۰
plusresetminus
شورای شهر شیراز:

حضور به موقع نمایندگان می تواند راهی برای پیشرفت مناطق محروم باشد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
رئیس شورای شهرستان شیراز ضمن گلایه از حضور نمایندگان مجلس در روستاها فقط در زمان نزدیک انتخابات گفت:نمایندگان مجلس اگر طی این سالها هر کدام تا به امروز یک قدم برای آبادانی و توسعه روستاها برداشته بودند امروزمشکلات آنها کمتر بود؛ نمایندگان می توانند کمک های خوبی به توسعه روستاها کنند.
حضور به موقع نمایندگان می تواند راهی برای پیشرفت مناطق محروم باشد
به گزارش حافظ خبر، جلسه شورای شهرستان شیراز با حضور رئیس شورا و نمایندگانی از شهر صدرا، داریون ، خانه زنیان، و بخش مرکزی و سیاخ دارنگون برگزار شد که هر کدام از نمایندگان به بیان مشکلات منطقه خود پرداختند.
در این جلسه محمد تقی تذروی در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهرستان گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران از وظایف این شورا اطلاعی ندارند و فرق شورای شهرستان و شورای شهر را نمی دانند.
رئیس شورای شهرستان شیراز ادامه داد: ۳۲ وظیفه برای شورای شهرستان در کتاب قانون تعریف شده است که همان وظایفی که شورای شهر دارد شورای شهرستان دارد با این اختلاف که شهردار انتخاب نمی‌کنیم و در امورات شهردار و دهیار دخالت نمی‌کنیم.
وی بیان داشت: شورای شهرستان بودجه و بازوی اجرایی ندارد و اما قدرت کافی برای پشتیبانی از بخش ها و شهرها را دارد.

تذروی با اشاره به اینکه شورای شهرستان سه بخش مرکزی ارژن و سیاخ دارنگون ،شهر شیراز ،صدرا، داریون و خانه زنیان را تحت پوشش دارد افزود: شورای شهرستان متشکل از هشت عضو است که از هر بخش و شهر یک عضو هستند و شیراز با توجه به جمعیت دو عضو دارد.
وی پیگیری کردن مسایل و مشکلات در روستا و بخش را مهم ترین وظیفه شورای شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: این شورا برای حل مسایل و مشکلات با فرماندار و مدیران اجرایی شهرستان همواره جلساتی را حهت حل مشکلات برگزار می کند.
رییس شورای شهرستان شیراز اضافه کرد: این شورا وظیفه دارد تا در صورتی که بین دهیار، شورا،بخشدار اختلافی پیش آید اختلافات را حل و فصل کند.
تذروی یکی دیگر از کارهای شورای شهرستان را ارائه پیشنهاد به شهردار و فرماندار و شورای عالی استان ذکر کرد و افزود:قدرت شورای عالی استان ها معادل پنج وزیر است و در سه دوره گذشته مفتخریم که یک‌کرسی در شورای شهرستان داشته باشیم و ما صاحب نظر در برخی از سازمان ها و عضو نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری هستیم.
وی تصریح کرد: شورای شهرستان در واقع نوعی ابزار قوی و مؤثر در کنار فرماندار و شوراهای شهر و روستا است که می‌تواند در حل مسائل کلان شهرستان کمک حال بوده و درواقع به نوعی مکمل سیاستگذاری‌های هر شهرستان است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم رتبه برتر کشوری را کسب کردیم و همچنین در سامانه دولت عضو نبودیم که در حال حاضر در سامانه دولت عضو هستیم.

تذروی با اشاره به اینکه وجود ۱۳۴ روستا در شهرستان شیراز وجود دارد گفت: این روستاها با شورای شهرستان شیراز در ارتباط هستند.
رئیس شورای شهرستان شیراز با بیان اینکه مظلوم ترین روستاهای سراسر استان روستا نزدیک به شیراز هستند که کمترین خدمات را می‌گیرند و بیشترین مشکلات را دارند عنوان کرد: محرومیت در روستاهای نزدیک مرکز بیشتر دیده می شود و یکی مشکلات جمعیت رو به رشد جمعیت روستاها به دلیل نزدیکی به مرکز است .
تذروی یکی دیگر از مشکلات را اضافه نشدن به طرح هادی روستاها ذکر کرد و افزود: متاسفانه طرح هادی در روستاهای ما افزایش و گسترش پیدا نکرده است و مردم با این افزایش جمعیت مجبور می شوند تخلف کنند و خارج از طرح ساخت و ساز کنند.
وی با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن‌ در روستاها به روز نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه سهمیه آرد در روستاهای شهرستان شیراز بر اساس جمعیت قبل است و افزایش نیافته که مردم با مشکلاتی کمبود نان مواجه می شوند.
رئیس شورای شهرستان شیراز در ادامه به آمار بالای هزار باغ شهری در شهرستان شیراز اشاره کرد و عنوان داشت: باغ شهری های بدون مجوز در اطراف روستاها با وجود افاغنه به عنوان نگهبان باغ و همچنین حجم پسماند باغ ها تنها مشکلات برای ما ایجاد می کنند و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم حداقل از ابن باغ ها عوارض بگیریم تا خدمات بهتری ارایه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس می توانند کمک های خوبی به توسعه روستاها کنند افزود:نمایندگان مجلس اگر طی این سالها هر کدام تا به امروز یک قدم برای آبادانی و توسعه روستاها برداشته بودند امروزمشکلات آنها کمتر بود.


تذروی ضمن گلایه از حضور نمایندگان مجلس در زمان نزدیک انتخابات گفت:نمایندگان ظرفیت خوبی برای رفع مشکلات روستاها دارند و ما بارها از آنها خواستیم حضور پیدا کنند ؛ مردم جواب خوبی و خدمت را قطعا می دهند.
ترافیک جمعه بازار برای اهالی هشت روستا آزار دهنده است
در ادامه علی اصغر زارعی نایب رییس شورای شهرستان با بیان اینکه بخش مرکزی شیراز پنج دهستان و ۴۲۰ هزار نفر جمعیت دارد افزود: بزرگترین و‌پر جمعیت ترین روستای این بخش سلطان اباد با ۲۵ هزار نفر جمعیت است که جمعیت آن  با برخی مرکز استان برابری می‌کند.
وی با اشاره به اقدامات خوبی که تاکنون در این بخش صورت گرفته است گفت: علی رغم این اقدامات روستاهای بخش مرکزی کم برخوردار هستند و با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
وی اضافه کرد: تعویض روکش آسفالت گردنه کیان آباد با توجه به اینکه تا کنون حوادث زیادی داشته است ضروری است و همچنین مشکل ترافیک جمعه بازار با توجه به اینکه مسیر تردد هشت روستا است برای اهالی آزار دهنده است.
حضور بی شمار افغانی ها در منطقه ارژن و معضلات باغ شهری ها
در ادامه کاویانی نماینده شورای شهر خانه زنیان نیز به مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: مشکلات عدیده بخش ارژن امنیت منطقه و حضور افغانستانی ها و و پسماند باغ شهر ها است. 

مشکل ترافیک محور داریون به شیراز
بذرافشان نماینده شورای داریون نیز به معضل  تعدد باغ شهر و ترافیک در محور شیراز داریون اشاره کرد و افزود:در فروردین هشت نفر در این مسیر فوت شدند که ضروری است به این مهم توجه ویزه ای شود.
بهسازی محور سیاخ دارنگون
شریفی نماینده بخش سیاخ دارنگون نیز با اشاره به وجود ۳۵هزار باغ شهری و ترافیک منجر به فوت و تصادفات متعدد خواستار بهسازی هر چه سریعتر محور سیاخ شد.
شهرداری به تعهد خود برای جاده صدرا عمل کند
مرتضی زارعی نماینده شورای صدرا نیز با بیان اینکه شهر صدرا دومین شهر بزرگ بعد از شیراز و به تعبیر برخی جمعیت سرریز شهر شیراز در بر دارد افزود:جاده امام خامنه ای ده کیلومتر مسافت داره که شرکت عمران صدرا به هفت و نیم کیلومتر تعهد خود انجام داده اما متاسفانه هنوز اراده ای ها از سمت شهرداری و شورای شهر برای مابقی مسیر که بر عهده انها است وجود ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت صدرا به شدت دچار مشکل است و  با جمعیت هم خوانی ندارد اظهار داشت: متولیان امر در حوزه زیرساخت آموزشی و ورزشی زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند.
در این جلسه سید ابراهیم حسینی رییس شورای شهر شیراز نیز گفت: شورای شهرستان در گذشته چنین جایگاهی نداشت اما حالا احیا شده است و در دو سال اخیر وحدت خوبی بین اعضای شورای شهرستان بوجود امده است و به عنوان نمونه مدلی موفق شناخته می‌شود.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۵۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما