۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در استان فارس

ترویج معنویت برای حل مشکلات جامعه ضروری است

تاریخ انتشارجمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۸
خطیب جمعه شیراز با تاکید بر ضرورت ترویج معنویت برای حل آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد که از امروز همه اقدامات در عرصه فرهنگ باید با نگاه به نقشه مهندسی فرهنگی فارس انجام و دنبال شود.
ترویج معنویت برای حل مشکلات جامعه ضروری است
به گزارش حافظ خبر، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز، ضمن تسلیت روز شهادت امام یازدهم امام حسن عسکری(ع) حدیثی از آن امام همام، گام اول در مسیر معنویت را بیدار شدن از خواب غفلت دانست و گفت: اینکه برای دنیا گریبان می‌دریم و برای آخرت شرمنده اعمال و رفتارمان در پیشگاه خدا نیستیم، خواب غفلت است.

امام جمعه شیراز دلیل وقوع رخدادها و اعمالی نظیر شرابخواری و ربا و سگ گردانی و بی حجابی را غفلت دانست و خاطرنشان کرد که قدم اول در معنویت، بیدار شدن از خواب غفلت و قدم دوم، تفکر است.

وی با بیان اینکه خیلی از ما میخواهیم عبادت کنیم اما روح عبادت چیست؟ گفت: حضرت امام حسن عسگری(ع) می‌فرماید "روح عبادت به زیادی و کثرت نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه عبادت آن است که در کار خدا زیاد فکر کنیم". آیا ما فکر می‌کنیم که کار خدا چیست؟ جهان آفرینش یکی از کارهای خداست.
آفرینش همه تدبیر خداوند دل است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه فکر کردن در کار خدا باید دل ما را روشن کند، گفت: کار خدا در عرصه آفرینش در علوم طبیعی و فیزیک و زیست شناسی از آن بحث می‌شود پس چرا ما با خواندن این کتاب ها یاد خدا نمی افتیم؟ چون فکر نمی‌کنیم، فقط حفظ می‌کنیم! اگر یاد خدا باشیم و فکر کنیم همه اینها نشانه‌ای از خداست.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم، با قدردانی از زحمات شبانه روزی نیروی انتظامی، که همگی امنیت و آرامشمان را مدیون همت این عزیزان هستیم، گفت: اگر نیروی انتظامی نباشد چقدر با نا امنی و دزدی و ... مواجه می شویم؟ مواجهه با نا امنی ما را متوجه قدر و اهمیت امنیت می‌کند. انفجار اخیر مسجد شیعیان افغانستان که جمعی از نمازگزاران مظلوم این کشور طی آن به شهادت رسیدند، به همه ما نشان می دهد امنیت چقدر اهمیت دارد.

وی همچنین به سفر رئیس جمهور به شیراز و حضور 15 وزیر در استان فارس اشاره و خاطرنشان کرد: اگر من ( به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه) برای رئیس جمهور نامه بنویسم، به اندازه اینکه شخص رئیس جمهور، حضورا با مردم روبرو شده و از مسائل مردم مطلع شوند، اثر ندارد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از یک کارخانه تعطیل (آزمایش) در مرودشت و با یادآوری اینکه از این دست کارخانه‌ها در فارس فراوان است، گفت: سفرهای استانی موجب میشود زمانی که قرار است برنامه ریزی شود و بودجه توزیع شود، مسئولان تصمیم گیر درخصوص مسائل استان فارس دید واقع بینانه تری داشته باشند.

وی در بیان فواید سفرهای استانی، مشاهده دقیق واقعیت‌های موجود استان و تصمیم گیری بهتر از سوی مسئولان دانست و گفت: یکی از استان‌هایی که در تهران می‌گویند وضعیت خوبی دارد، فارس است، به حمدالله وضعیت فارس از خیلی جهات، خوب است و از جهاتی هم مشکلات عدیده و عقب ماندگی‌ها و محرومیتهایی داریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطر نشان کرد که خوبی سفر رئیس جمهور و وزرا به فارس همین است که مشکلات را از نزدیک می بینند و درک می کنند. فایده دیگر آن آشنا شدن دولت با ظرفیت های بسیار خوب استان فارس است. فایده دیگر اینکه مردم مستقیما با وزرا و مسئولان ارشد ارتباط می گیرند و رو در رو سخن می گویند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید بدانیم که رئیس جمهور و مسئولان ارشد دولتی نمی توانند در همه امور مداخله کنند و کارهای قضایی و حقوقی باید به دستگاه قضا ارجاع شود، گفت: این بحث تقسیم کار اجتماعی را نخبگان باید برای مردم توضیح دهند تا توقع کاذبی در بین اقشار مختلف مردم ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی نیز برای توسعه و پیشرفت فارس در نظر گرفته شده و در سفر رئیس جمهوری، قریب به ۶۴۰۰ میلیارد تومان برای مسائل مختلف استان تخصیص یافته است که در قالب پروژه ها و طرح های مختلف اجرا می‌شود، گفت: نکته مهم اینکه این بودجه باید با دقت مدیریت و هزینه شود.

امام جمعه شیراز گفت: متاسفانه بعضی وقت در هزینه بودجه، ریخت و پاش می‌شود یا با رانت و ویژه خواری و مواردی از این دست مواجه می‌شویم درحالی که اگر پول را صحیح خرج کنیم خدا به آن برکت می دهد و موجب آبادی و تحول خواهد شد، خدا چگونه به پول ما برکت می دهد؟ با حلال خوری! باید زحمت بکشیم و جهادی کار کنیم و پول را در مسیر صحیحش هزینه کنیم و ریخت و پاش نکنیم تا پول برکت پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه ایران اکنون در محاصره اقتصادی است و آنقدر بودجه نداریم که در مصرف آن بی دقتی کنیم، گفت: اگر در محاصره اقتصادی و تحریم هم نبودیم باز هم باید در مصرف بودجه دقت می کردیم. همه پیمانکاران و مجریان و مدیران حواسشان باشد که تقوا پیشه کنند و مال حلال بخورند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در جلسه دیشب رئیس جمهور برای بارش باران دعا کرد و از خداوند استمداد طلبید، گفت: این حرکت صحیح است و باید از خدا برای حل مشکلات استمداد طلبید و البته همانطور که رئیس جمهور نیز گفتند به فکر رتق و فتق امور نیز بود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به رونمایی از سند نقشه مهندسی فرهنگی فارس در جلسه شورای اداری استان توسط رئیس جمهور، گفت: این سندیست که جمع کثیری از فرهیختگان و نخبگان روی آن کار و تلاش کردند تا به سرانجام رسید. الان ما در این عرصه دقیقا می دانیم به چه سمتی می خواهیم برویم و چه اتفاقی باید بیفتد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که از امروز همه ما و دستگاه های مختلف استان موظفیم در عرصه فرهنگ با نگاه به این سند، اقدام و عمل کنیم. استان فارس تاثیرگذاری ویژه ای در عرصه فرهنگی دارد و امیدواریم این استان بتواند فرهنگ خود را به دیگر مناطق کشور صادر کند.
 
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۸۶۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما