۰
plusresetminus

تماس تلفنی کامرون و روحانی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۷
رئیس جمهور ایران طی پیامی در توئیتر نوشت که نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با وی از توافق هسته‌ای استقبال کرد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از تسنیم، "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران در پیامی در توئیتر نوشت "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با وی از توافق هسته ای و نقش سازنده تهران در مذاکرات برای دستیابی به این توافق استقبال کرد.

کامرون همچنین در این تماس تلفنی برای بازگشایی سفارت خانه ها و گسترش مناسبات در چارچوب نفع و احترام دوجانبه و نیز مبارزه با تروریسم در منطقه ابراز علاقمندی کرد.

توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به پایان می‌رسید پس از چندبار تا دوشنبه (۱۳ جولای/۲۲ تیرماه) تمدید شد تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ پدید آید. نهایتا روز سه‌شنبه (۱۴ جولای/۲۳ تیرماه) بود که نشست نهایی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ برای جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و پس از آن نیز ظریف و موگرینی با حضور در مقر سازمان ملل در وین، «بیانیه پایانی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین» را قرائت کردند.

بر اساس توافق هسته ای حاصل شده در وین، ایران موافقت کرده است تا در ازای لغو تحریم ها، محدودیت هایی را در برنامه هسته ای خود اعمال کند. غرب بارها تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده ولی جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را بی پایه و اساس دانسته و آنها را رد کرده است.

بر اساس این پیش نویس ۷ صفحه ای که به رویترز آن را مشاهده کرده است، ۷ قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران زمانی لغو خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش مربوط به راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را تایید کند.

در پیش نویس این قطعنامه به این مساله اشاره شده است که تحریم های تسلیحاتی و فناوری موشک های بالستیک و تحریم های هدفمند همچنان علیه ایران حفظ خواهد شد.

پیش نویس این قطعنامه حاکی است: کشورها می توانند این فناوری و سلاح های سنگین مثل تانک، ناوهای جنگی و بالگردهای نظامی را در صورت تصویب شورای امنیت در اختیار ایران قرار دهند.

بر اساس توافق وین، تحریم فناوری موشک بالستیک علیه ایران به مدت ۸ سال و تحریم تسلیحاتی نیز به مدت ۵ سال علیه ایران اعمال خواهد شد.
بر اساس این پیش نویس، ۳۶ فرد و شرکت ایرانی از فهرست تحریم های بین المللی خارج خواهند شد. هم اکنون ۴۳ فرد و ۷۸ شرکت ایرانی در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.

در پیش نویس این قطعنامه از کلیه کشورها خواسته شده است تا از طریق بازرسی همه محموله ها بر اجرای توافق هسته ای ایران نظارت کنند.
ایران و قدرت های جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین وآلمان سه‌ شنبه ۲۳ تیر پس از ۱۸ روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق نهایی دست یافتند.
کد مطلب : ۸۵۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما