۰
plusresetminus
راهکارهای تعویض ترامپ با هیلاری

آیا ترامپ رئیس جمهور می ماند؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱
وقتی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رأی می‌دهند، با این رأی به نمایندگانشان در کالج الکترال ـ که شامل 538 عضو است ـ حکم می‌کنند به چه‌کسی رأی دهند؛ یعنی نمایندگان کالج الکترال از خودشان حق رأی ندارند و رأیشان نمادین است و متعلق به نامزدی است که مردم همان ایالت او را انتخاب کرده‌اند.
آیا ترامپ رئیس جمهور می ماند؟
به گزارش " حافظ نیوز " در حالی که چند روز از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده می گذرد، هنوز بسیاری از معترضان در شهرهای مختلف ایالات این کشور، دست از اعتراضات خود برنداشته اند و نتایج را باور نکرده اند و به قدری برای آنها نتیجه شوک آور بوده که حتی اعتراض های خیابانی در برخی از شهرهای بزرگ، به خشونت کشیده شده است.

 برخی مردم امریکا پا را از این فراتر گذاشته و حدود سه میلیون آمریکایی با امضای درخواستی آنلاین، از کالج الکترال خواستار انتخاب «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات به جای ترامپ شده‌اند. این درخواست رسمی عنوان کرده است که دونالد ترامپ، مناسب ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیست و از مقام‌های انتخاباتی خواسته‌اند که هیلاری کلینتون به جای ترامپ وارد کاخ سفید شود.

اما شاید برای خیل عظیمی از مخاطبان این پرسش پیش آمده باشد که آرای الکترال کالج در امریکا چیست و آیا امکان تغییر نتایج در انتخابات امریکا وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که مکانیزم انتخاباتی امریکا، یکی از پیچیده ترین سیستم های انتخاباتی در جهان است که روند آن بیش از یک سال طول می کشد. برخی سیستم انتخاباتی در امریکا را به واسطه سیستم الکترال کالج دو مرحله ای و غیر مستقیم می دانند.

الکترال کالج چیست؟

طبق اصل ۲ قانون اساسی ایالات متحده، تعداد اعضای کالج های انتخاباتی در هر ایالت برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس سنا و مجلس نمایندگان. جمع این افراد طبق قانون اساسی ۵۳۸ نفر تعیین شده است.

اعضای این مجمع از میان شهروندان که معمولاً شامل اعضای احزاب، خیرین یا فعالانی که در کنوانسیون‌های ایالتی انتخاب ‌می‌شوند، برگزیده می‌شوند. قوانین اندکی برای تعیین افرادی که می‌توانند وارد مجمع گزینندگان شوند، وجود دارد. ورود سناتورها، اعضای کنگره، دیگر نمایندگان منتخب و مخالفان و دشمنان دولت آمریکا به مجمع گزینندگان ممنوع است. برای مثال هر نامزد انتخاباتی مانند کلینتون، ترامپ یا نامزدهای دیگر احزاب دارای 38 رأی الکترال در ایالت تگزاس است.
طبق قانون کاندیدایی به کاخ سفید راه می‌یابد که 50 درصد به اضافه یک رأی آرای الکترال (270) را داشته باشد.
امکان تغییر نتایج در انتخابات امریکا با توجه به درخواست مردم وجود دارد؟ 
وقتی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رأی می‌دهند، با این رأی به نمایندگانشان در کالج الکترال ـ که شامل 538 عضو است ـ حکم می‌کنند به چه‌کسی رأی دهند؛ یعنی نمایندگان کالج الکترال از خودشان حق رأی ندارند و رأیشان نمادین است و متعلق به نامزدی است که مردم همان ایالت او را انتخاب کرده‌اند. مثلا اگر مردم فلوریدا ترامپ را انتخاب کردند، نمایندگان آنها در کالج الکترال نمی‌توانستند با اختیار خودشان مثلا به هیلاری کلینتون رأی دهند.

امکان تغییر آرای الکترال وجود دارد؟

در 19 دسامبر الکترال کالج ها بر اساس حکم مردم رأی می دهند؛ هر چند اعضای کالج های انتخاباتی در رأی دادن خود آزاد هستند، غالبا این کاندیداها در روز انتخاب نهایی به نامزدی رأی می دهند که اکثریت رأی دهندگان ایالتی آنها، انتخاب آن نامزد را توقع دارند. به واقع با توجه به اینکه اعضای کالج انتخاباتی توسط حزبی برگزیده می شود که بیشترین رأی را در ایالت متبوعه به دست آورده است، کمتر اتفاق می افتد که این اعضا رأیی مغایر با آنچه حزب پیروز در انتخابات ایالتی مورد نظر دارد بدهند؛ اما مواردی اتفاق افتاده که اعضای کالج های انتخاباتی در روز رأی گیری برای رئیس جمهور، به نامزدی غیر از آنچه انتظار می رفته است رأی داده اند. چنین موضوعی تاکنون ۷ بار در قرن گذشته (در سال های ۱۹۴۸ ۱۹۵۸، ۱۹۶۰، ۱۹۶۸، ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، ۱۹۸۸و ۲۰۰۰) و ۳ بار در قرن ۱۹ اتفاق افتاده است.

بنابراین، تاریخچه انتخابات امریکا نشان می دهد، هرچند امکان اینکه الکترال ها می توانند بر خلاف رأی اکثریت رأی بدهند؛ وجود دارد، اما این موارد نادر بوده و هیچ گاه در نتیجه قطعی انتخابات امریکا تأثیر گذار نبوده است. باید گفت، هیچ راهی برای تغییر نتایج انتخابات در امریکا وجود ندارد، مگر اینکه در آینده اعضای کنگره امریکا تصمیم بگیرند رئیس جمهور امریکا را استیضاح کنند؛ موضوعی که این روزها توسط برخی نیز پیشگویی شده است!

انتهای خبر/
کد مطلب : ۱۵۶۵۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما