۰
plusresetminus
یادداشتی از مهندس سعیدآهنگران:

با روش های صحیح سالم سازی سبزی ها آشنا شویم

بهداشتی
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۹
سبزی یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی محسوب می شود که ممکن است در مزرعه، با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب ها و دیگر آلاینده ها آغشته شود، بنابراین به سادگی می تواند باعث بیماری در انسان شود.
با روش های صحیح سالم سازی سبزی ها آشنا شویم
به گزارش حافظ خبر، برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگل ها و یا بیماری های روده ای می بایست سبزی هایی را که می خواهیم به صورت خام مصرف کنیم، به روش زیر سالم سازی کرده و بعد مصرف کنیم:

مرحله ۱

پاکسازی: ابتدا سبزی ها را به خوبی پاک کرده، سپس با آب تمیز شست و شو می دهیم تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود.
مرحله ۲ 

انگل زدایی: بعد از پاکسازی سبزی، یک ظرف پنج لیتری را پر از آب کنیم و به ازای هر لیتر آب، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی داخل آن بریزیم و هم بزنید. سپس سبزیرا داخل کفاب قرار دهیم و بعد از ۵ دقیقه سبزی را از داخل کفاب خارج کرده و با آب سالم کامل شست و شو دهیم تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن جدا شود.
مرحله ۳

گندزدایی: برای ضدعفونی و از بین بردن میکروب ها، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف ۵ لیتری پر از آب ریخته، کامل حل کنیم تا محلول گندزدایی کننده به دست آید. سپس سبزی انگل زدایی شده را برای ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا میکروب های آن از بین بروند.
اگر پودر پرکلرین در دسترس نباشد می توانیم از هر ماده گندزدایی کننده مجاز دیگری که در داروخانه ها و مغازه ها وجود دارد طبق دستور العمل مصرف آن استفاده کنیم.

مرحله ۴

شست و شو : سبزی ضدعفونی شده را مجدد با آب سالم بشوییم تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف کنیم.

مهندس سعید آهنگران کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۱۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما