۰
plusresetminus
یادداشتی از حسین خبیری:

مهم تر ازبحران

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
براساس آخرین پیش بینی هاو احتمالات سازمان هواشناسی، طی 72ساعت گذشته،ده ها پیام هشدار وقوع سیل و پرهیز از ترددهای غیرضروری از طریق سامانه رسمی وزارت کشور و اداره کل مدیریت بحران فارس برای هم استانی ها فرستاده شده است.
مهم تر ازبحران
به گزارش حافظ خبر، برای میلیونها شهروند آگاهمان این سئوال مهم مطرح است که: باهمین پیش فرض هاو احتمالات مطر ح شده،آیا ممکن نبود پیش از وقوع این سیل بنیان کن وخانمان برانداز، که  منجر به خسارتهای مالی و جانی برای هزاران هموطن گرامیتر‌ از جانمان گردید، اهمیت این سطح از حساسیت و هشدار عمومی، اطلاع رسانی می گردید؟

این در حالی است که هزینه های پیش دستانه وبه هنگام اطلاع رسانی پیش از وقوع بحران  به مراتب ارزان تر و غیر قابل مقایسه با خسارت های جبران ناپذیر پس از بحران است.
حتی با این احتمال ضعیف که پس ازهشدارها حادثه ای رخ نمی داد،حداکثر ضرری که متوجه اداره کل مدیریت بحران می شد هزینه چند پیامک بود،اماپس ازآن دیگر کمتر کسی می توانست به این ستاد انگ بی مبالاتی و کم کاری در ارتباط با اطلاع رسانی بزند.
آیا زمان آن فرا نرسیده تا متصدیان امور قدری مسئولانه تر وهوشیارانه تر به حوادث خطرساز محتمل و پرتکرار بپردازند؟
سهم ونقش غفلت یا خطای انسانی،سرعت عمل ومیزان هوشیاری و تخصص و توانایی های چند وجهی مدیران  جایگاه های  حساسی مانند ستاد بحران در پیشگیری یاکاهش آسیب ها،آلام ودردهای بشری متاثر از بلایای طبیعی یا تنوعی از سایر بحرانهای محتمل برای زیست جمعی و درنهایت حفظ جان شهروندان،به عنوان یکی از مهم ترین اهداف شکل گیری نظام های سیاسی چیست؟
این سئوالات وده ها سئوال مهم،کلیدی و تعیین کننده دیگر پیرامون *"مدیریت قبل از بحران"، "همزمان با بحران" و"پس ازبحران"* برای همشهریان آگاه ودغدغه مند مان مطرح بوده  و در انتظار پاسخهای روشن واقناعی متصدیان امور  در این رابطه می باشند.
حسین خبیری
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۹۶۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما