۰
plusresetminus
نقدی منصفانه بر عملکرد و رویکردهای فرهنگی دولت در استان فارس،

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و «هزاران راه نرفته»!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۷
واقعیت آن است که هزاران راه نرفته و امتحان نشده در کشور ما وجود داشته و دارد که می تواند استقلال و عدم وابستگی رسانه ها را تضمین کند تا آنها دیگر برای ادامه حیات خود محتاج یارانه دولت و یا رپورتاژ آگهی نباشند...
بهزاد مریدی
بهزاد مریدی
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی روز سه شنبه 17 اسفندماه سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزبان اصحاب رسانه استان بود که به دعوت دکتر بهزاد مریدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس آمده بودند تا عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس را نقد کنند.
تا همینجای کار، اقدام بهزاد مریدی را باید به فال نیک گرفت که شاید برای نخستین بار، اصحاب رسانه استان را به نقد عملکرد خود فراخواند و فارغ از اینکه عملکرد وی در حوزه های ادبی، رسانه، موسیقی و فعالیتهای قرآنی چگونه ارزیابی می شود، این اقدام یک مدیرکل باید مورد تاسی و الگوگیری در میان دیگر روئسا و مدیران کل ادارات استان قرار گیرد.
با این وجود، "پایگاه خبری تحلیلی حافظ" در کنفرانس خبری مدیرکل ارشاد جواب برخی سوالات مهم خود را گرفت و برخی نیز بی جواب ماند.

از عدم نقدپذیری مدیر قرآنی خود شرمسارم
مریدی در پاسخ به این سوال خبرنگار "حافظ نیوز" که چرا فعالیت های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس در سال 95 تقریبا هیچ بوده و برخی شنیده ها نیز درباره محل هزینه کرد بودجه 175 میلیونی این معاونت شائبه ایجاد می کند گفت: دلیل عملكرد ضعیف این معاونت در سال جاری را تمركز بر روی اجرای همایش ملی ریحانةالنبی طی ۸ ماهه گذشته عنوان كرد و گفت: البته ما در سال ۹۴ اقدامات بسیار خوبی را در حوزه قرآن و عترت انجام دادیم اما امیدواریم كه سال ۹۶ آغاز خوبی برای فعالیت‌های ما در حوزه قرآن و عترت باشد.
وی درباره شائبه های مربوط به تغییر ردیف بودجه معاونت قرآنی این اداره کل نیز گفت: این بودجه به حساب اتحادیه‌ تشكل‌های قرآنی فارس واریز شده است و هم اكنون در تلاش برای تعریف ساز و كار تخصیص این بودجه هستیم و این مسئله را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مباحثه می‌گذاریم و اینگونه نبوده که در جای دیگری خرج شود و من در حق قرآن خیانت نخواهم کرد.
وی در ادامه، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "حافظ نیوز" مبنی بر نقد جدی برخی فعالان فرهنگی استان به عملکرد وی نیز بدون آنکه به همه مفاد این نامه اعتراضی واکنش نشان دهد گفت: دوستانی از اصحاب رسانه بوده‌اند كه مرا نقد كرده‌اند اما هیچ‌گاه به آنان اعتراض نكرده‌ام، و چند مدت پیش نامه‌ای با امضای ۸۲ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر این استان مبنی بر عملكرد ضعیف من به وزیر ارشاد رسیده بود، كه قریب ۶۰ نفر از آنان به هیچ عنوان از این نامه مطلع نبودند، اما یكی از كسانی كه مطلع بود و شخصاً پای آن را امضا زده بود، یكی از كارمندان اداره ارشاد فارس بوده است و من با نهایت حرمت و عزت با این فرد برخورد كردم.

اصلا سیاسی عمل نکرده ام!
نگاه سیاسی حاکم بر اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس که سبب شده این اداره نسبت به برخی رسانه ها و جریانات فرهنگی نگاه مثبت و به برخی دیگر نگاه منفی داشته باشد سوال دیگر خبرنگار "حافظ نیوز" در این کنفرانس خبری بود که در پاسخ مریدی گفت: بنده از روز اول جناح خود را مشخص کردم و حاضرم قسم بخورم که هیچ وقت گرایشات سیاسی را وارد کار نکردم. کدام حزب و کدام دسته؟ نام ببرید! خیر این کار را انجام ندادم و همچنین مسئولین و معاونان خود را طبق جناح بندی سیاسی مشخص نکردم چراکه من روی اعتدال تاکید دارم.

وقتی 13 درصد بودجه فرهنگی کشور دست وزارت ارشاد است از ما چه انتظاری دارید؟!
چرایی و علت عقب ماندگی فارس در حوزه فرهنگ دیگر سوال خبرنگار "حافظ نیوز" از دکتر بهزاد مریدی بود که با پاسخی قابل پیش بینی مواجه گردید! مریدی همچون گذشته از وجود متولیان متعدد فرهنگی سخن گفت و دست آخر ضمن پذیرش برخی کاستی ها تاکید کرد:ما اگر واقعاً در حوزه فرهنگ كار كرده بودیم این همه مشكلات حتی در حوزه شهروندی وجود نداشت اما باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم كه تنها ۱۳ درصد از بودجه فرهنگی در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه از این مبلغ هم مقدار قطره‌چكانی به استان‌ها می‌رسد.

رپورتاژ بخشی از اقتصاد رسانه است!
اما شاید چالش برانگیزترین قسمت این مصاحبه، آنجا بود که دکتر بهزاد مریدی در پاسخ به این نقد که امروزه رپورتاژهای خبری استقلال و حریت رسانه ها را خدشه دار کرده و آنها را تحت الشعاع قرار داده اند و گاهی، یک مدیر با پرداخت مبالغی تیتر برخی رسانه ها را به سمت خود معطوف می کند، در پاسخی تامل برانگیز رپورتاژ آگهی را جزئی از اقتصاد رسانه دانست اما افزود: نباید حقیقتی را وارونه جلوه داد یا کسی را زیادی بولد کرد یا موضوعی را بیش از حد کمرنگ و پررنگ نشان داد.
این سخنان مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درحالی مطرح می شود که باید بپذیریم امروزه رپورتاژهای خبری و حتی کارت های هدیه ای که در حاشیه برخی مراسمات به خبرنگاران اعطا می شود، فارغ از بحث اقتصاد رسانه و حمایت از خبرنگاران و ... در واقع استقلال و حریت قلم را نشانه رفته است.
رسانه ای که از یک مدیرکل کارت هدیه چندصد هزار تومانی دریافت کرده و یا از روابط عمومی فلان اداره مبلغ کلانی برای درج یک خبر با تیتر مشخص دریافت کرده، چگونه می تواند آن مدیر یا آن نهاد را نقد کند؟ آیا بهتر نیست بجای اقتصاد رسانه از واژگان دیگری استفاده کنیم که به حقیقت نیز نزدیکتر هستند؟ آیا بهتر نیست سر خود و جامعه خبری و افکار عمومی بیش از این کلاه نگذاریم و بپذیریم که رپورتاژهای خبری خیلی فراتر از اقتصاد رسانه است و اینگونه نمی شود آن را توجیه کرد؟
واقعیت آن است که هزاران راه نرفته و امتحان نشده در کشور ما وجود داشته و دارد که می تواند استقلال و عدم وابستگی رسانه ها را تضمین کند تا آنها دیگر برای ادامه حیات خود محتاج یارانه دولت و یا رپورتاژ آگهی نباشند اما افسوس که ساده ترین راه ها که همان ماهی دادن به رسانه هاست، همواره مورد تاکید ارگان ها و نهادها و مدیران ارشد در دولت های گوناگون بوده و ماهیگیری و استقلال حقیقی اقتصادی رسانه ها هیچگاه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفه است چرا که شاید یک رسانه مستقل را بتوان یک رسانه خطرناک نیز نامید! رسانه ای که نتوان آن را فریفت رسانه ای است که هر لحظه باید منتظر افشاگری و یا تحلیل های صریح آن بود. اتفاقی که شاید فراتر از ظرفیت رسانه ای و سیاسی موجود در کشور ما نیز باشد.
در هر حال، همانگونه که عنوان شد کنفرانس خبری دکتر بهزاد مریدی یک اتفاق میمون و مبارک در روزهای پایانی اسفند 95 بود؛ اتفاقی که جای خالی اش در روزگار تدبیر و امید حقیقتا به چشم می آید!
گزارشگر: سیده سعیده موسوی
 
 
کد مطلب : ۱۶۵۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما