۰
plusresetminus
یادداشتی از راضیه حسینی:

تغذیه و خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹
بیماران با فشار خون بالا باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند که در ادامه به نکات تغذیه ای کلیدی که این بیماران باید مدنظر داشته باشند اشاره می شود.
تغذیه و خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا
به گزارش حافظ خبر، ۱-      قهوه دارای کافئین بالا به دلیل افزایش فشار خون و ایجاد تپش قلب باید با احتیاط مصرف شود. به طور کلی بهتر است بیش از دو یا سه فنجان چای یا قهوه در مهمانی ها مصرف نکنید.

۲-      انتخاب آجیل های خام در مقایسه با آجیل های شور برای شما بهترین گزینه است. به عنوان مثال بادام، بادام زمینی و گردو از آجیل های مفید برای بیماران مبتلا به فشارخون محسوب می شود.

۳-      به دلیل فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، بیماران مبتلا به فشارخون بالا می توانند تا ۱۵ گرم در روز از این ماده غذایی مصرف کنند، چرا که به کاهش تدریجی فشار خون و بهبود کلسترول خوب خون (HDL) کمک می کند.

۴-      از مصرف منابع ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال غافل نشوید. زیرا به بهبود فشارخون بالا کمک می کند.

۵-       میوه هایی با محتوای پتاسیم بالا مثل موز و کیوی را مصرف کنید.

۶-      موز، انار، پرتقال، گریپ فروت، هلو و زردآلو انتخاب های مناسبی برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا است.

۷-      روی غذا نمک نپاشید! از خیار شور و شوری ها هم به دلیل سدیم بالا، در مهمانی ها پرهیز کنید.

۸-      همراه غذا نوشیدنی و به ویژه نوشابه مصرف نکنید.

۹-      دریافت مقادیر مناسبی از منیزیم (به عنوان گشاد کننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار را نیز فراموش نکنید.

۱۰-    با توجه به نقش چربی در کنترل وزن با محدود کردن منابع چــربی ناسالم برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون توجه کنید. بنابراین روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آن روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شود.

راضیه حسینی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۱۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما