۰
plusresetminus

رونمایی کتاب از بوانات تا اوپسالا در بوانات

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۲
با حضور تنی چند از نویسندگان دفاع مقدس، خانواده شهدا و گروهی از مردم و مسوولین علاقمند به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کتاب از بوانات تا اوپسالا رونمایی شد.
رونمایی کتاب از بوانات تا اوپسالا در بوانات
رونمایی کتاب از بوانات تا اوپسالا در بوانات
به گزارش حافظ خبر؛ آئین رونمایی کتاب “از بوانات تا اوپسالا” در سالن کانون پروش فکری کودک و نوجوان مرکز بوانات با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و مسئولان استانی برگزار شد.
کتاب “ از بوانات تا اوپسالا” مجموعه از خاطرات آقای غلام دلشاد جانباز شیمیایی70 درصدی مشهور به چشم خردلی است که  با قلم محمد طاهری و تلاش خانواده این جانباز که از مفاخر و مشاهیر ایثار و شهادت کشور جمهوری اسلامی ایران از کهن دیار ایران زمین شهرستان بوانات هستند  گردآوری و توسط انتشارات روایت فتح  به زیور طبع آراسته شده است.
سرهنگ  سلمان خواست خدایی معاون عملیات لشکر 19 فجر فارس در این مراسم ضمن تبریک به اقتخار آفرینی ایثارگران عرصه جهاد و شهادت استان فارس و شهرستان بوانات گفت: شهدا، جانبازان و تمامی ایثارگران دوران دفاع مقدس با مجاهدت‌های شبانه روزی در حیات بابرکت خود برای جامعه اسلامی و امت‌های اسلام امنیت، اقتدار و سربلندی به ارمغان آوردند و با خنثی نمودن توطئه‌های  استکبار جهانی مانع بزرگی برای تحقق اهداف شوم آن‌ها شدند.
او بیان کرد: اعتماد به نصرت الهی، ساده زیستی، اعتقاد به نقش مردم، ایستادگی بر روی ارزش‌های اسلامی، شهادت طلبی و شجاعت از ویژگی‌های تمامی ایثارگران بوده و هست و این شاخصه‌ها امروز باید برای نسل جوان و نوجوان تبیین شود که یکی از بهترین راه های  تبیین نوشتن است و امروز آقای دلشاد با مکتوب کردن خاطرات و تدوین این کتاب به شایستگی توانسته است فرهنگ ایثار و شهادت را تببین نماید
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی کهن‌ترین شیوه تاریخ‌نگاری است و برای اینکه بتوان رخداد عظیمی همچون دفاع مقدس را که در تاریخ اتفاق افتاده است به نسل‌های آینده انتقال داد باید سراغ تاریخ شفاهی را گرفت افزود: دفاع مقدس نقطه عطفی در طول تاریخ ماست و برای اینکه بتوان این رخداد عظیم را به صورت جزئی و با تمام زوایای پنهان به نگارش درآورد باید به سراغ ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آن رفت .
حجت الاسلام علی مدد زارع امام جمعه بوانات نیز در آئین رونمایی کتاب از بوانات تا اوپسالا با اشاره به ضرورت ثبت خاطرات دوران دفاع‌ مقدس، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دفاع مقدس را برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرده‌اند که امنیت، اقتدار و هویت ما از آنجا نشأت گرفته و ساری و جاری شده است.
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بوانات با بیان اینکه باید اندوخته‌هایی که در دل‌ها و قلب‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس است ثبت و ضبط شود و در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: این دوره مملو از ایثارگری‌ها و دلاورمردی‌هایی است که صورت گرفت و به آنها افتخار می‌کنیم و به فرموده حضرت آقا باید تا صد و دویست سال آینده از بهره معنوی این دوران استفاده کنیم.
وی ابراز کرد: دوران دفاع مقدس سبب عزت و سربلندی نظام و انقلاب اسلامی ما شد و به همین دلیل باید با ثبت و ضبط خاطرات آن دوران به افزایش سرمایه اجتماعی خودمان روی بیاوریم‌, باید ایثارگران و رزمندگان و کسانی که صحنه‌های واقعی دفاع مقدس را مشاهده کردند، را شناسایی کنیم و نگذاریم گنجینه‌های ارزشمندی که در سینه آنها نهفته است از بین برود، که در همین راستا این موضوع در سیاست کلی سازمان‌های لشکری و کشوری هدف‌گذاری شده است و این اهتمام در سراسر کشور در حال شکل‌گیری است.
امام جمعه بوانات افزود : در این راستا هر ساله تعداد زیادی کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کشور به چاپ می‌رسد اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید بیش از گذشته تلاش کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم خطر تحریف و نابودی سبب می‌شود نتوانیم از داشته‌هایمان بهره‌برداری کنیم.
غلام دلشاد جانباز70درصدی  چشم خردلی ضمن تشکر از برگزارکنندگان وحامیان این برنامه  گفت: رزمندگان در دوران دفاع مقدس، مقابل دشمن در سنگرها و زیر آتش سنگین توانستند مقاومت کنند و سبک تازه‌ای از ایثار را به دنیا نشان دهند و با ضبط تاریخ شفاهی می‌تواند زوایای متعدد دوران دفاع مقدس در همه ابعاد را در اختیار پژوهشگران و آنهایی که جنگ را ندیده‌اند و آگاهی کمتری نسبت این دوران دارند، قرار دهند تا بدانند که نیاکان آنها چگونه از کشور دفاع کردند.
شایان ذکر است که در این مراسم دکتر غلامرضا سلیمی رییس انجمن اهل قلم بوانات  با قرائت دلسروده های خودچند  قطعه شعری را به مفاخر ایثار و شهادت شهرستان بوانات تقدیم کرد و از همراهی ناحیه مقاومت بسیج، بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسوولین استانی و شهرستانی در برگزاری این برنامه تقدیر و تشکر نمودند.
 
کد مطلب : ۲۵۷۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما