۰
plusresetminus
در هفته هنر انقلاب اسلامی؛

پایانی بر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۳
یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با شناخته شدن برگزیدگان استانی در شیراز، پایان یافت.
به گزارش حافظ خبر؛ آیین پایانی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس امروز 24 فروردین ماه در شیراز با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، حجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس و غلامرضا کافی عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی شیراز و برگزیدگان شهر شیراز به صورت مجازی و شهرستانی به صورت مجازی برگزار شد.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این آیین با اشاره به اینکه تلاش کتابداران کتابخانه های عمومی در یکسال گذشته برگزاری باشکوه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بود، عنوان کرد: باعث افتخار است که امروز خدمت کسانی هستیم که در این رویداد برگزیده شدند. از همه کسانی که با تلاش خود منجر به ترویج فرهنگ رضوی شدند، قدردانی می کنم.
وی اضافه کرد: در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی 76 هزار نفر از فارس شرکت کردند که از این میان 1195 نفر در  بخش های مختلف این رویداد در سطح فردی و خانوادگی برگزیده شدند. در این مسابقه ترویج‌ فرهنگ رضوی و گسترش کتابخوانی به صورت همزمان رخ داد. شرکت کنندگان در این رویداد با معرفت بزرگ فرهنگ رضوی و آثار فاخر تولید شده در سطح کشور آشنا شدند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با اشاره به روند برگزاری جشنواره تصریح کرد: در یازدهمین دوره بخش های مختلفی به جشنواره اضافه شد از جمله تولیدات هنری و شعر سرایی و پویش امام زمانم. در این دوره ناشران و آثار تازه تولید شده همچنین  مروجان فرهنگ رضوی در نظر گرفته شد.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس با بیان اینکه در مجموع یک میلیارد و ۷۳۰ میلون ریال جایزه به برگزیدگان رضوی فارس تعلق گرفت، اضافه کرد: امسال در تمامی کتابخانه ها چه کتابخانه های نهادی و چه مشارکتی برگزیده داشتیم. امکان برگزیده شدن تا 20 نفر  در هر کتابخانه میسر بود که در شیوه های مختلف افراد برتر معرفی شدند.
وی خاطر نشان کرد:  با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان در این رویداد بالا بود، آثار در مرحله اول، توسط گروه داورانی از کتابداران سراسر کشور داوری شد و افرادی که نمره لازم را کسب کردند در قرعه کشی قرار گرفتند و برگزیدگان با قرعه کشی انتخاب شدند.
منوچهری در ادامه ضمن قدردانی از دستگاه های مشارکت کننده در این رویداد عنوان کرد: استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد و آموزش و پروش سازمان تبلیغات اسلامی‌ در استان، فرمانداری ها و شهرداری ها همچنین سازمان های بسیج، همکاری بسیار خوبی در برگزاری برنامه داشتند.
وی اضافه کرد : یکی از سازمان هایی که به صورت خاص همکاری داشت و برگزیدگان بسیاری داشت سازمان زندان ها بود که بیش از 6400 نفر شرکت کرده و 30 برگزیده معرفی شدند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس خاطرنشان کرد: اختتامیه ملی جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در دهه کرامت به میزانی شهر شیراز برگزار خواهد شد.
 
 میزان مشارکت مردم فارس و شهر شیراز باعث افتخار است
حسن قانع، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس نیز در این آیین عنوان کرد: برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سالی که با دو میلاد حضرت مهدی قرین بود به نام مبارک ایشان مزین شد و این میزان مشارکت مردم فارس و شهر شیراز باعث افتخار است.
وی عنوان کرد: انسان به عنوان مخلوق الهی دارای خلقت ویژه است و خداوند فرموده من انسان را از روح خودم خلق کردم.خداوند در قرآن کریم درخصوص وجه تمایز انسان می فرماید که روح خدا بودن در عقلانیت و خردورزی انسان تعریف می کند و این امتیاز ما نسبت به همه مخلوقات است.
قانع ادامه داد: سرشت انسان بر پایه ادراک وضع شده، انسان اگر بخواهد مسیر تکامل را طی کند باید مسیرهای ورودی و خروجی اداراک را بشناسد. روح انسان نیازمند طعام فکری است و مهم است که این طعام از کجا تهیه می شود اگر این طعام از اهلش گرفته نشود، زوال روح را در پی دارد.
قانع با تاکید بر اینکه اثری که کتاب بر روح انسان می گذارد بسیار عمیق است، گفت:  باید درخصوص  خوراک فکری صیانت و مراقبت داشته باشیم.
مدیرکل سازمان تبعات اسلامی فارس با تاکید بر اینکه  ارزش انسان به علم و دانش است به مشارکت کنندگان در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت:  باید به خود ببالید چون خود را در دامن کتاب قرار دادید. ارزش انسان به آن چیزی است که به او علم و ادارک و دانش پیدا کرده است.
 
گفتنی است در ادامه این دیدار از برگزیدگان جشنواره با اهدای لوح و هدیه یادبود قدردانی شد. بر این اساس در شیراز ۱۶۶ نفر، آباده 64 نفر، لار 56 نفر، لامرد 98 نفر، کازرون 50 نفر، فسا 34 نفر، داراب 47 نفر، فیروزآباد 32 نفر، اقلید 66 نفر، مرودشت 57 نفر، نی ریز 40 نفر، جهرم 32 نفر، زرقان 28 نفر، کوهچنار 9 نفر، قیروکارزین 22 نفر، رستم 15 نفر، فراشبند 28 نفر، استهبان 32 نفر، خرم بید 21 نفر، خنج 26 نفر، مهر 35 نفر، اوز 21 نفر، گراش 26 نفر، سپیدان 8 نفر، سرچهان 14 نفر، خرامه 32 نفر، زرین دشت 11 نفر، بوانات 13 نفر، خفر 16 نفر، کوار 12 نفر، ممسنی 15 نفر، ارسنجان 20 نفر، پاسارگاد 15 نفر، سروستان 21 نفر، بختگان 9 نفر به عنوان برترین های این رویداد تقدیر شدند.
 
غلامرضا کافی، دبیر محفل ادبی قند پارسی نیز یه خواندن شعری در مدح حضرت احمد بن موسی(ع) پرداخت: 
برخیزم از نور یقین
خاطر چراغانی کنم
دل را به آشوبی گزین
دریای طوفانی کنم
این جوش جوش واژگان
از من بریدستی امان
یعنی که باید این زمان
مشق سخندانی کنم
تفجوش معنی در جگر
آرام ننشیند دگر
درمان این سودا مگر
با واژه گردانی کنم
درواژه الحاوی منم
این بحر را ناوی منم
رشک فرالاوی منم
ازبس فراوانی کنم
ازدور تا نزدیک را
بشار را منجیک را
هم ترک وهم تاجیک را
مقهور حیرانی کنم
ناقور من ناقوس من
برشاعران کابوس من
مانا حکیم طوس من
عزم رجزخوانی کنم.
چون رودکی باصد حشم
یا عنصری محتشم
رسم سنایی برکشم
تقلید خاقانی کنم
با دُرتراشان دری
از فرخی تا انوری
در کارگاه شاعری
دَروا دُرافشانی کنم
یا درنگارستان جان
شیرازسلطان ارمغان
سعدی چنین حافظ چنان
باشعرسلطانی کنم
نه نه که این لفظ است وبس
افتاده معنی از نفس
چند این هوا چنداین هوس
ترک هوسرانی کنم
آنگاه با سودایی‌ام
بی‌باک از رسوایی‌ام
با جان مولانایی‌ام
رقصی که میدانی کنم
بی‌پا و سر از خود برون
چیزی فراتر از جنون
اناالیه راجعون
تا کی گران‌جانی کنم؟
هی هی نپردازم به خود
هوهو چرا نازم به خود؟
آتش دراندازم به خود
این خرد را فانی کنم
از حد مستی دورتر
از مرزهستی دورتر
از خودپرستی دورتر
انشای ربانی کنم
با جان خلجان تافته
آتش به رگ رگ بافته
رمز تجلی یافته
منشور عرفانی کنم
گلچرخ بی چرخ زمان
در سرحدات لا مکان
با ساکنان آسمان
تفریح کیهانی کنم
پس بازگردم برزمین
درحضرت آن نازنین.
چون خاکبوسان کمین
تسلیم پیشانی کنم
آن گوهرین حصن حصین
والا تبار راستین
جان بی دریغ ازآستین
در پاش قربانی کنم
بازوی حیدر هیمنه
باروی قدسی روزنه
می‌زیبدش این طنطنه
درچامه ارزانی کنم!
دلبند اصحاب کسا
موسای کاظم را عصا
حیف ازبیان نارسا
تا وصف طوفانی کنم
نجل نجیب مرتضی
میرعلمدار رضا
با حکم او غیظِ قضا
ترویح رحمانی کنم
قدّاره بندان قَدَر
بر او نمی‌بندند در
باب الحوایج را پسر
با فخر دربانی کنم
آن شاه شرعی مرتبه
بالا نشین مصطبه
دارم طمع زان کبکبه
گر مدح، طولانی کنم
شاه چراغ شب فروز
آیینه بند شمع روز
خاطرازآن خاطرفروز
اینک چراغانی کنم
شیراز از او قدسی طراز
آیین احمد سرفراز
از نام احمد دلنواز
ابیات پایانی کنم
احمد مرام احمد سِیَر
چون احمد ازگل پاک‌تر
درنام احمد مختصر
شان مسلمانی کنم
هیهات اگر آن نورحق
ازمن پذیرد این مَرَق
خود فخر با این یک ورق
برشعر «نورانی» کنم
 
عکاس : محمدمهدی اسدزاده
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۵۲۱۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما