۰
plusresetminus
سازمان صمت:

پژوهش‌های کاربردی بایستی در همه حوزه‌های استانی پیگیری شود

تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۳
شانزدهمین جلسه شورای معادن استان فارس با ۴ دستورکار به ریاست استاندار فارس و دبیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه در محل استانداری فارس برگزار شد.
پژوهش‌های کاربردی بایستی در همه حوزه‌های استانی پیگیری شود
محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این نشست با تاکید بر اینکه پژوهش‌های کاربردی بایستی در همه حوزه‌های استانی پیگیری شود، مطرح کرد: نقشه راه معادن و صنایع معدنی استان فارس که توسط دانشگاه شیراز در حال انجام است یکی از بهترین مصادیق پژوهش‌های کاربردی دانشگاه در راستای کمک به دستگاه‌های اجرایی استان بوده که بایستی تامین اعتبار و راهکارهای آن‌ها عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه این اکتشافات باید هر چه سریع‌تر به صورت عادلانه در تمامی نقاط استان اجرا شود، گفت: معادن فارس باید تعیین تکلیف شوند و این نکته قابل توجه است که علارغم حمایت ما از سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی از هرگونه سواستفاده در پرداخت حقوق دولتی جلوگیری خواهیم کرد و بایستی در این زمینه شفافیت در زمینه درآمدزایی‌ها ملاک عمل قرار گیرد.

استاندار فارس با اشاره به لزوم توجه به صنایع غیروابسته در استان، بیان داشت: هر معدنی در استان فارس موظف است تا صنایع وابسته ایجاد کند و صنایع زنجیره‌ای را اجرایی کند چراکه ما اجازه خروج مواد خام معدنی را در آینده از این استان نخواهیم داد.

محمدهادی ایمانیه خاطرنشان کرد: از مجلس محترم هم خواهشمندیم در برنامه‌های خود پیگیر قانون الزام هزینه‌کرد ۳۰ درصد درآمد خود را در محل همان استان را مصوب کنند.

وی در پایان گفت: لازم است دفاتر اختصاصی مواد مختلف معدنی در استان فارس با حضور افراد باانگیزه و متخصص تشکیل شود.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در رابطه با ظرفیت‌های مواد معدنی استان فارس، اظهار داشت: ۲۳ نوع ماده معدنی قابل برداشت نظیر سنگ‌های تزیینی و نما، خاک‌های نسوز و صنعتی‌ وجود دارد که ظرفیت بزرگ و منحصربفردی برای این استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه کارگروه پژوهش استان طرح مطالعاتی نقشه راه معادن و صنایع معدنی توسط دانشگاه شیراز در حال انجام است، افزود: این طرح شامل ۵۰ درصد از مساحت استان بالغ بر ۵۶ هزار کیلومتر مربع و اعتبار ۸۵۰ میلیون تومان در حال مطالعه و اکتشاف است تا بتوانیم ظرفیت‌های مواد معدنی را به ویژه فلزی را شناسایی و کشف کنیم.

حمیدرضا ایزدی در رابطه با قابلیت‌ها و توانمندی‌های معادن و صنایع معدنی استان فارس در سطح کشور، تصریح کرد: استان فارس از لحاظ تعداد معادن رتبه ۲، ذخایر معدنی رتبه ۸، استخراج آن رتبه ۴، اشتغالزایی رتبه ۴ و سرمایه‌گذاری رتبه ۷ کشور را دارد که لازم هم از لحاظ اکتشاف مواد معدنی جدید و هم ایجاد صنایع پایین دستی و تکمیلی در این زمینه در راستای بهره‌برداری بهتر و ایجاد ارزش افزوده بیشتر نیز تلاش جدی شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در پایان صحبت‌های خود از افزایش قابل توجه حقوق دولتی استان فارس در حوزه معادن، اذعان داشت: با توجه به راستی‌آزمایی‌ها و پیگیری‌های انجام گرفته توانستیم در سال ۹۹ و همچنین ۸ ماه نخست سال جاری با رشد قابل توجه ۱۵۳ و ۱۱۸ درصدی را در زمینه حقوق دولتی افزایش درآمد داشته باشیم.

 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۴۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما