۰
plusresetminus
باز هم فصل انتخابات باز هم تکرار مشکلات همیشگی؛

از «لیست های جعلی» و «ائتلاف های خلق الساعه» تا احزابی که برای معرفی نامزدهای خود به مشکل برخورده اند/ «طرحی برای فردا»

تاریخ انتشاردوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۳
در واقع می توان ائتلاف های خلق الساعه و یا لیست های بدون خاستگاه سیاسی را حاصل یک نقیصه در قانون انتخابات کشور دانست.
لیست های انتخاباتی
لیست های انتخاباتی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات 7 اسفندماه، در و دیوار شهرها پر شده است از لیست ها و ائتلاف های گوناگون. در شهری چون شیراز، بیش از 130 نفر نامزد راهیابی به مجلس شورای اسلامی هستند که این نامزدها، تنها در طول مدت یک هفته تبلیغات باید بتوانند خود را به مردم معرفی کنند؛ امری که تقریبا محال ممکن به نظر می رسد.
در این میان، وجود برخی لیست ها و ائتلاف ها که از یک خاستگاه اصیل فکری و سیاسی برخوردارند و می توان با نیم نگاهی به عقبه حمایت کننده از آن، به ماهیت واقعی و پشت پرده دست اندرکاران آن پی برد تا حدی کار را برای مردم سهل و آسان می کند؛ از جمله ائتلاف فراگیر اصولگرایان 4 نامزد اصلی خود در شیراز را معرفی کرده و جبهه اصلاحات نیز4 نامزد خود را شناخته است.
در واقع یکی از کارکردهای اصلی احزاب، تسهیل کردن پروسه انتخاب صحیح و آگاهانه برای مردم در زمان انتخابات از طریق ارائه لیست های انتخاباتی است؛ اتفاقی که طی چند دوره اخیر انتخابات های گوناگون، در کشور ما نیز کم و بیش در حال رخ دادن است و تاکید چندباره رهبر انقلاب بر رای دادن به لیست های اصیل در صورتی که نامزدهای انتخاباتی قابل شناسایی نباشند، همه حاکی از آن است که کشور ما در حال نزدیک شدن به بلوغ سیاسی در موسم انتخابات است؛ امری که قطعا می تواند منجر به تشکیل مجالس تخصصی تر و کاربردی تر برای کشور و مردم شود.
اما در سوی دیگر، می توان از خیل عظیم جبهه های سیاسی و یا لیست های انتخاباتی و یا ائتلاف های خلق الساعه نام برد که در هر دوره از انتخابات، چند هفته ای به وجود می آیند و روز پس از انتخابات نیز تا 4 سال بعد به فراموشی سپرده می شوند.
در واقع اتفاقی که در این ایام، لیست های بدون پشتوانه و یا خاستگاه سیاسی رقم می زنند این است که مردم را از مسیر حقیقی رای دادن آگاهانه گمراه می کنند و در نتیجه هم مجالسی غیر کارشناسی خواهیم داشت و هم احزاب از دورنما و رویکردهای کلی خود دور می شوند.

چه باید کرد؟
در واقع می توان ائتلاف های خلق الساعه و یا لیست های بدون خاستگاه سیاسی را حاصل یک نقیصه در قانون انتخابات کشور دانست.
به همین منظور، پیشنهاد می شود در انتخابات های بعد، تنها احزاب رسمی شناسنامه دار قادر به صدور لیست های انتخاباتی باشند و یا نامزدهای انتخابات پس از درخواست رسمی به وزارت کشور، بتوانند ائتلاف مد نظر خود را شکل دهند.
این رویداد، در واقع پاس داشتن نظام حزبی و تحزب گرایی در شرایطی است که مردم، برای انتخاب آگاهانه در طول مدت یک هفته تبلیغات نامزدها، زمان کافی برای آشنایی و شناخت آنها را ندارند و در واقع، به مدد شناختی که از احزاب و جریانها پیدا می کنند، به افراد موجود در لیست ها نیز بر اساس همان شناخت رای می دهند.

نویسنده: سجاد زارع
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۲۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما