۰
plusresetminus
شورای شهر شیراز:

تصویب طرح دو فوریتی الزام شهرداری برای تعیین تکلیف ساختمان های پر خطر

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۳۵
شورای شهر شیراز طرح دوفوریتی الزام شهرداری به تعیین تکلیف ساختمان‌های پرخطر را به تصویب رساند.
تصویب طرح دو فوریتی الزام شهرداری برای تعیین تکلیف ساختمان های پر خطر
به گزارش حافظ خبر، شصت و دومین صحن علنی شورای شهر عصر یکشنبه ۸ خرداد در حالی به پایان رسید که محوریت جلسه امروز حادثه متروپل آبادان و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از رخداد چنین حوادثی در کلانشهر شیراز بود.
 
بر این اساس شورای شهر طرح دوفوریتی الزام شهرداری به تعیین تکلیف ساختمان‌های پرخطر را به تصویب رساند که براساس آن شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تشکیل کارگروهی متشکل از استانداری فارس، دادستان عمومی و انقلاب شهر شیراز، راه و شهرسازی فارس، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، شهرداری شیراز و شورای شهر شیراز، با به کارگیری کارشناسان فنی اقدام و فهرست کلیه ساختمان‌های مصداق موارد پنجگانه ذیل را استخراج و سریعاً تعیین تکلیف کند.
 
همچنین اعلام فهرست مذکور به دادستانی شهر شیراز، به صورت ماهیانه گزارش و اقدامات خویش را به شورای شهر ارسال کند بر این اساس که مالکینی که شروع به خاکبرداری کردند و آن را رها کرده و یا مبادرت به اخذ پروانه ساختمانی نکرده‌اند یا ساختمان‌هایی که اسکلت آنها ساخته شده و بیش از پنج سال رها شده است.
 
ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی که بدون مجوز از شهرداری بعد از پایان‌کار تغییر کاربری عمده داده‌اند. ساختمان‌های در دست ساخت که زمان مجاز پروانه آن سپری شده است و بیش از دو برابر زمان پروانه سپری شده و بدون داشتن پروانه مجاز در حال عملیات ساختمانی هستند یا در مراحل مختلف رها شده‌اند.
 
ساختمان‌هایی که در طول مدت ساخت و یا بعد از اتمام عملیات به دلیل بروز حوادث مختلف و یا عدم نگهداری صحیح دچار آسیب شده‌اند و ایمن نیستند همچنین ساختمان‌هایی که به جهت افزایش عمر ساختمان و عدم انجام نگهداری لازم و انجام مرمت و تقویت سازه قدیمی بر اساس نظر کارشناس فنی غیر ایمن هستند، مشمول این مصوبه قرار گرفتند.
 
سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در این باره در صحن علنی شورا اظهارداشت: از شب نخست حادثه متروپل دو تیم آواربرداری از آتش‌نشانی شیراز به محل حادثه اعزام شدند و پس از آن نیز 2 تیم دیگر نیز به متروپل رفتند.
 
وی گفت: آتش‌نشانی شیراز نسبت به احصای ساختمان‌های فاقد اطفای حریق و مسیر دسترسی مناسب اقدام کرده، گزارش آن تهیه شده و در اختیار دادستانی قرار گرفته است.
 
اصنافی با بیان اینکه در این باره باید آیین نامه و ضابطه‌ای تنظیم شود، افزود: ساختمان‌هایی در شهر است که پس از 20 سال رهاشدگی اقدام به ساخت کردند و متاسفانه براساس پیگیری‌های انجام شده تعدادی از مجتمع‌های تجاری فاقد پروانه کار هستند.
 
شهردار شیراز با بیان اینکه امروز پرونده‌های آنها به دادستانی ارجاع شده است، تصریح کرد: اگر شورا تکلیف کند می‌توانیم لیست افرادی را که از گرفتن پایان کار تخلف کردند، پیرو این مصوبه ارائه کنیم.
 
مصوبه دیگر شورای شهر شیراز لایحه دوفوریتی درباره انتشار بیست و دو هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از محل بند «د» تبصره 5 قانون بودجه سال 1401 کشور بابت اجرای فاز دو توسعه غربی خط یک قطارشهری بود که براساس آن موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امورحقوقی واملاک و حمل ونقل و ترافیک شورا با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارسال شد.
 
در ادامه صحن امروز طرح کمیسیون عمران شورا، درخصوص پروژه ساختمانی شهرداری مرکزی سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به تصویب رسید که براساس آن شهرداری شیراز مکلف است به جهت مدیریت بهره‌برداری و استفاده بهینه و افزایش عمرساختمان، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شیوه نامه مراقبت و نگهداری و شرح اختیارات مدیر ساختمان را تنظیم و به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه کند.
همچنین شهرداری باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه یک نفر دارای صلاحیت را به عنوان مدیر ساختمان منصوب کند و ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه نمای پروژه، سیستم هوشمند، سیستم‌های ذخیره انرژی پروژه را براساس نقشه‌ها و طرح‌های مصوب پروژه تکمیل کند.

علاوه بر آن عملیات اجرایی فاز 3 و4 پروژه برابر نقشه‌ها و طرح‌های مصوب، ظرف مدت یک ما ه از تاریخ ابلاغ این مصوبه شروع شود و شهرداری شیراز ظرف مدت دوسال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مسیرهای پیرامون پروژه را طبق طرح تفصیلی مصوب آزادسازی کند و اصلاحات ترافیکی انجام شود.
 
همچنین پیوست زیست محیطی و پدافند غیرعامل نیز برای این پروژه توسط شهرداری تهیه و به شورا ارائه شود.
 
در ادامه صحن امروز شورای شهر طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا درباره الزام شهرداری به ارائه لایحه برای تعیین تکلیف اجرای پروژه‌های عمرانی از طریق تهاتر املاک، به تصویب رسید.
 
براساس این مصوبه شهرداری شیراز مکلف است ظرف مدت حداکثر یک هفته از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به ارائه لایحه در خصوص تعیین تکلیف اجرای پروژه‌های عمرانی مندرج در بودجه سال 1401 از طریق تهاتر املاک اقدام کند.
 
الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص تهیه بسته‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری درمحور امام رضا (ع) حدفاصل دروازه قرآن تا پلیس راه شیراز - اصفهان به عنوان یکی از نقاط استراتژیک سرمایه‌گذاری در شهر شیراز مصوبه دیگر شورای شهر بود. 
 
براساس آن شهرداری شیراز مکلف شد ضمن بررسی مصوبات گذشته و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط برای اجرای محور حد فاصل دروازه قرآن تا پلیس راه شیراز- اصفهان ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه مطالعات خود را در زمینه تهیه بسته‌های اقتصادی- سرمایه‌گذاری با رویکرد استفاده از زیبایی و منظر ورودی شهر شیراز و در صورت نیاز با استفاده از خدمات مشاور با تراز ملی اقدام و نتیجه را طی لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر شیراز ارسال کند.
 
از دیگر مصوبات امروز صحن علنی شورای شهر الزام شهرداری به مستندسازی نخستین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز بود که شهرداری شیراز مکلف شد حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه دستاوردها، نتایج موارد مطرح شده در اولین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری را جهت بهره‌برداری شورای شهر، شهرداری شیراز و سایر ذینفعان مستندسازی کرده و به صورت کتابچه ارائه کند.
 
همچنین در ادامه جلسه امروز طرح کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا درباره الزام شهرداری به بررسی نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مسکونی و تجاری از صندوق زمین و ساختمان به تصویب رسید.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۵۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما