۰
plusresetminus

گزارش تصویری/ برگزاری نخستین کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

تاریخ انتشارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۸
پس از تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی نخستین کارگاه توجیهی آمران به معروف و ناهیان از منکر در شیراز برگزار شد.
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس ، در آغاز این همایش حجت الاسلام موسوی ازقضات دادگاه انقلاب اسلامی شیراز با اشاره به حمایت قانون از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، گفت: حمایت همه جانبه از آمرین به معروف و ناهیان از منکر به صورت قانونی از تاریخ ابلاغ این قانون صورت می‌پذیرد.

وی پیرامون اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه مهم آمرین در اجرای این امر حساس و حائز اهمیت به سخنرانی پرداخت و با بیان مواردی از قانون جدید که در این مورد به تصویب رسیده است توجه حاضرین را به چگونگی وظایفشان جلب نمود.

این مقام قضایی با قرائت آیاتی از کلام ا... مجید امر به معروف و نهی از منکر را یکی از واجبات دین اسلام دانست و گفت: این فریضه الهی شانه به شانه نماز که عمود دین ماست در آیات شریفه مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمرین به معروف و ناهیان از منکر نباید با تندی و تشر با مخاطب خود برخورد کنند افزود: اولین نکته در بحث آمر به معروف و ناهی از منکر بودن نحوه بیان مطالب است . اگر نحوه بیان ما متفاوت باشد و با چهره‌ای عبوس با مخاطب برخورد کنیم فرد از ما گریزان شده و فاصله خواهد گرفت درحالیکه هدف ما جذب، دعوت و آمربمعروف بودن است و لازمه آن این است که خود یک آمر به معروف باشیم و بتوانیم این واجب الهی را نشر دهیم.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: در این مسیر ممکن است سختی­هایی برای آمر بمعروف بوجود آید مثلا توهین بشنود و یا طرف مقابل در برابر او جبهه بگیرد و عکس ­العمل نشان دهد. در آن هنگام نباید با عصبانیت رفتار نمود بلکه ضروری است با صبر پیشه کردن به وظیفه دینی خود عمل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه امر به معروف ونهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است خاطرنشان کرد: در این واجب هم دولت نسبت به مردم وظیفه دارد و هم مردم نسبت به دولت وظیفه دارند که اگر خطایی را چه در دستگاه دولتی و چه در مکان‌های عمومی مشاهده کردند متذکر شوند.

وی با ذکر این نکته که آمرین باید بپذیرند یک واجب الهی را احیاء می نمایند، ادامه داد: باید نحوه بیان آمرین سنجیده باشد و اگر عکس ­العملی از طرف مقابل دیده شد با بردباری، بزرگواری و کرامت رفتار نمایند در غیر این صورت کار ناقص خواهد ماند.

قاضی دادگاه انقلاب شیراز با بیان اینکه در احکام حکومتی به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر نظر ولی فقیه ملاک عمل قرار می‌گیرد گفت: بعضی از مواقع از سوی مقام معظم رهبری مطلبی بیان می‌شود که آن موضوع ملاک عمل است.

وی تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم که تمام معروف‌ها و منکرها را به درستی بشناسیم و بواسطه این شناخت آمر به معروف می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیام بزرگ اباعبدا... الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: هدف آن حضرت اصلاح نمودن با استفاده از فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود چراکه امام حسین (ع) نمی­توانست تحمل کند کسی در راس حکومت قرار بگیرد که از آن پس وضعیتی پدید آید که فاتحه اسلام خوانده شود.

وی خطاب به آمرین، احیای این فریضه الهی را ادامه دهنده راه امام حسین (ع) معرفی کرد و با تأکید بر این که در جامعه کنونی ما ضرورت وجود قانونی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داشت به موادی از این قانون اشاره کرد و گفت: الحمدالله این قانون توسط قوه مقننه تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید که در آن امر به معروف و نهی از منکر وظیفه­ای همگانی دانسته شده و قانون شرایط و حدود آن را معین کرده است و وظایف مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به قوای سه گانه تبیین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراحل مختلفی دارد گفت: نخستین مرحله امر به معروف و نهی از منکر به صورت قلبی است که خود فرد از منکر تنفر داشته باشد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مراحل امر به معروف و نهی از منکر به صورت نوشتاری و گفتاری است که در این زمینه اصحاب رسانه می‌توانند با آگاه‌سازی مردم از یک منکر این وظیفه الهی را انجام دهند و در احیا وترویج فریضتین نقش اساسی ایفا کنند.

این مقام قضایی با ابراز تأسف از این اینکه با گذشت مدت زمان مدیدی از آغاز انقلاب اسلامی جای قانون حمایت از آمرین به معروف ناهیان ازمنکر خالی بود، اظهار داشت: خوشبختانه قانون مزبور با پیگیری چندین ساله ستاد احیا امر بمعروف و نهی از منکر مرکز با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر به تصویب رسید والحمدالله این خلاء قانونی مرتفع گردیده است.

وی با بیان فرازهایی از قانون یاد شده تأکید کرد: بر اساس پیش ­بینی قانون اگر فردی در مقابل برخورد مشفقانه، انسانی و اسلامی آمری نسبت به وی توهین کند برای فرد مجرم مجازات تعیین شده است.

سرهنگ سعید کوشکی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر استان فارس نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: سپاه برای حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر نباید منتظر هیچ ارگان و گروهی شویم و هر فرد می‌تواند این وظیفه الهی را به تنهایی انجام دهد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه امروزیکی از مهمترین منکرات این است که قانون امر به معروف و نهی از منکر از طریق مجاری قانونی ابلاغ نشود گفت: با این کار پشت مردم و حزب‌الله خالی شد.

سرهنگ کوشکی با تأکید بر اینکه اگر کسی در جامعه مسئولیتی دارد به واسطه قیام این معروف الهی است تصریح کرد: حمایت نکردن از این کار مانند این است که سربازی را بدون تجهیزات به منطقه جنگی فرستاد.

وی با انتقاد از برخی مسئولین به دلیل اینکه برای جلسات کوچک سیاسی ساعت‌ها وقت می‌گذارند اما برای این فرمان الهی درجا می‌زنند گفت: بسیج تمام قامت در این عرصه حضور پیدا کرده است.

سرهنگ کوشکی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌های انقلاب آمرین به معروف هستند گفت: فرمان مقام معظم رهبری حکم است و امر به معروف خواست ایشان و دارای مصوبه قانونی است.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت نظام برای پشتیبانی از ارزش‌های نظام استفاده شود عنوان کرد: بزرگ‌ترین معروف حفظ نظام اسلامی و ارزش‌های اسلامی است و افراد باید بصورت مطالبه گرانه و خستگی ناپذیر در این راه استمرار و انسجام داشته باشند.

در ادامه این همایش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس گفت: مظلوم ترین فریضه اسلامی، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی پیرامون قانون جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطالبی را بیان کرد و گفت:بعد از ۳۶ سال بالاخره قانون مزبور در اردیبهشت ماه سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی ادامه داد:این قانون از ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره تشکیل شده است واجرای قانون این فریضه بر عهده عموم مردم باایمان می باشد و برای حفظ و اجرای این قانون جوان، بایستی همه مطالبه گر و آمر وناهی باشند و تا خود مردم نخواهند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

سلیمان مهدوی همچنین بر لزوم حضور هر چه گسترده تر عموم مردم در حمایت از آمرین و مشارکت­ آن­ها در دعوت جامعه به معروفات و پرهیز از منکرات تأکید کرد و گفت: تمام مردم جامعه آمرین به معروف و ناهیان از منکر به حساب می­آیند و هر فردی که به سن تکلیف می­رسد این وظیفه الهی بر او واجب می شود چراکه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تفسیر آیه ۱۷ سوره لقمان می فرماید دختر ۹ ساله می تواند بر رئیس جمهور امر و نهی کند و مردم برای موفقیت باید بصورت تکلیف گرایانه عمل نمایند.

وی افزود: در اجرای این فریضه اگر نخبگان مخالفت کنند و مردم حرفی نزنند کاری انجام نخواهد گرفت و اگر نخبگان حمایت و همت کنند و مردم یاری ننمایند باز هم فعلی صورت نمی پذیرد و این نشان دهنده این است که در هر دوصورت مردم محوریت اجرای این فریضه هستند.

وی این قانون را عامل مهمی در حمایت از آمرین توصیف و اظهار امیدواری کرد: ان شاالله برادران و خواهران آمر بتوانند در احیای این فریضه الهی پیوسته موفق و سفیر تروج قانون امر به معروف باشند.

وی افزود: آمران دو گروه هستند؛ اول کسانی که برابر حکم دادگاه دستگاه­های قضایی، امنیتی و انتظامی ضابطین قانون هستند و گروه دوم همه مسلمانان که نیاز به کارت و یا حکم خاصی نداشته و در حقیقت از جانب خداوند متعال برای آنها حکمی صادر گردیده است تا جامعه را با زبانی خوش و اخلاقی نیکو به انجام امور خیر و پرهیز از ارتکاب منکر دعوت نمایند.

مهدوی در ادامه با اشاره به ماده هشت این قانون تصریح کرد: مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت و ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می­توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه­ها، سازمان­ها، مؤسسات، شرکت­های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه­هایی که شمول قوانین و مقرارات عمومی نسبت به آن­ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند و تک تک امت اسلامی می تواند با اجرای صحیح این قانون ازحقوق مادی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی خود در یک جامعه اسلامی دفاع و آنان را نهادینه نمایند.
  • کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

    کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

  • کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

    کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

  • کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

    کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

  • کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

    کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

  • کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

    کارگاه توجیهی امر به معروف و نهی از منکر در شیراز

کد مطلب : ۱۲۳۰۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما