۰
plusresetminus
آیت‌الله کلانتری:

آستان شاهچراغ (ع)، پایگاهی برای اندیشمندان و فرهنگ‌وران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۵
باید برای حرم، منابع پایدار درآمدی را تعریف و موقوفات را احصا کنیم؛ حرم مطهر باید بتواند پشتوانه فعالیت‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی شود.
ابراهیم کلانتری، اسماعیل قزل‌سفلی، میثم فضل‌الله‌پور
ابراهیم کلانتری، اسماعیل قزل‌سفلی، میثم فضل‌الله‌پور
به گزارش حافظ خبر؛ حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت‌ آستان مقدس احمدی و محمدی در نشست با فعالین گروه‌های جهادی فارس گفت: جهاد ۱۰ ویژگی دارد که نخست همراه بودن با سختی و دشواری و دوم برخواسته از ایمان و انگیزه الهی است.
او با بیان این که سومین ویژگی این است که جهاد مبتنی بر آگاهی، شناخت و بینش است، افزود: پویش‌ها و جنبش‌های جهادی جهت‌دار، هدفمند و روبرو با یک دشمن است؛ پس باید بدانیم دنبال چه هستیم. اگر سوگیری درستی نباشد، کار جهادی نیست.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه همه حرکات، گفتار و رفتار جهادگران باید جهت‌دار و با هدف الهی باشد، گفت: کار جهادی برخوردار از برنامه و طراحی معین است و بدون حساب و کتاب و نامنظم نیست.
کلانتری با بیان اینکه کار جهادی همراه با صبر و پایداری و استقامت است، تصریح کرد: اگر صبر نداشته باشیم وسط راه می‌بُریم، چقدر افراد در قطار انقلاب بودند که اکنون از قطار انقلاب اسلامی جدا شدند.
اگر به روز‌های اول انقلاب برگردید این قطار مملو از افراد گوناگون بوده بسیاری از گروه‌ها و فرقه‌های مختلف هم حضور داشتند به تدریج جدا شدند البته افراد جدید هم وارد قطار انقلاب شدند.
او با اشاره به دیگر ویژگی‌های کار جهادی، گفت: در کار‌های جهادی صبر و پایداری خیلی اهمیت دارد؛ صبر برای حق با هم همراه و توامان هستند. صداقت و راستی ویژگی دیگر جهاد است؛ جهاد یعنی صادقانه عمل کردن؛ در جهاد جای مماشات و تعارف کردن نیست وقتی به حدود الهی و انقلاب اسلامی می‌رسیم جای تعارف و چشم بستن نیست.  
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) افزود: وقتی راست و بدون تعارف از مرز‌های الهی دفاع می‌کنیم سبب می‌شود هم جامعه درس بگیرد و هم اینکه آثار بسیاری برای خود فرد دارد.
کلانتری با بیان اینکه ویژگی دیگر کار جهاد این است که بدون چشمداشت مادی کار جهاد انجام شود؛ تصریح کرد: کار جهادی توام با توکل و امید است یک لحظه در جهاد امید قطع نمی‌شود ناامیدی در کار جهادی مفهوم ندارد.
او با اشاره به ویژگی آخر کار جهادی گفت: این از همه مهم‌تر است و آن اینکه تحت نظر و فرماندهی رهبر الهی و امام عادل امکان‌پذیر است که در فقه شیعه امام معصوم یا منصوب از ناحیه امام رهبر الهی است.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه جهاد ده‌ها عرصه دارد، افزود: جهاد در عرصه جنگ سخت یکی از عرصه‌ها است؛ جهاد در عرصه فکر و اندیشه، جهاد در حوزه علم و فرهنگ و سازندگی از جمله عرصه‌های کار جهادی است.  
کلانتری با بیان اینکه جهاد در عرصه تبیین حقایق که مقام معظم رهبری به دانشجو‌ها فرمودند یکی دیگر از عرصه‌های جهاد است، گفت: غفلت ما موجب می‌شود به تدریج جای شهید و جلاد عوض می‌شود بنابراین در این عرصه باید ورود و برای جوانان تبیین کرد.
او درباره مطالب مطرح شده در جلسه و ارتباط بیشتر حرم مطهر با گروه‌های جهادی گفت: متاسفانه در گذشته در زمینه آینده‌نگری و مسائل سازندگی خیلی با دقت کار نشده است و به این جهت حرم شاهچراغ با حرم رضوی مثل هم نیست و قابل مقایسه نیستند البته که می‌تواند بهتر از این شود.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) با بیان اینکه سند جامعی برای حرم تدوین می‌شود، افزود: باید برای حرم منابع پایدار درآمدی را تعریف و موقوفات را احصا کنیم، چون در حال حاضر رها است و باید کاری کنیم که حرم مطهر بتواند پشتوانه فعالیت‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی شود چراکه اینجا ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی، دینی و انقلابی نه فقط برای شهر شیراز بلکه در کل ایران را دارد.
او با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اطلاق عنوان سومین حرم در ایران تکلیف را تمام کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر دولت سیزدهم، شورای شهر و شهرداری و استاندار معتقد به این حرکت هستند و اگر فرصت را درست بشناسیم و از موقعیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم حرم می‌تواند مرکز اصلی برای جهادگران عرصه فکر و فرهنگ باشد.  
کلانتری با بیان اینکه در گذشته هم دولت‌ها و هم مدیران استانی ضعیف عمل کردند و فرصت‌ها از دست رفته است، اظهار داشت: باید از حاشیه دوری کنیم و به حاشیه‌ها هم نپردازیم بلکه باید بیان تقویتی داشت می‌توانم تجارب خود را در اختیار شما بگذارم برای ارتقای وضعیت حرم از ظرفیت جهادگران استفاده کرد.
ما را در واتساپ دنبال کنید: https://chat.whatsapp.com/L8u9s2fZKaIG9Uxy02GNUo
کد مطلب : ۲۳۷۲۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما