۰
plusresetminus
نقدی بر تلاش های دولت تدبیر و امید برای قهرمان سازی از وزیر امور خارجه؛

هنگامی که همه تلاش ها برای «قهرمان سازی از ظریف» نافرجام می ماند!/ آیا «ناکامی دیپلماتیک و عدم تصویب برجام» دولت تدبیر و امید را در آستانه بحران قرار خواهد داد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
اگر برایند نظر افکار عمومی آن باشد که دولت یازدهم موفق عمل کرده، از هم اکنون می توان پیروزی در انتخابات اسفندماه را به دولت تبریک گفت و در غیر این صورت، می توان دولت یازدهم را یکی از غیرمحبوبترین دولتها در تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد.
محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف
حافظ نیوز/ سجاد زارع - سرویس سیاسی پس از دیدار و مصافحه محمد جواد ظریف و باراک اوباما در سازمان ملل، جریان رسانه ای حامی و منتسب به دولت پیش از آنکه هجمه ها و موج انتقادات نسبت به این اقدام خلاف موازین ملی وزیر امور خارجه اوج گیرد، در اقدامی پیش دستانه تلاش نمود تا از ظریف یک قهرمان ملی بسازد و او را بابت عمل ناصوابی که انجام داده است تبرئه سازد.
از کمپین های گوناگون حمایت از ظریف در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک تا روزنامه های زنجیره ای که هر کدام به نوبه خود تلاش می کنند اقدام ظریف را عادی و حتی در جهت مصالح ملی جلوه دهند، تا تلاش ریاست محترم جمهور برای دفاع از وزیر امور خارجه که در همایش ملی روستا، ظریف را یک قهرمان ملی خطاب کرد؛ همه نشان از آن دارد که گویی دولت یازدهم و هواداران رسانه ایش فهمیده اند با دست دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور کشوری که رهبر انقلاب همچنان آن را شیطان بزرگ و امپریالیسم جهانی خطاب می کنند، مرتکب خبط بزرگی شده اند و در واقع پیش از آنکه به پای میز محاکمه نزد افکار عمومی کشیده شوند در صدد رفع اتهام و تبرئه خود برآمده اند!
دست دادن ظریف با رئیس جمهور آمریکا در حالی اتفاق افتاده است که پیش از این در سفر دو سال قبل روحانی و ظریف به نیویورک، برخی اقدامات نابجای دیپلماتیک اعتراض رهبر انقلاب را نیز در پی داشت.
حال، دست دادن با رئیس جمهور آمریکا در حالی که هنوز طنین اعتراض ولی فقیه نسبت به دستگاه دیپلماسی دولت از اذهان پاک نشده است، این شائبه را به وجود می آورد که وزیر امور خارجه عامدانه و با علم به نارضایتی رهبر انقلاب با باراک اوباما دست داده است و این همان اتهامی است که این روزها، علیرغم گذشت بیش از یک هفته از آن دیدار کذایی همچنان توجه و تلاش رسانه های حامی دولت و بسیاری از چهره های شاخص دولتی را جهت توجیه و رفع رجوع کردن آن به کار بسته اند.
حال سوالی که این روزها ذهن هواداران و منتقد دولت را به خود معطوف داشته این است که آیا مقام معظم رهبری که بقای آرمانهای انقلاب را در مقاومت و دست نکشیدن از آرمانها و عدم مصالحه با قدرتهای شرور می دانند، مجددا علیه رفتارهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید موضع گیری خواهند نمود یا خیر.
در سوی دیگر، برجام که از آن با عنوان شاهکار دیپلماسی دولت یازدهم نیز از آن یاد می شود این روزها در خانه ملت با اما و اگرهای فراوانی مواجه شده است. آنگونه که سخنگوی کمسیون برجام مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد، برجام دارای نقاط ضعف فراوانی در حوزه های مختلف نظامی، اقتصادی و هسته ای است و در مواردی راه نفوذ بیگانگان به کشور را هموار می کند و حتی متضمن برچیده شدن و فروپاشی ساختار بسیاری از تحریمها نیز نمی باشد.
بر این اساس، با توجه به تاکیدات چندباره رهبر انقلاب مبنی بر لزوم تصویب برجام در مجلس، این پرسش فراروی دولت یازدهم وجود دارد که اگر نمایندگان ملت به برجام رای منفی بدهند و یا اجرای آن را ملزم به حذف و اضافاتی به توافق صورت گرفته بدانند، در آن صورت سرنوشت دولتی که بسیاری از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی خود را به آن گره زده چه خواهد شد؟
این موارد پرسش هایی است که پاسخ به آن را باید در نتیجه انتخابات اسفندماه مشاهده نمود. در واقع اگر برایند نظر افکار عمومی آن باشد که دولت یازدهم در عرصه سیاسی و اقتصادی موفق عمل کرده و حافظ منافع ملی بوده است، از هم اکنون می توان پیروزی در انتخابات مجلس را به طرفداران و هواداران دولت تبریک گفت و در غیر این صورت و با شکست احتمالی جریان سیاسی دولت در انتخابات، می توان دولت یازدهم را یکی از غیرمحبوبترین دولتها در تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد.
کد مطلب : ۱۱۲۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما