۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

راه‌اندازی اتوبوس مشاوره و تست HIV در شیراز

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۸
اتوبوس مشاوره و تست HIV به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی ایدز، توسط دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری شهرداری شیراز، تجهیز و راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی اتوبوس مشاوره و تست HIV در شیراز
به گزارش حافظ خبر، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از راه‌اندازی اتوبوس مشاوره و تست اچ آی وی را کمک به شناسایی سریع مبتلایان به این عفونت و ارتقاء آگاهی‌ها نسبت به این بیماری و شیوه‌های کنترل و پیشگیری از آن، اعلام کرد.
عباس رضاییان‌زاده به خبرنگاران گفت: هدف کلی در برنامه مشاوره و تست اچ آی وی، (HTC=counseling and testing HIV) تقویت برنامه های شناسایی بیشتر و سریع تر مبتلایان به HIV و اتصال موفقیت آمیز آنان به خدمات مراقبت، درمان و ماندگاری بر درمان است.
او افزود: برای اجرای HTC مدل های مختلفی به صورت جامعه مدار و امکانات مدار وجود دارد و استفاده از مدل های مختلف در این زمینه می تواند دسترسی عمومی به خدمات پیشگیری، آزمایش، مراقبت و درمان HIV را افزایش دهد.
این مقام مسئول در علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر اینکه در تمام مدل های HTC باید حقوق فرد رعایت شود، خاطرنشان کرد: برنامه های مشاوره و تست اچ آی وی، هرگز اجباری نیست و همواره باید اجتناب از انگ و تبعیض را در نظر گرفت.
رضائیان زاده ادامه داد: ایجاد انگیزه و نیاز در مردم به گونه ای که منجر به اقدام برای دریافت خدمت موردنظر شود، در برنامه های سلامت محور، مستلزم ارائه آموزش و مشاوره های تخصصی است.
او با بیان اینکه در کنار اقدام برای اصلاح رفتار، نظام‌ سلامت باید برنامه‌ های خود را به شکلی سازماندهی کند که خدمات ضروری سلامت با کیفیت مناسب در کوتاه ترین فاصله به گروه هدف قرار گیرد، گفت: استفاده از مراکز خدماتی سیار در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده بسیار کمک کننده است.
رضاییان‌زاده، افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، این اتوبوس در نقاط موردنیاز مستقر و با حضور نیروهای آموزش دیده، به متقاضیان خدماتی همچون مشاوره، نمونه گیری و تست اچ آی وی، ارجاع به مراکز تخصصی و توزیع وسایل کاهش آسیب ارایه می شود.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه خدمات ارائه شده در این اتوبوس رایگان است، ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی این مرکز خدماتی سیار، گامی بلند در برنامه مراقبت بیماری ایدز برداشته شود.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۳۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما