۰
plusresetminus
نگذاریم غبار فراموشی، فضیلت‌های دوران دفاع مقدس را پنهان کند؛

حماسی‌ترین و با شکوه‌ترین فراز تاریخ ملت ایران/ عوامل اصلی پیروزی رزمندگان/ دستاوردهای دفاع مقدس

تاریخ انتشارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱
ارزش‌هایی که در حماسه دفاع مقدس تبلور یافت و از عوامل مهم پیروزی بر دشمن بود، ریشه در فرهنگ ناب اسلامی و باورهای دینی رزمندگان داشت.
دفاع مقدس
دفاع مقدس
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از تسنیم، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا فرموده اند: «می خواهم بگویم که این جنگ یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم. امام سجاد(ع) توانست همان چند ساعت، گنج عاشورا را استخراج کند. امام باقر(ع) و ائمه بعد از ایشان استخراج کردند و آنچنان این چشمه جوشان را جاری نمودند که هنوز هم جاری است و همیشه در زندگی مردم منشأ خیر بوده، همیشه بیدار کرده، همیشه درس داده و یاد داده که چه کار باید کرد، الان هم همین طور است.»

31شهریور سال 59 یادآور هجوم همه جانبه ارتش بعث صدام به  سرزمین های جمهوری اسلامی ایران است. هجومی که از ورای کینه توزی های کور استکبار جهانی به  سرکردگی آمریکای جهانخوار صورت پذیرفت و به  انگیزه کذایی اضمحلال حیات نوین اسلام و مخدوش ساختن سیمای جمهوری اسلامی در نبردی نابرابر 8 سال تداوم یافت. جنگ تحمیلی در واقع آخرین مرحله از اقدامات زورمدارانه و استکباری جهان غرب علیه نظام نوپای ایران بود که در هیمنه دروغین و پوشالی ارتش بعث صدام تبلور یافته بود. چراکه قبل از آغاز جنگ تحمیلی دستهای پیدا و پنهان استکبار در داخل به نهایت کوشیدند تا با توسل به اقداماتی مذبوحانه از تثبیت نظام نوپای اسلامی ایران که در آغازین سالهای دهه 70 بسیاری از معادلات جهان را برهم زد، ممانعت نمایند اما غافل از این که انقلاب اسلامی از عناصر مستحکمی برخوردار بود که زعامت اَبَرمردی از سلک پیامبران که آیینه تمام نمای اسلام ناب در دوران پر آشوب ما بود، بهره می برد. 

* با شکوهترین فراز تاریخ ایران

در سالروز بزرگ ترین حادثه پس از انقلاب و حماسی ترین و با شکوه ترین فراز تاریخ ملت ایران یعنی دفاع مقدس قرار گرفته ایم؛ حادثه ای سرشار از صحنه ها و لحظات ماندگار که نشأت گرفته از باورها و ارزش های اسلامی جوانان این مرز و بوم است و گنجینه ای پایان ناپذیر از درس ها و عبرت ها برای همه عصرها و نسل ها. کمترین وظیفه ای که هر انسان ایرانی (چه رسد به انسان های مومن و باورمند) بر عهده خود در این ایام احساس می کند، معرفی و نشر گوشه ای از فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس برای نسل کنونی است که دوران جنگ را ندیده و حس نکرده اند.

ارزش هایی که در حماسه دفاع مقدس تبلور یافت و از عوامل مهم پیروزی بر دشمن بود، ریشه در فرهنگ ناب اسلامی  و باورهای دینی رزمندگان داشت. آنان بر اساس آموزه های قرآنی، ارتباط خود را با خداوند متعال نزدیک و استوار کرده بودند.

رزمندگان اسلام با درس هایی که از قرآن فرا گرفته بودند، اعتقاد راسخ داشته و در عمل نیز پایبند به این بودند که به یکدیگر مهر و محبت بورزند و اخوت و همدلی را پیشه ساخته و تا آخرین نفس برای یکدیگر در صحنه های نبرد فداکاری و ایثار کنند و در این راه همچون کوه، استوار و ثابت قدم مانده و با شجاعت وصف ناپذیر، صحنه ها و جلوه های ویژه ای را به ثبت رساندند که حافظه تاریخ تنها در صدر اسلام آن ها را به یاد آورد.

این فراز از جمله امام را مرور کنیم تا به روشنی نقش این عوامل را در استقامت و پیروزی درک کنیم. امام می فرماید: «فرق بسیار است بین جوانانی که با مناجات و قرائت قرآن و نیایش به سر می برند و حمله را با ذکر خدا و الله اکبر شروع می کنند، با آنان که شب را با معصیت خدا و روز را در جنگ با خدا آغاز می کنند.»

این جملات پرمعنا و راهبردی، چگونگی نگاه به دوران دفاع مقدس را برای پیروان ولایت مشخص می کند.

از منظر مقام معظم رهبری، جنگ هشت ساله به سان گنجی است که با استخراج به هنگام و درست آن، می توان آینده ملت ایران و تمامی آزادیخواهان عالم را تأمین کرد.

هفته دفاع مقدس، فرصت مغتنمی است برای بازخوانی جنگ تحمیلی و بررسی چگونگی تبدیل شدن این جنگ به دفاع مقدس و دستاوردهایی که تا به امروز در پرتو آن نصیب ملت ایران و جبهه حق طلبان عالم شده است.

برای استخراج گنج جنگ باید به این پرسش پاسخ داد که علل و عوامل پیروزی ملت ایران در یک نبرد ناجوانمردانه و نابرابر کدام است؟ دوران دفاع مقدس یکی از باشکوه ترین و پرافتخارترین دوران تاریخ ملت ایران است. در این دوران مشعشع و حماسی، ملت ایران و به ویژه جوانان مومن و دلاور آن با تکیه بر قدرت ایمان، عظیم ترین قدرت های  مادی دنیا را به زانو درآوردند و قدرت اسلامی را آشکار ساختند.

* عوامل اصلی پیروزی رزمندگان

1. صبر و پایداری: قرآن کریم تصریح می کند که یکی از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، صبر و پایداری رزمندگان است. روایات اسلامی نیز جایگاه صبر در ایمان را مانند جایگاه سر در بدن می داند و تأکید دارد که ظفر همیشه با صبر و استقامت حاصل می شود.

2. توکل به خدا: توکل در حقیقت، اعتماد و اطمینان به قادر متعال، کارها را به او سپردن و از او یاری خواستن است. قرآن مومنان را به توکل کردن بر خدا سفارش اکید می کند. رزمندگان اسلام بر اساس توکل به خدا بود که هنگام شلیک گلوله ها، آیه «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» می خواندند و در پیروزی، آیه «و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم» را بر لب هایشان زمزمه می کردند.

3. یاد خدا: یاد خداوند در عرصه دفاع و جهاد، یک ضرورت حتمی است. در صحنه های خطر که دل ها و قدم ها می لرزد و شیطان از طریق حفظ جان و مال، انسان را وسوسه می کند، تنها یاد خداست که می تواند انسان را در مسیر مجاهدت پایدار و محکم نگه دارد.

رزمندگان اسلام به تعبیر امام سنگرها را مسجد خود ساخته بودند، به گو نه ای که در طول شبانه روز ذکر قرآن، دعا، نماز و عبادت شبانه فضای سنگر را معطر و نورانی ساخته بود.

4. شجاعت و دلاوری: مهم ترین عرصه ای که انسان ها به عیار شجاعت و دلاوری محک زده می شوند، عرصه جهاد و دفاع مقدس است. خاطرات رزمندگان و فرماندهان از شب های عملیات یا خاطرات فرماندهان عراقی در شب های  حمله در وصف شجاعت و دلاوری رزمندگان بسیار شگفت آور و در عین حال خواندنی است و نشان می دهد شجاعت ناشی از ایمان به خداوند چگونه مرگ و شهادت را برای انسان شیرین و زمینه را برای فداکاری و اقدامات شجاعانه مهیا می سازد.

5. ایثار و فداکاری: مقدم داشتن دیگران بر خود آن هم نه در شرایط عادی بلکه در شرایط سخت و بحرانی و در لحظاتی که جان انسان در خطر جدی است از ارزش های متعالی و از ویژگی های انسان های بسیار بزرگ است. به خطر انداختن خود در لحظات عملیات و نجات یکدیگر یا هنگام عملیات شیمیایی دشمن، انتقال و اجساد مطهر شهدا، به ویژه ایثارگری هایی که نیروهای جهادی برای ساختن سنگرها، زدن پل ها و موانع دیگر از خود نشان می دادند، نمونه های بارزی از فداکاری و ایثارگری در جبهه ها بود که همگی از ایمان و باور دینی عمیق رزمندگان و اعتقاد به پاداش های الهی نشأت می گرفت.

6. عزت و کرامت
7. رهبری و فرماندهی الهی حضرت امام(ره)
8. وفاق و وحدت ملی و مردمی بودن دفاع مقدس
9. انگیزه های الهی رزمندگان اسلام اعم از ارتش، سپاه و بسیج
10. اعتماد به نفس فرماندهان و رزمندگان اسلام در جنگ و اعتماد آنان به نصرت الهی
11. علم و دانش نبرد به ویژه در طراحی علمیات ها با بهره گیری از الگوی نبرد عاشورایی
12. برخوردار بودن امت پا به رکاب امام از نصرت الهی و امدادهای غیبی

* دستاوردهای دفاع مقدس
آنچه در ذیل می آید، جستاری کوتاه از برخی دستاوردهای گرانسنگ دفاع مقدس ملت ایران است:
- تقویت معنویت در جامعه؛
- تقویت و تثبیت نظام؛
- صدور انقلاب؛
- ایجاد مصونیت برای نظام و انقلاب؛
- تقویت روحیه اسلام خواهی و وطن پرستی در نسل جوان؛
- شناسایی دوستان و دشمنان انقلاب؛
- تأثیرات منطقه ای پیروزی ایران در جنگ؛
- شکست ابهت کذایی ابرقدرتها؛
- تبلیغ وترویج اسلام خواهی در دنیا؛
- خودباوری؛
- شکوفایی استعداد و خلاقیت؛
- رشد باورهای دینی ؛
- تولد تفکر بسیجی؛
- رشد فضایل اخلاقی و معنوی؛
- تحول در صنایع دفاعی کشور؛
- تزکیه نظام اداری کشور؛
- تکامل سازمان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

خلاصه کلام: با عنایت بر این که با گذشت چند دهه از طول عمر انقلاب اسلامی و تقابل جدی با نظام استکباری به ویژه دولت جنایت کار آمریکا، علی رغم لبخندهای ظاهری- با روکش مخملی - و زودگذر مقامات این کشور، هنوز آمریکا مصداق اتم و اکمل استکبار جهانی است و ما برای صیانت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن چاره ای جز مبارزه با این نظام مستکبر و سلطه گر نداریم و دفاع مقدس ملت ایران که امروزه شهره ی آفاق است و الگویی بی بدیل برای ملتهایی است که راه حصول به آرمان طلایی آزادی و رهایی از استکبار را برگزیده اند، متضمن دستاوردهای استراتژیکی است که ضرورت پردازش و توجه به آن روز به روز بیشتر عیان می شود.
با این وجود سؤال اساسی آن است چگونه باید از این دستاوردهای گرانقدر که به برکت خون هزاران شهید سرافراز حاصل شده، صیانت نمود؟ آیا به واقع تاکنون توانسته ایم میراث دار مدافعان و حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس باشیم؟
امید است در هفته ای که یادآور سالهای حماسه و ایثار فرزندان رشید این آب و خاک است، بیش از پیش به خود آئیم و هرگز نگذاریم غبار فراموشی، فضیلتهای بی بدیل دوران دفاع مقدس راپنهان کند. ان شاءالله .
 
کد مطلب : ۱۱۰۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما