴ نشان دولتی درجه دوم سازندگی از سید محمد خاتمی دریافت کرد. او در سال ۱۳۹۲ گزینه استانداری خوزستان بود اما عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان شد. افشانی از تیرماه ۱۳۹۴ تا کنون سکان استانداری فارس را بر عهده دارد.
شهردار تهران شدن با کدام کارنامه؟!
 لازم نیست به گوشه گوشه تهران سر بزنیم، فقط کافی است یک سر به باغ کتاب تهران برویم، تا بدانیم کار شهردار بعدی تهران چقدر سخت شده است...
یک شهر بزرگ فرهنگی تفریحی در قلب تهران، معجونی از باغ تا دریاچه تا کتاب تا رباتیک و سینما و تئاتر همه در کنار هم...
و این تنها گوشه ای از اقدامات بسیار قالیباف در شهرداری تهران است و جالب آنکه همین اقدامات، تا حد بسیار زیادی سطح توقعات و انتظارات شهروندان تهرانی را نیز از یک شهردار افزایش داده است تا جایی که اینک، کوچکترین کاستی در نقطه ای از شهر تهران، شهروندان این شهر را برای تجمع و یا اعتراض به شهرداری منطقه می کشاند و این مسئله نشان می دهد شهردار آینده تهران و تیمش، باید در بعد مدیریت کلان شهری و مسائل عمرانی تهران، خیلی قوی تر از یک چهره صرفا سیاسی ظاهر شوند تا سر و صدای پایتخت نشینان درنیاید!
با این حال، نیم نگاهی به کارنامه اجرایی و عملکرد سید محمد علی افشانی حداقل در دو سال گذشته، نشان می دهد توانمندی مدیریتی و اجرایی وی قطعا به قدری درخشان نبوده که وی را به یک چهره ملی آن هم در حد و اندازه های جانشین قالیباف تبدیل کند!  استان فارس در دو سال گذشته، به لحاظ تداوم رکود صنایع روزهای خوبی را سپری نکرد و اقتصاد تک محصولی استان همچنان بر مدار کشاورزی سنتی می چرخد؛ کشاورزی که اینک با گذشت یک دهه خشکسالی نفس های آخرش را پشت سر می گذارد و علیرغم اینکه عمق چاه های کشاورزی در بسیاری از مناطق استان، به چند صد متر نیز رسیده و تالاب ها و دریاچه های استان یکی پس از دیگری خشک شدند، اما مدیریت ارشد استان نتوانست بحران آب و منابع موجود را به خوبی مدیریت کند و جلوی کشت محصولی چون برنج را گیرد؛ که انگار برخی می خواهند ته مانده ذخایر آب استان را نیز ببلعند! علاوه بر عدم مدیریت صحیح منابع آبی و تداوم اقتصاد تک محصولی، ناکامی در جذب اعتبارات ملی و سرمایه گذاری خارجی، سرنوشت مبهم و غم انگیز پتروشیمی های در دست احداث در استان که می توانست رونقی به اشتغال، تولید ثروت و صنایع بالادستی در استان بدهد، عقیم ماندن احداث نیروگاه 1000مگاواتی لامرد و به تبع آن ناتمام ماندن پروژه آلومینیوم جنوب فارس که بزرگترین واحد تولید آلومینیوم در کشور محسوب می شود، معلوم نبودن سرانجام احداث و یا عدم احداث برخی سدهای استان که هزینه های بسیاری از بیت المال نیز تا کنون صرف ساخت آنها شده از جمله سد تنگ سرخ و نهایتا مبهم ماندن طرح اتصال فارس به دریا همه دلایلی هستند که اثبات می کند کارنامه سید محمد علی افشانی حداقل در حوزه مدیریت اجرایی چندان درخشان و چشمگیر نبوده است!
اما پشت پرده احتمال انتخاب استاندار فارس به عنوان شهردار جدید تهران چیست؟
ناظران سیاسی معتقدند یکی از عوامل بسیار مهم در استاندار شدن سید محمد علی افشانی، حمایت موسوی لاری وزیر کشور اصلاحات و تاجگردون نماینده اصلاح طلب گچساران در مجلس شورای اسلامی از وی بوده است.   حال همین دو عامل بسیار مهم به ویژه موسوی لاری که نقش کلیدی را در بستن لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران نیز بر عهده داشت، اینک افشانی را پس از استانداری فارس به شهرداری تهران نزدیک و نزدیک تر می کند. این در حالی است که طی ماه های گذشته، بسیاری از سران و چهره های جریان اصلاحات از نقش پدرخواندگی و قیمومیت برخی چهره های خاص (از جمله موسوی لاری) در جریان اصلاحات پرده برداری و گلایه کرده و عنوان کرده اند تداوم وضع موجود را برنخواهند تافت. حال باید دید لابی موسوی لاری و تاجگردون نماینده لر زبان مردم گچساران، می تواند بار دیگر بر نظر جمعی جریان اصلاحات غلبه کند و افشانی را بر کرسی شهرداری تهران بنشاند یا اینکه این بار، جریان اصلاح طلب بر خلاف نظر پدرخوانده های خود عمل خواهد کرد؟
نویسنده: سجاد زارع - منبع: هفته نامه شهر سبز
 
 
کد مطلب : ۱۷۳۴۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
نقش دکتر ابراهیم امینی که ظاهرا در لیست شورای شهر تهران جز ء پذیرفته شدگان است را نیز نباید نادیده گرفت