۰
plusresetminus

سیل شیراز و عجایب بعد از آن

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۵
پنجم فروردین ماه سال جاری در طی بارشی چند میلی متری سیلی در دروازه قرآن شیراز جاری شد که 21 نفر از هموطنان را به کام مرگ کشاند اما با وجود گذشت بیش از 6 ماه هنوز داستان این سیل در شیراز حل نشده است...
سیل شیراز و عجایب بعد از آن
به گزارش حافظ خبر،  پنجم فروردین ماه سال جاری در طی بارشی چند میلی متری سیلی در دروازه قرآن شیراز جاری شد که 21 نفر از هموطنان را به کام مرگ کشاند.
این حادثه تلخ در حالی رقم خورد که به گفته کارشناسان حدود 18 میلی متر بارندگی سبب مرگ این تعداد از مردم شده است و در ادامه همگان به دنبال یافتن مقصر بودند اما دریغ از آن که مسئولین واقعی این حادثه که به خوبی از کوتاهی های خود آگاه بودند، حداقل عذرخواهی نمایند.
در حالیکه در فضای مجازی و حقیقی گمانه زنی های بسیاری در خصوص مقصرین سیل شیراز به گوش می رسید، هیأت مستقل کارشناسان رسمی دادگستری فارس پس از دو ماه بررسی دقیق و کارشناسانه مقصران سیل شیراز را در 11 ردیف معرفی کردند که شهرداری شیراز با بیش از 50 درصد بعنوان مقصر اصلی سیل شیراز شناخته شد.
پس از این اعلام رسمی دادگستری استان فارس نیز هیچ یک از مسئولان سابق و کنونی شهرداری باز هم یک عذرخواهی خشک و خالی نیز از مردم نکردند، چه برسد به استعفا و... .
به اذعان دادگستری از دیگران مقصران این اتفاق تلخ اداره کل بحران استانداری فارس به مدیریت جناب آقای رحیم آزادی بوده است که در اتفاقی نادر و قابل توجه، در جشنواره شهید رجایی که مدیران و کارمندان برتر را در هفته دولت معرفی و تشویق می کنند، وی بعنوان مدیر نمونه استانی معرفی می گردد.
در جدیدترین خبر مرتبط با سیل فروردین ماه شیراز، شورای شهر در جلسه صحن علنی هفته گذشته برای پرداخت دیه جانباختگان 8 میلیارد تومان در نظر گرفته است.
رئیس شورای شهر شیراز ضمن رد اینکه شهرداری شیراز خود را مسئول سیل فروردین ماه بداند، این مبلغ را تنها برای کمک به آسیب دیدگان که در شرایط مالی و اقتصادی نامساعدی هستند، اعلام کرد.
عبدالرزاق موسوی همچنین گفت: مراجع قضایی و شورای تامین از شورا خواسته اند در این قضیه ورود کند و در شورای تامین مصوبه ای در این خصوص وجود دارد که شهرداری کمک کند؛ این موضوع تاثیری در تصمیم گیری قضایی نخواهد داشت.
به گزارش حافظ خبر،  طبق اعلام رسمی حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست  اسفندماه 97 مسئولان عالی قضایی، نرخ دیه برای سال ۹۸ مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان تعیین گردیده که به نسبت سال جاری، ۳۹ میلیون تومان افزایش نشان می‌دهد. افزایشی که در دیه ماه‌های حرام ۵۲ میلیون تومان خواهد بود و نرخ دیه ماه‌های حرام ۳۶۰ میلیون تومان می باشد در حالیکه با یک ضرب ساده دیه کل 21 جانباخته با احتساب270 ویا 360 میلیون تومان حدود 5 میلیارد و 700 میلیون و یا 7 میلیارد و نیم خواهد شد و این میان رقمی مابین500 میلیون تومان تا 2 میلیارد و 300 میلیون تومان وضعیتی نامشخص خواهد داشت.
جالب تر آن است که شورای شهر شیراز در حالی یه این مصوبه رای مثبت داده و به فرمانداری ارسال کرده که رئیس این شورا در خصوص هزینه دیه هر نفر و چگونگی حساب کردن ۸ میلیارد تومان در حالی که دیه هر فرد کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است، گفته " این سوال خود من را هم وادار کرد که نسبت به مبلغ حساس باشم؛ این موضوع را بررسی خواهیم کرد." و به نحوی می توان فهمید که مصوبات این شورا چقدر براساس تحقیق و نظر کارشناسی می باشد.
قابل توجه است که به گفته موسوی این رقم تنها برای پرداخت دیه جانباختگان سیل فروردین ماه شیراز می باشد و هزینه ای برای خسارت دیدگان مالی توسط شورا در نظر گرفته نشده است.
از سویی دیگر با توجه به مطرح کردن نام های دستگاه قضایی و شورای تامین از سوی عبدالرزاق موسوی، این سوال مطرح می شود که آیا دستگاه قضایی و شورای تامین می توانند برای بودجه شهرداری تصمیم گیری کنند و یا درخواستی مبنی بر چگونگی هزینه کردِ آن داشته باشند؟ آیا شورای تامین خود توان پرداخت دیه جان باختگان را ندارد؟ بر فرض مثال که شهرداری دیه را بپردازد، تکلیف خسارت های دیگر چه می شود؟ آیا باید بجای اینکه دولت از جیب خود این هزینه را پرداخت کند از جیب شهروندان مایه بگذارد و باز هم به قولی از کیسه خلیفه ببخشد؟

به قلم آرمان آسمانی
کد مطلب : ۲۱۶۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما