۰
plusresetminus

انفصال از خدمات دولتی در صورت اخلال در اطلاع‌رسانی رسانه‌ها

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۲
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد اخلال در فرایند صحیح اطلاع‌رسانی رسانه‌ها می‌تواند به انفصال 6 ماه تا دو سال از خدمات دولتی منجر شود.
افظبه گزارش حافظ، حسین انتظامی بعد از ظهر امروز در نشست با مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان فارس، اظهار داشت: مطبوعات باید بتوانند در جایگاه دقیق خود برای نظارت اجتماعی قرار گیرند و در این راستا ما اعتقاد داریم که معاونت مطبوعاتی ارشاد، معاون دولت در رسانه‌ها نیست بلکه ما معاون مطبوعات در دولت هستیم.
وی افزود: حل مسائلی که به‌مرور سال‌ها شکل دیوانی پیدا کرده و در نظام اداری ما رسوخ یافته به زمان نیاز دارد اما در این زمینه به‌طور جدی پیگیر اجرای قوانین حمایتی هستیم که رسانه‌ها را در عمل به وظیفه کمک کند.
انتظامی اضافه کرد: این تصور که در برخی افراد به وجود آمده که خود را صاحب مطبوعات تلقی کنند باید از بین برود چراکه بنا بر ماده چهار قانون مطبوعات، اعمال‌ نفوذ هر مقام دولتی و غیردولتی برای سانسور مطلبی در رسانه‌ها یا تلاش برای درج مطلبی در آن‌ها، مصداق تخلف محسوب شده و از 6 ماه تا دو سال انفصال از خدمات دولتی را در پی دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: توجه به تعداد رسانه‌ها بدون توجه به زیرساخت سودی ندارد و اگر چه شمارگان مطبوعات یک شاخص توسعه محسوب می‌شود اما مهم‌تر از آن شمارگان، سرانه تیراژ است.
وی بیان کرد: وجود چند رسانه که خوانندگان بیشتری داشته باشند بهتر از فعالیت چند صد یا چند هزار رسانه است که مخاطب نداشته باشند و البته این امر نیز به معنای ایجاد یکصدایی مانند کشورهای کمونیستی نیست و تکثر و تنوع رسانه‌ها باید عددی منطقی داشته باشد.
انتظامی یادآور شد: دولت یازدهم این را برای خود یک رسالت می‌داند که هر جا بخش خصوصی در امری حضور پیدا کرد به نفع آن کنار رود و این البته به‌شرط حضور اصناف بالغ و فعال است.
وی تصریح کرد: این رویکرد که رسانه‌ها همواره صغیر و نیازمند به دولت تلقی شوند باید تغییر یابد و در این راستا طرح‌هایی برای افزایش مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی‌ شده است.
انتظامی «اقدام برای توقیف» و توقف فعالیت یک رسانه را آخرین اقدام در زمینه نظارت بر رسانه‌ها دانست و گفت: از ابتدای دولت فعلی این‌گونه برخوردها بسیار کاهش‌ یافته و تا قبل از رسیدن به آن راهکار نهایی، سعی می‌شود کار با مذاکره و تذکر حل شود.
در گذشته نشریات دولتی یک سوم یارانه مطبوعات را دریافت می‌کردند
معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اعتبارات دولت کاهش پیدا کرده و این شامل حوزه فرهنگ و رسانه نیز می‌شود اما با این همه ما سعی کرده‌ایم که به نحوی مبالغ را ثابت نگاه داریم چرا که می‌دانیم هزینه‌های مطبوعات نیز افزایش یافته و نمی‌توان در این شرایط کمک‌ها را به طور کلی حذف کرد.
انتظامی در پاسخ به سوال سرپرست خبرگزاری فارس در شیراز در مورد ضرورت بازگشت شیوه توزیع آگهی‌های دولتی به روال قبل و لزوم خارج شدن رسانه‌ها از وابستگی به رپرتاژهای اداری، اظهار داشت: من برخاسته از جامعه رسانه هستم و اعتقاد دارم به‌جای آن‌که به دنبال مدل‌های حمایتی مالی و اعتباری باشیم باید «حمایت» را متوجه بنیه رسانه‌ها کنیم و این نوع از «حمایت» در حیطه رویکردها است.
وی ادامه داد: این دولت نشان داده که به نفع بخش خصوصی کنار می‌کشد چنانکه در همین دوره، یارانه نشریات دولتی و بخش عمومی حذف شد که کار بسیار مشکلی بود.
انتظامی اضافه کرد: زمانی نشریات دولتی و بخش عمومی بیش از یک‌سوم یارانه مطبوعات را به خود اختصاص می‌دادند اما دولت با این کار خود نشان داد که در حمایت از بخش خصوصی جدیت دارد.
توقف صدور مجوز رسانه‌های دولت‌ساز
وی همچنین گفت: در همین زمینه هرگونه مجوز برای دستگاه‌های دولتی به‌منظور راه‌اندازی روزنامه یا خبرگزاری را متوقف ساخته و تنها با فصلنامه‌های تخصصی و علمی موافقت می‌کنیم.
انتظامی بیان کرد: ما در پاسخ هر مدیر وزارتخانه یا اداره‌ای که برای ایجاد ارتباط با مردم یا اطلاع‌رسانی عملکرد، خواستار راه‌اندازی رسانه می‌شود، می‌گوییم با یک‌پنجم هزینه‌ای که برای راه‌اندازی نیاز است، با مطبوعات فعلی به توافق برسید و مطالب خود را در چارچوب حرفه‌ای آن‌ها و بدون آن‌که استقلال نشریه زیر سؤال برود، منتشر کنید.
صدور مجوز 270 نشریه جدید
وی ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 150 روزنامه در حال انتشار در کشور فعالیت می‌کنند و در همین مدت 260 تا 270 مجوز جدید نیز صادرشده که با همان رویکرد غیردولتی بوده است.
معاون وزیر ارشاد در ادامه افزود: تعداد روزنامه یکی از شاخص‌های توسعه هست اما اگر به زیرساخت‌هایی مانند تربیت نیروی انسانی کارآمد، تثبیت نیروهای حرفه‌ای و کیفیت محتوای تولیدی توجه نشود با مشکل موجه می‌شویم چنانکه در شرایط فعلی شمارگان نشریات کشور زیر یک‌میلیون نسخه است.
انتظامی از برنامه‌های وزارت ارشاد برای مشکل‌های حوزه مالیاتی و تأمین اجتماعی در رسانه‌ها خبر داد و گفت: اگر کاغذ به میزان کافی در کشور تولید می‌شد به سراغ واردات نمی‌رفتیم اما در شرایط فعلی تأکید را عدم افزایش تعرفه واردات کاغذ گذاشتیم که بهتر از کمک‌های مستقیم گذشته است.
حل مشکل امنیت شغلی خبرنگاران به‌صورت مبنایی
این مقام مسئول در ادامه نشست خود با اصحاب رسانه استان فارس تصریح کرد: یکی از دلایل خانه‌به‌دوشی روزنامه‌نگاران و عدم امنیت شغلی آنان این است که رابطه استخدامی محکمی با محل فعالیت خود نداشته و همواره احساس موقت بودن دارند.
انتظامی با تأکید بر این‌که به‌صورت مبنایی پیگیر حل مشکل عدم امنیت شغلی خبرنگاران هستیم، افزود: در این زمینه ماده 46 قانون مطبوعات صراحت دارد که رسانه‌ها موظف به بیمه شغلی خبرنگاران خود هستند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ما به مشکلات مالی رسانه‌ها واقف هستیم نمی‌توانستیم با اعمال فشار مضاعف مدیران مسئول را وادار به بیمه تمام خبرنگاران و عکاسان کنیم و بنابراین در این زمینه راهکاری که اندیشیده شد این بود که مدیران به بیمه کردن خبرنگاران اقدام کنند و دولت مبلغ آن را بپردازد.
انتظامی اضافه کرد: در حال حاضر با این لایحه حمایتی خبرنگاران یا باید از طریق کانال رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند بیمه شوند و یا در صورتی‌که با رسانه‌های مختلف همکاری داشته و مشمول عنوان خبرنگار آزاد هستند، باید به دستورالعمل سایت معاونت مطبوعاتی «سمان» مراجعه کنند.
وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران آزاد، کمیته‌ای شکیل شده که در آن نمایندگانی از دولت و از رسانه‌ها حضور دارند و با بررسی شاخص‌هایی در مورد فردی که همکاری‌های متنوع رسانه‌ی دارد، به او امتیاز می‌دهند که برای بیمه کامل باید از 100 امتیاز بیش از 30 امتیاز را اخذ کند.
تفکیک شاغلان واقعی عرصه خبر از فرصت‌طلبان
انتظامی متذکر شد: خبرنگاران آزادی که از 100 امتیاز 30 امتیاز را کسب کنند بیمه آماتوری می‌شوند چراکه از نظر ما فردی که نتواند از طریق یک رسانه تأییدیه فعالیت بیاورد و نه مدارک فعالیت‌های متعدد رسانه‌ای خود را داشته باشد، حرفه‌ای نیست و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در همین زمینه بیان کرد: تعداد رسانه‌های فعال مشخص است و این صحیح نیست که برای یک جلسه خبری گاه تا 200 خبرنگار حضور پیدا کند و در همین راستا شاخص‌های دقیق اعمال می‌شود تا خبرنگاران واقعی از افراد شاغل در حوزه‌های دیگر که از مواهب نام رسانه سوء استفاده می‌کنند تفکیک شوند.
ارائه سه برابری یارانه به نشریات مرزی و مروج ارزش‌ها
این مقام مسئول در ادامه از افزایش یارانه برخی نشریات با چند شرط خبر داد و گفت: نشریاتی که در نقاط مرزی منتشر می‌شوند در راستای کمک به انسجام و وحدت ملی، نشریاتی که در زمینه معارف قرآنی یا شئون اسلامی فعالیت می‌کنند و همین‌طور نشریاتی که در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی فعال هستند از یارانه دو تا سه برابری برخوردار می‌شوند.
انتظامی متذکر شد: دلیل این امر اهمیت پرداختن به حوزه‌های ارزشی است که به‌اندازه برخی حوزه‌های دنیوی سود بازرگانی ندارد و البته درج یک یا چند مطلب در این حوزه‌ها کافی نیست و رسانه باید به‌طور مستمر در همین عناوین تولید محتوا کند.
وی در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری خانه‌های مطبوعات استان‌ها خبر داد و اظهار داشت: در برخی استان‌ها دوره تبلیغات حرفه‌ای برای کانون‌های تبلیغاتی، در برخی دیگر از استان‌ها روزنامه‌نگاری مقدماتی و در استان‌های دیگر نیز به تقاضای خود آن‌ها دوره حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و خبرنگاری برگزار می‌شود که این دوره‌ها مختص به فعالان مطبوعات و رسانه‌ها بوده و افراد آزاد نمی‌توانند در آن شرکت کنند.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان بر شخصیت فرهیخته و علمی مدیرکل ارشاد فارس تاکید کرد و حضور یک فرد از جنس فرهنگ با ادبیات فرهنگی در استان فارس را شایسته این دیار دانست.
به گزارش فارس، در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز بر ضرورت برگزاری همایش‌های علمی و دوره‌های تخصصی در این استان تاکید کرد و از تاسیس انجمن‌هایی در حوزه رسانه خبر داد.


منبع: فارس
کد مطلب : ۷۸۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما