۰
plusresetminus
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس اعلام کرد:

شروع برنامه 20 ساله توسعه حرم‌های اهل بیت/ احداث صحن حضرت زینب در کربلا / ارتفاع‌دهی به گنبد حرم امام حسین‌

تاریخ انتشارجمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
مهدی‌یار گفت: ارتفاع‌دهی به گنبد حرم امام حسین‌(ع) را از دیگر برنامه‌های این ستاد دانست و گفت: گنبد جدید باید بر روی گنبد امروزی قرار گیرد؛ چراکه گنبد قبلی به‌عنوان آثار باستانی نباید جابجا شود و به همین دلیل باید ستون‌هایی تعبیه شده قوی باشد تا بتواند سازه جدید را تحمل کند.
کربلا
کربلا
 به گزارش "حافظ نیوز"، جابر مهدی‌یار در جلسه جامعه روحانیت شیراز در خصوص اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: ستادی با کمیته‌های مختلف تشکیل شده که یکی از کمیته‌ها برای جمع آوری نذورات و کمک‌های غیر نقدی در سراسر استان است که بدین منظور دو اردوگاه جهت اسکان و دادن خدمات به زائران در نجف وکربلا ایجاد شده است.

وی با اشاره به بازسازی عتبات عالیات افزود: اولین بار است که شیعه برای امام حسین (ع) ضریح می‌سازد و این یک افتخار بزرک و باعظمت برای ایران است.

مهدی‌یار گفت: روند بازسازی حرمین اهل بیت یک روند 10 ساله را طی کرده و از فاز اول خارج شده‌ایم که برنامه 20 ساله را برای توسعه حرم‌ها شروع کرده‌ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس بیان کرد: فارس با داشتن عمده هنر مندان زبردست در قلم‌زنی، خطاطی، طراحی، خاتم‌زنی و حجاری و انواع هنرهای مورد لزوم حرم مطهر بازسازی از روی مقبره شروع می‌شود.

وی با بیان این مطلب مهم که فارس در پایه هنری سرآمد استان‌های بوشهر، لرستان، ایلام
اولین بار است که شیعه برای امام حسین (ع) ضریح می‌سازد و این یک افتخار بزرک و باعظمت برای ایران است
و خراسان رضوی است، افزود: روش کار در این استان‌ها به صورت مدیریتی و توسعه‌ای پیشرفت کرده و در کارهای هنری از شیراز پشتیبانی می‌شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس گفت: ساخت دو ضریح خیمه گاه در استان بوشهر که کار درودگری در شیراز انجام شد و قلم زن‌ها وخطاط ها به استان بوشهر فرستاده شدند که بتوانند پروژه‌های بعدی را خود انجام و هدایت کنند.

مهدی یار گفت: استان خراسان رضوی ساخت دو جعبه خاتم بزرگ حدود 45 مترمربع را از شیراز در خواست کرده است و به لحاظ ستادی و مدیریتی مدل کار انتقال داده شده ولی به لحاظ هنری از شیراز واصفهان مشورت گرفته می‌شود.

وی با بیان این مطلب که هنر فارس جایگاه بلندی در عتبات عالیات دارد، افزود: ادبیات چگونگی سیستم مدیریتی اتفاق افتاده ولی ستاد مرکز الگویش را از ستاد فارس گرفته است که ارتباط با هنرمندان ایجاد شده است، آثار استان در حرم‌های مطهر خود را نشان می‌دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در بحث توسعه با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص اینکه سامرا را بهتر از پیش می‌سازیم، افزود: ستادهای سایر حرم‌ها در کاظمین، کربلا و نجف اشرف زیر نظر ستاد مرکزی تشکیل شد و ارتباطات استان‌ها با تولیت‌های حرم در جهت رفع نیازها برقرار
در بحث توسعه سامرا با شرایط ایجاد شده توسط وهابیت و داعش که تا دو کیلومتری حرم آمدند، اما بازسازی تعطیل نشده و تا شعاع حرم بهبود داشته است
شد.

ویبا اشاره به تعامل ما با عراق در دو صورت تعامل با دولت و تولیت‌های حرم‌ها است، گفت: پیمانکاران ایرانی به دلیل سرعت کار و مدیریت مهندسی عمرانی با دید قرارگاهی موفق‌تر از عراقی‌ها عمل کردند و عراقی‌ها بعد از سه سال روی ریل نظر ایران در حوزه عتبات عالیات قرار گرفتند و به مهندسین ایرانی تمایل بیشتری دارند.

وی با بیان این مطلب که بعد از به وجود آمدن اعتماد به مهندسین ایرانی باید یک فرهنگ سازی در بحث توسعه حرم‌ها ایجاد می‌شد، بیان کرد: با فراخوانی مجموعه گردانندگان حرم‌ها به مشهد مقدس و برگزاری کلاس‌ها این فرهنگ منتقل شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس گفت: دیدگاه این است که قدم قدم جلو برویم و این اقدامات زمان بر است که قرارداد برای برنامه 20 ساله بسته شده و دو سال آن طی شده است.

مهدی‌یار از احداث صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی خبر داد و گفت: خیمه‌گاه و تل زینبیه در این صحن می‌آید که قریب 1800 متر مربع وسعت کار است و هم‌اکنون از یک طرف حرم مطهر امام حسین (ع) خانه‌ها و مغازه‌ها تخریب شده و تسطیح انجام شده است و به یاری خدا در اربعین اردوگاه‌های مورد نظر در این قسمت برپا خواهد شد.

وی، ارتفاع‌دهی به گنبد حرم امام حسین‌(ع) را از دیگر برنامه‌های این ستاد دانست و گفت: گنبد جدید باید بر روی گنبد امروزی قرار گیرد؛ چراکه گنبد
ساخت سه درب نقره در حرم امام حسین (ع) توسط مردم شهرستان‌های جهرم، آباده، کازرون و کوار با هزینه 300 میلیون تومان
قبلی به‌عنوان آثار باستانی نباید جابجا شود و به همین دلیل باید ستون‌هایی تعبیه شده قوی باشد تا بتواند سازه جدید را تحمل کند.

مهدی‌یار به احداث صحن حضرت زهرا‌(س) در نجف اشرف اشاره کرد و گفت: این صحن به مساحت هفت هکتار از بحر نجف تا مقام امام سجاد (ع) در چهار طبقه در حال احداث است که تمام امکانات رفاهی و زیارتی برای زائران تدارک دیده است و فاز اول آن که تقریباً 50 درصد این صحن را تشکیل می‌دهد در رمضان آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در بحث توسعه سامرا با شرایط ایجاد شده توسط وهابیت و داعش که تا دو کیلومتری حرم آمدند، اما بازسازی تعطیل نشده و تا شعاع حرم بهبود داشته است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس بیان کرد: استان فارس در دو حوزه کارهای هنری و کمک به صحن‌های مطهر و اعزام نیرو پشتیبانی کرده است. وی به باب کارهای هنری که دورنمای آینده عتبات عالیات اشاره و عنوان کرد: چهار درب حرم مطهر حضرت علی در ابعادی به عرض 1.89 متر و طول 3.30 متر توسط شهرستان‌های گراش، استهبانات، بوانات، زرقان، چهارمحال و بختیاری و علوم پزشکی شیراز با هزینه ای بالغ بر یک میلیاردو 256 میلیون تومان ساخته می‌شود.

مهدی‌یار ادامه داد: ساخت سه درب نقره در حرم امام حسین (ع) توسط مردم شهرستان‌های جهرم، آباده، کازرون و کوار با هزینه
ساخت دو درب گلدسته حرم امام حسین توسط مردم کازرون و جهرم با هزینه 380 میلیون تومان
300 میلیون تومان، ساخت دو درب طلای حرم حضرت ابوالفضل (ع) از نذورات مردم استان ایلام با هزینه 900 میلیون تومان، ساخت دو درب گلدسته حرم امام حسین توسط مردم کازرون و جهرم با هزینه 380 میلیون تومان، ساخت دو نیمه ضریح خیمه گاه ابوالفضل در بوشهر با هزینه یک میلیارد و 320 میلیون تومان که طی 20 روز گذشته رونمایی و با گردش استانی اعزام شد، از جمله برنامه‌های آینده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس  در پایان بیان کرد: ساخت یک درب چوبی حرم موسی کاظم و امام جواد توسط شورای اسلامی شهر شیراز، ساخت سه درب طلا مطلای امام موسی کاظم و امام جواد توسط کارکنان آموزش و پرورش فارس و اقلید، ساخت مضجع خاتم‌کاری قبر جوادالائمه توسط استان خراسان با هزینه 460 میلیون، ساخت درب باب القبله حرم امامین عسکرین توسط آباده و داراب با هزینه 200 میلیون تومان که در حال بسته‌بندی و نصب است و ساخت مضجع مطهر حضرت مسلم ابن عقیل در مسجد وکیل فارس با هزینه 200 میلیون تومان که در حال درودگری و خاتم‌کاری و 70 درصد مونتاژ شده است، ساخت کتیبه‌های پشت نمای درب‌های حرم امام حسین (ع) و ساخت خیمه‌گاه امام سجاد (ع) که 20 درصد آن مانده است، از برنامه‌های پیش روی عتبات عالیات فارس است.
کد مطلب : ۱۰۵۵۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما