۰
plusresetminus

تقویت مترو در راستای کاهش استفاده از حمل‌ونقل خصوصی

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
دبیر شورای ترافیک استان فارس تقویت مترو را بهترین راهکار برای کاهش استفاده از حمل‌ونقل خصوصی دانست.
به گزارش حافظ، محمود میرزایی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید اعضای شورای ترافیک استان فارس از وضعیت قطار شهری شیراز، اظهار داشت: نمی‌توان به بهانه امکان بروز ترافیک، فعالیت‌‌های عمرانی را متوقف کرد.
وی افزود: بی‌تردید اقداماتی که طی یک سال اخیر در بحث مترو انجام‌شده، فعالیت‌های تأثیرگذار و مهمی بوده است.
میرزایی ارتقاء فرهنگ ترافیک و شهرنشینی را اولویتی مهم برای کاهش آثار ترافیک و جلوگیری از تبعات منفی آن عنوان و اضافه کرد: لازم است که فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، به‌ویژه مترو تقویت شود تا مردم از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین کمتر استفاده کنند.
وی نگاه تک‌بعدی به ترافیک و ساخت مترو را نوعی بی‌انصافی ارزیابی کرد و ادامه داد: مترو تأثیرگذارترین شبکه خدمات حمل‌ونقل بر ترافیک شهری است.
دبیر شورای ترافیک استان فارس همچنین گفت: ترافیک شیراز تنها به محل اجرای پروژه‌های مترو خلاصه نمی‌شود و به‌عنوان‌مثال علاوه بر ایستگاه میدان امام حسین (ع) در دیگر مناطق شهری که عملیات عمرانی و یا حفاری مترو نداریم شاهد ترافیک شدید خودروهای تک‌سرنشین هستیم که در این رابطه باید با ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان در کاهش معضلات ترافیکی بکوشیم.
دبیر شورای ترافیک استان در ادامه ابراز داشت: ایستگاه‌های مترو به نحوی شایسته برای معلولان و افراد کم‌توان مناسب‌سازی شده است.
وی سپس گفت: هر شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری که بتواند بار ترافیک را کاهش بدهد، شبکه ایده‌آل است و امیدواریم با برداشته شدن موانع و مشکلات شاهد سرعت گرفتن روند اجرایی باشیم که هر پروژه عمرانی خدماتی نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی شهری و رسانه‌های گروهی است.
این مسئول استفاده از مترو را بهترین روش حمل‌ونقل درون‌شهری توصیف و بیان کرد: کمترین میزان آلودگی محیط‌زیست، استفاده از سوخت پاک، کمترین میزان اشغال سطح بیرونی و کم‌هزینه بودن سفر از مزایای استفاده از مترو است.
به گفته میرزایی، فروش بلیط و پرداخت‌های اندک برای خرید آن در مقابل دریافت خدمات گران به مردم نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اجرایی این سیستم خدماتی باشد و به همین دلیل دولت و شهرداری بالاترین میزان اعتبارات را به این پروژه اختصاص می‌دهند.
دبیر شورای ترافیک استان با بیان این مطلب که حفاظت از محیط زیست انسانی بزرگ‌ترین دستاورد استفاده از مترو است، تصریح کرد: مترو یک امتیاز بزرگ برای کلان‌شهر شیراز در باب جذب اعتبارات است که اگر در جریان ساخت مترو از اعتبارات ملی و استانی طرح استفاده نشود یک نوع عقب‌افتادگی در بحث تخصیص اعتبارات تلقی می‌شود چراکه هر شهر می‌تواند همزمان از اعتبارات دو خط مترو در جریان احداث استفاده کند و خوشبختانه این قابلیت در مدیریت مترو شیراز وجود داشته که همزمان خط یک و دو مترو شیراز در حال ساخت و بهره‌برداری است.
معاون عمرانی فرماندار شیراز نیز در این بازدید با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های انجام شده، فرصت‌های پیش روی اجرای پروژه مترو را مهم توصیف کرد و گفت: با ظرفیت‌های به دست آمده می‌توان امیدوار بود بخشی از ترافیک شهر در هسته مرکزی کنترل شود.
مسعود طهماسبی افزود: از بعد مدیریت بحران نیز اجرای این پروژه تونل‌های تجهیز شده دارای اهمیتی ویژه است و طرح اجرای مانور پدافند غیر‌ عامل با همراهی سایر دستگاه‌های مسئول و نیز سازمان قطار شهری در ایستگاه‌های احداث‌شده بزودی اجرا خواهد شد تا شاهد آمادگی نیروهای دست‌اندر‌کار باشیم.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز نیز در این بازدید با بیان این مطلب که تمام ایستگاه‌های مترو برای ارائه خدمات به معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شده است، خاطر‌نشان کرد: خرید و نصب آسانسور و پله‌های برقی و نیز استفاده از خط بریل در تمامی آسانسورها برای روشندلان و معلولال در دستور کار است.
اسدالله حاجی زمانی همچنین از بکارگیری کاشی‌های ویژه استفاده‌کنندگان عصای سفید در کل مسیرها خبر داد و افزود: سیستم‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با تکنولوژی روز در ایستگاه‌های مترو در فاصله هر 30 متر با شعاع پرتاب 30 متر آب پیش‌بینی و نصب‌شده است.
وی بیان کرد: مترو یک شبکه یارانه‌بگیر از دولت و شهرداری است و درآمدهای آن کفاف هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری را نمی‌دهد و این موضوع باوجود الزام به ارائه خدمات ارزان شایان توجه ویژه است.



منبع:فارس
کد مطلب : ۹۴۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما