۰
plusresetminus
نشست خبری طرح خانواده متعالی:

برگزاری برنامه های مناسب برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی مربوط به فضای مجازی

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
دبیر کارگروه علمی و پژوهشی طرح خانواده متعالی استان فارس در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: طلاق، دگرگونی ازدواج، اخلاق جنسی، اعتیاد و مواد مخدر، فرزندآوری، ارتباطات خانوادگی، همسرداری، پرورش و آموزش فرزندان، از آسیب‌های اولویت‌دار خانواده‌ها به خاطر استفاده نادرست از فضای مجازی است، که همایش‌ها و برنامه‌هایی در راستای رسیدن به خانواده متعالی انجام خواهد شد.
برگزاری برنامه های مناسب برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی مربوط به فضای مجازی
به گزارش حافظ خبر، زهرا یقطین، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس درباره ساختارسازی برای انجام این طرح با اشاره به کارکرد همگانی برای سربلندی فردی، خانوادگی و اجتماعی، این طرح را از بخش‌های سند مهندسی فرهنگی استان دانست که تا کنون نزدیک به 100 برنامه برای آن پیش‌بینی شده است و گفت: بررسی این طرح از سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان با نگاهی به سیاست‌های بالادستی همچون سند مهندسی فرهنگی کشور و استان و همکاری برخی از پژوهشگران، اندیشمندان، دانشگاهی‌ها و مشاورین حوزه خانواده آغاز شده بود.
یقطین ساختار برنامه‌ریزی این طرح را در 6 کارگروه دانست، افزود: کارگروه علمی و پژوهشی را حوزه علمیه، کارگروه تبلیغی و ترویجی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کارگروه آموزشی را دفتر امور زنان و خانواده استانداری با 49 دوره آموزشی برای همه مردم، کارگروه حمایتی را مدیرکل امور اجتماعی استانداری که 50 طرح اجتماعی خواهد داشت، کارگروه مشارکت مردمی را شهرداری شیراز و کارگروه نظارت هم معاونت فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در فارس را انجام خواهند داد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس سپس برای حضور در آیین معارفه سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، نشست را ترک کرد تا حجت‌الاسلام محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه استان و مسئول کارگروه پژوهشی و علمی طرح خانواده متعالی، افزون بر تشریح طرح، پاسخگوی خبرنگاران باشد.
استوار میمندی نیز خانواده را در جهان امروز، از مهمترین نهادهایی دانست که جریان‌ها و اندیشه‌های گوناگون برای راهبری کردن آن برنامه دارند و استحکام خانواده را سدی در برابر جریان‌های بیرونی دانست و گفت: دشمنان مردم ایران برای کانون خانواده و تأثیرگذاری بر این نهاد به دنبال آن هستند تا با دگرگونی سبک زندگی خانواده را دچار از هم گسیختگی کنند تا بتوانند از این پاشیدگی، منافع خود را به دست آورند.
 وی این طرح را از مصوبات سال گذشته شورای فرهنگی عمومی استان دانست که اکنون به گام اجرایی رسیده و ادامه داد: همایش‌ها را می‌توان نخستین بخش اجرایی طرح دانست که برای نخبگان و سپس مردم انجام خواهد شد و نخستین همایش نیز روز پنجشنبه در تالار وحدت دانشگاه شیراز از ساعت ۹ تا ۱۲ با حضور کارشناسانی از حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.
وی نزدیک به ۲۲ نشست را در ۹ ماه گذشته و راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی حوزوی و دانشگاهی در راستای شناسایی و سازماندهی نیازها و راهکارها از دیگر رویکردهای اجرایی طرح تا کنون خواند که نظام مسائل خانواده متعالی در آن ساخته شده است و افزود: نزدیک به ۱۰ مسئله را در اولویت نخست یافتیم که باید با آسیب‌سنجی و برنامه‌ریزی برای آن‌ها گام برداریم. 
وی طلاق، دگرگونی ازدواج، اخلاق جنسی، اعتیاد و مواد مخدر، فرزندآوری، ارتباطات خانوادگی، همسرداری، پرورش و آموزش فرزندان، فضای مجازی را از آسیب‌های اولویت‌دار خانواده‌ها دانست که همایش‌ها و برنامه‌ها در راستای رسیدن به خانواده متعالی انجام خواهد شد و یادآور شد: هنگامی می‌توان به ارزش‌های دینی و توحیدی در خانواده دست یافت که این طرح خواست مردمی شود؛ چراکه از این رهگذر می‌توان به خانواده‌ای پیشرفته، آرامش‌زا و کارا در کشور و جهان دست یافت.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان و دبیر کارگروه تبلیغی و ترویجی این طرح نیز در پایان این نشست، گفت: درون‌مایه‌هایی که از سوی ستاد عالی طرح خانواده متعالی و شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد با همکاری فرهنگ‌وران و هنرمندان به شیوه‌هایی همچون موشن‌گرافی، پوستر، نمایش و فیلم کوتاه و بلند برای جامعه آماده خواهد شد.
قانعی، نگرش پیوسته و نه گسسته و روزآمدی این طرح را از ویژگی‌های آن دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف این طرح در تلاش هستیم تا با گروه‌های گوناگون فرهنگی و هنری پویای در استان بتوانیم به آثار فرهنگی هم‌راستا با طرح همچون هنرهای تجسمی، نمایشی و فیلم برسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با برخواندن پیشینه بررسی طرح در دو سال گذشته، آن را از معدود طرح‌های قابل دفاعی است که در استان تجربه می‌کنیم؛ چراکه اساتید و گروه‌های مختلف فکری و گستره زیادی از کارشناسان حوزه خانواده اعم از روانشناسان طرح را بررسی و تأیید کردند و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس رسانه‌ها را دستان پرتوان تبلیغ و ترویج خواند و یادآوری شد: لازم است که رسانه‌ها در کنار این طرح باشند و کمک کنند تا اخبار و تولیدات محتوایی، ساده‌تر به دست مردم برسد. بدون شک این فضای گفتمانی که برای اجرایی شدن طرح خانواده متعالی نیاز داریم با تلاش رسانه‌ها ایجاد می‌شود.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۹۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما