۰
plusresetminus
محمد جواد لاریجانی:

سید حسن خمینی برای ورود به عالم سیاست عجله کرد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۲
لاریجانی گفت: اینکه بخواهیم با فشار چیزی را انجام دهیم دون شان سید حسن خمینی است؛ من اگر جای ایشان بودم حتما 5 سال دیگر صبر می‌کردم تا 5رساله دیگر داشته باشم.
جواد لاریجانی
جواد لاریجانی
به گزارش "حافظ نیوز" محمدجواد لاریجانی، تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی و رئیس پژوهشگاه بنیادی در گفت‌وگو با تسنیم و در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اسفندماه سال جاری در کشورمان، با تاکید بر اینکه اصل مسئله انتخابات در جمهوری اسلامی مسئله بسیار مهمی است که پیش و بیش از هر چیز دیگری باید به آن توجه شود، اظهار داشت: انتخابات در جمهوری اسلامی مثل انتخابات در یونان و یوگسلاوی و ایتالیا نیست. برگزاری یک انتخابات خوب در ایران، ”کابوس بزرگ” برای غرب است چرا که آنها نمی‌خواهند مفهوم نظام اسلامی با دموکراسی کنار هم قرار گیرد؛ به همین دلیل از داعش با عنوان ”حکومت اسلامی” نام می برند تا هیچ وقت اینگونه تصور نشود که غیر از نظام  سکولار لیبرال، نظام دیگری می‌تواند ”دموکراسی” را حاکم کند.

محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه جناح‌های سیاسی در کشور باید درباره موضوعات مهم بحث کنند، افزود: یک سری مسائل مهم و کلیدی در کشور وجود دارد که باید مورد بحث و گفتگوی جناح‌های سیاسی باشد؛ نق‌زدن و آه و ناله و مظلوم‌نمایی و مسائل حاشیه‌ای که چرا فلانی رد شد و این نشد، دون شأن فضای انتخاباتی است.این حرفها در سطح و طراز انتخاباتی با این عظمت نیست؛ انتخابات پیش‌رو فقط به این درد نمی‌خورد که یک عده مجلس بروند، بلکه همانطور که گفتم این انتخابات‌ها بُعد منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

ما با برگزاری انتخابات به غرب می‌گوییم می‌شود بدون سکولاریسم و لیبرالیسم، ”دموکراسی” داشت. به جهان اسلام می‌گوییم اگر از دست دیکتاتوری خارج شوید می‌توانید ”نظام اسلامی” داشته باشید، لازم نیست داعشی، تکفیری و وهابی باشید، بلکه می‌توانید یک نظام سیاسی بر اساس اسلام  اصیل و معقولی داشته باشید. این‌ها مسائل مهمی است که باید با برگزاری انتخابات مناسب، آن را تبلیغ کرد.

این تحلیلگر مسائل راهبردی با بیان اینکه شیوه‌ای که در زمینه کاندیداتوری آقای سیدحسن خمینی پیش رفت «antagonistic» بود و به شکلی خشونت و تخاصم را دامن زد، تصریح کرد: چه نحوه حمایت از ایشان و چه نحوه انتقاد از ایشان این فضا را رقم زد.  اینکه بخواهیم با فشار چیزی را انجام دهیم دون شان ایشان است؛ من اگر جای ایشان بودم حتما 5 سال دیگر صبر می‌کردم تا 5رساله دیگر داشته باشم. در این صورت علمای شورای نگهبان بیشتر مطمئن می‌شدند؛ آنها که با کسی خرده حساب ندارند، نوع مشی‌ای که در پیش گرفته شد هم از طرف اصلاح طلبان  و هم از سوی کسانی که پشت‌سر آقای هاشمی پنهان می‌شوند با مشی معمولی تفاوت دارد. یک جور انتاگونیزم(تخاصم و خشونت) را دامن می زند که به مصلحت این مملکت نیست . این همان چیزی است که آقای روحانی باید آن را ضداعتدال بداند. این ضد اعتدال است. اعتدال این است که ما امور را در موضع خودش و در مدار عدل حق با مرآب خودش پیش ببریم، نه تندتر و نه کندتر.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که با جمیع جهاتی که فرمودید فکر می‌کنید نهایتاً در این انتخابات اقبال جامعه به چه سمتی باشد و کدام یک از گروه‌های سیاسی پیروز انتخابات شوند؟

اظهار داشت: پیش بینی من این است که جناح اصولگرا در مجلس اکثریت پیدا می‌کند. البته لازم نیست این اکثریت در اشخاص باشد، یعنی عیناً اشخاص سابق باشند؛ چقدر خوب است که افراد جوان و تازه نفس جدید در جناح اصولگرایان به میدان بیایند. شهرستانها و استانها احتیاج به کار خیلی خوب دارد، اینگونه نیست که از جایی سوت بکشند و همه مردم رای دهند. این خودش چیز خوبی است. جناح اصولکرا باید با این امید فعالیت کند. نفس این فعالیت توفیق است .پیش بینی من این است که مجلس آینده با اکثریت اصولگرایی می تواند تشکیل شود.
 
 
کد مطلب : ۱۲۹۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما