۰
plusresetminus
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز

برگزاری نخستین مهرواره تجلیل از بانوان پیشکسوت عرصه تبلیغ در استان فارس

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۴
مراسم تجلیل و انتقال تجربه و تجربه نگاری از پیشکسوتان بانوی عرصه ی تبلیغ معارف اهل بیت(ع) با حضور میهمانان کشوری و استانی در روز چهارشنبه (19 آیان ماه 1410) برگزار می شود.
برگزاری نخستین مهرواره تجلیل از بانوان پیشکسوت عرصه تبلیغ در استان فارس
به گزارش حافظ خبر، مصطفی مشفقیان؛ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در خصوص اهداف اجرای مهرواره تجلیل از بانوان پیشکسوت عرصه تبلیغ گفت: بزرگداشت مقام بانوان خادم اهل بیت(ع) و کوشاگران عرصه ی تبلیغ و نشر معارف اسلامی و انقلابی(قدیمی ترین و بنیان گذاران عرصه ی تبلیغ)، بزرگداشت درگذشتگان عرصه ی تبلیغ بانوان و تکریم خانواده و بازماندگان، هویت بخشی و به رسمیت شناسی حوزه ی فعالیت فرهنگی خانگی در مناسبت های مذهبی بویژه ماه محرم با نگاه مشارکت مردمی بخشی از اهداف  اولین مهرواره استانی راویان باغ بهشت است.
مشفقیان تعریف ارزش برای تنوع و تکثر روش های برگزاری مناسبت های فرهنگی مذهبی جهت افزایش مشارکت های مردمی، نمایان کردن و هویت بخشی به الگوی جامعه پردازی به سبک زن مسلمان و همچنین ارج نهادن به مسئولیت پذیری اجتماعی بانوان مسلمان را از دیگر اهداف اجرای این ویژه برنامه برشمرد.
وی افزود: ترویج فرهنگ تکریم از بانوان فرهنگی در برگزاری مراسم های خانگی با کمترین امکانات و هزینه به عنوان مدلی از مشارکت های مردمی، ارج دهی به سنت دیرینه ی روضه خوانی خانگی و کمک به پویایی و بالندگی آن به عنوان یک مسئولیت اجتماعی از اهداف این مهرواره است.
  این مقام مسئول در شاخص های انتخاب تجلیل شوندگان به بانوانی مبلغی که بیش از یک دهه مستمر به انجام تبلیغ یا در برگزاری محافل خانگی سابقه داشته اند، بانوانی مبلغی که در تبلیغ موفق تر بوده و گروه گسترده ای از مخاطبان را پوشش داده و آنها ارتزاق فرهنگی نموده اند، بانوانی که جهت برپایی محافل خانگی و انجام تبلیغ کمترین وابستگی را به نهادها داشته و از بیشترین ظرفیت های مردمی  در اجرای برنامه ها بهره برده اند و همچنین بانوان مبلغی که مناسبت های فرهنگی و مذهبی بیشتری را پوشش داده و در برنامه های متنوع تری را اجرا کرده اند؛ اشاره کرد.
وی نقش مبلغان در ارتقا سرمایه های اجتماعی، بهبود مشارکت اجتماعی،داشتن رویکرد حل مسئله در فعالیت های مستمر، تلاش در جهت تربیت محوری  و حلقه میانی بودن را از دیگر شاخصه های ارزیابی منتخبان برشمرد و در خصوص شیوه شناسایی تجلیل شوندگان گفت: تیم رصد و ارزیابی متشکل از اساتید و نخبگان و برجستگان استانی اقدام به شناسایی این بانوان نمود، همچنین شهره بودن نزد متشرعین و متولیان فرهنگی مذهبی، دریافت و تحلیل گزارش عملکرد بانوان عرصه ی تبلیغ از سازمان های تبلیغی و دستگاه های فرهنگی و فراخوان و خود اظهاری را از دیگر موارد دخیل در شناسایی برگزیدگان برشمرد. 
وی تحلیل اطلاعات دریافتی از مبلغین شناسایی شده توسط کارگروه ویژه ای متشکل از نمایندگان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، مدیرکل امور بانوان استانداری و سازمان تبلیغات اسلامی و چند نفر از اشخاص حقیقی خبره بررسی  و انتخاب برگزیدگان جهت تجلیل را مورد بررسی قرار دادند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه وظیفه اصلی یک مبلغ توانمند تبلیغ دین الهی است، اظهار کرد: یک مبلغ باید با استفاده از شیوه‌های نوین در فعالیت های خود بتواند جوان و نوجوان را به سوی ارزش‌های الهی سوق دهد.
وی به نقش به سزای یک بانوی مبلغه در قیاس با مبلغان برادر افزود: بانوان نقش کلیدی در تربیت پلکانی خانواده دارنمد و دشمن نیز روی همین رکن اساسی جامعه متمرکز شده است، همانطور که پیامبر گرامی اسلام نیز می‌فرمایند من فتنه را در درون خانه‌های شما می‌بینم.
مشفقیان اضافه کرد: به همین دلیل نقش بانوان مبلغ در روشنگری دینی مردم به ویژه در حوزه زنان و خانواده بسیار اهمیت می یابد.
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه بانوان مبلغه دینی در ارتباط با مردم و ترویج فرهنگ دینی و همچنین همراهی با مشکلات مردم همیشه همراهی کرده اند، گفت: همینطور حوزه های علمیه بانوان توانسته اند برنامه های مختلف و مورد نیاز جامعه را در زمینه های تبلیغ دینی و فرهنگی در حوزه های مختلف کودک و نوجوان، خانواده، آسیب های اجتماعی و... نقش فعالی داشته باشند.
وی گفت: گردهمایی استانی راویان باغ بهشت می خواهد آیینه ای باشد که نورانیت در پرده مانده ی دختران فاطمه (س) را به جامعه بتاباند و از بانو مادرانی تقدیر به عمل آورد که ثابت قدمی دختران ایران زمین در مسیر سعادت را مدیون محنت کشیدن های این بی نام و نشان های زمینی هستند.
مشفقیان درخصوص ضرورت اجرای این گرد همایی استانی به ترویج خط و مشی الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی در میان جامعه به ویژه بانوان اشاره کرد.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اضافه کرد: نهادینه سازی فرهنگ تجلیل و تکریم از بانوانی که در خدمت اهل بیت (ع) و آرمان های بیادین انقلاب اسلامی هستند و همچنین شناسایی، شبکه سازی و  توانمند سازی،بانوانی که در گوشه و کنار شهر در حال فعالیت های تبلیغی هستند نیز لزوم اجرایی کردن این چنین برنامه هایی را دو چندان می کند.
وی همچنین شناسایی شبکه ی محافل خانگی و ارتباط دهی جامعه متقاضی با شبکه ها جهت رونق بخشی به محافل خانگی، ارائه خدمات هدفمند به محافل خانگی در راستایی پویایی بیشتر و پوشش فرهنگی خانواده هایی که علاقه مند به بهره گیری ار معارف اهل بیت (ع) هستند اما بدلیل شرایط تنها می توانند از محافل خانگی استفاده نمایند را از دیگر موارد خواند.
مشفقیان افزود: توجه به پیوندهای عمیق تر اجتماعی که مجالس خانگی در مقایسه با دیگر برنامه های فرهنگی میان اعضا و حاضرین ایجاد می کند، ارتقا بهره وری فرهنگی و معرفتی مادرانی که از محافل خانگی ارتزاق فرهنگی می کنند، پوشش فرهنگی مناطق و محله هایی که فاقد یا به دور از مراکز فرهنگی هستند و همچنین ترویج الگوی برگزاری محافل خانگی با توجه به مزایای آن از جمله؛ کم هزینه بودن، خودجوش بودن، بی نیازی از مکان اختصاصی، امکان فراگیری و... از دیگر عوامل ضرورت بخش در اجرای این چنین ویژه برنامه ها است.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۴۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما