۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای شهر شیراز؛

از محکومیت سفر «جک استراو» به شیراز تا جای خالی حل بحران‌های اجتماعی در بسته اقتصادی دولت و لزوم هم‌صدایی برای رفع محرومیت‌های شهری و به روز بودن مدیریت بحران

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۴
رئیس شورای شهر شیراز گفت: حضور وزیر سابق خارجه انگلیس را محکوم کرده و به تبعیت از نماینده ولی‌فقیه در فارس هیچ دلیلی برای این دیدوبازدیدها ندیده و همدل با مردم شعار هیهات من الذله را سر داده و این حضور را محکوم می‌کنیم.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز"، غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای شهر شیراز در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به جریان سفر جک استراو به شیراز گفت: جریانی که فتنه 88 را مدیریت کرد امروز به دنبال این است که راه دشمن را باز کند که هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

همدل با مردم شعار هیهات من الذله را سر داده و حضور جک استراو را محکوم می‌کنیم

وی تصریح کرد: حضور وزیر سابق خارجه انگلیس را محکوم کرده و به تبعیت از نماینده ولی‌فقیه در فارس هیچ دلیلی برای این دیدوبازدیدها ندیده و همدل با مردم شعار هیهات من الذله را سر داده و این حضور را محکوم می‌کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب و تایید مشروط برجام بیان کرد: مقام معظم رهبری بحث برجام را نهایی کرده و با شروطی آن را تمام کردند که برای همه نصب‌العین است اما باید مراقب نفوذ دشمن باشیم که از راه برجام نتواند به ارزش‌های نظام و ارکان کشور ضربه بزند.

سیلاب‌های شهری یکی از وقایع روبه رشد و یکی از نگرانی‌های مدیران شهری جهان است

ابراهیم شعرا، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز نیز در نطق پیش از دستور خود گفت: سیلاب‌های شهری یکی از وقایع روبه رشد و یکی از نگرانی‌های مدیران شهری جهان است که به دلیل تغییر اقلیم و گرمایش جهانی روند روزافزونی به خود گرفته است.

وی بیان کرد: موضوع سیل، مدیریت و کاهش خسارات حاصل از آن در کشور موردتوجه جدی قرار نگرفته است و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای به وجود می‌آید، توجه مسئولان و متخصصین به آن جلب می‌شود اگرچه بررسی طرح‌های مهار سیل که به‌صورت محدود و پراکنده در سطح کشور مطالعه و اجراشده‌اند، نشان می‌دهد یک ‌راه‌حل مشخص و مطمئن برای کلیه مناطق سیل گیر وجود ندارد اما بدیهی است که پدیده سیل علی رغم همه پیچیدگی‌هایش قابل‌بررسی و مطالعه بوده و می‌توان در جهت مهار و کاهش خسارات آن و حتی بهره‌برداری اقتصادی آن، راه‌حل مناسبی جستجو کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی و انجام اقدامات جامع جهت پیشگیری و کاهش خسارات سیل در قالب طرح‌های مطالعاتی و اجرایی از اهمیت بسزایی در راستای دستیابی به اهداف توسعه‌ پایدار برخوردار است.

شعرا بیان کرد: طبق گزارش بانک جهانی در سال 2112، دلیل اصلی آسیب‌پذیری ناشی از سیل در آسیا مهاجرت فوق‌العاده جمعیت از مناطق روستایی به شهرها بوده گسترش سریع شهرنشینی در حلبی‌آبادها در نزدیکی اغلب رودخانه‌ها و باتلاق‌ها و حاشیه شهرها و استفاده بیش‌ازحد از آب‌های زیرزمینی در مناطق شهری، که اغلب باعث فرونشست زمین نیز می‌شود در همین مقوله قابل ذکر است و از طرفی با سنگفرش کردن و نفوذناپذیر شدن حوضه‌های شهری و توسعه در ارتباط با رشد شهری، رواناب ناشی از باران افزایش‌یافته و مانع نفوذ و تغذیه آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: سیلاب پدیده‌ای است که به سبب عوامل طبیعی نظیر بارش، ذوب برف و همچنین عوامل انسانی از قبیل دست‌کاری مسیل‌ها و آب گذرها، عدم رعایت حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها اشغال جوی‌ها و کانال‌های آب‌رو، گسترش بستر رودخانه‌ها و تخریب ناشی از تغییر بستر و مسیر رودخانه‌ها و تخلیه زباله و نخاله در آنها و ناکارآمدی سیستم‌های فاضلاب شهری رخ داده و علاوه بر آن نابود کردن پوشش گیاهی وعدم توجه دقیق و کافی در رعایت ضوابط و استانداردهای شهرسازی ازجمله عوامل منجر به سیل‌خیزی محسوب می‌شود.

شعرا تصریح کرد: ازآنجاکه جلوگیری از وقوع سیل امری غیرممکن است، اما عدم‌تغییر کاربردی اراضی در سطح حوزه، باغات حفظ و تقویت پوشش گیاهی، عدم دخل و تصرف در اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها اقدامات مدیریتی برای جلوگیری از بروز خسارات است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس هشدارهای سازمان جهانی پیش‌بینی آب‌وهوا سازمان ملل متحد در سال جاری پدیده «ال نینو» قوی‌تر از نوع سال پیدایش آن یعنی 1950 میلادی متحمل به وقوع است که این پدیده نوسانات متضاد آب و هوائی را در سراسر جهان بروز خواهد داد و ایران و کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه از این قاعده مستثنی نیستند؛ و این یک زنگ خطر است که قبل از وقوع فاجعه باید به فکر آن بود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز بیان داشت: در شیراز در سال‌های 80-90 و 91 سیل‌های بزرگی به وقوع پیوست که در سال 80 طغیان رودخانه نیمی از شهر را زیرآب برد و خانه، مغازه، بازار و وسایل نقلیه را فراگرفت و خسارات زیادی به اموال و دارائی‌های مردم و تخریب خانه‌ها و تأسیسات شهری وارد کرده و جان 11 نفر از همشهریان را گرفت.

فرآیند برنامه‌ریزی مدیریت بحران در استان و شیراز چندان بروز نیست و هیچ‌گونه آمادگی و هماهنگی برای این وقایع مشاهده نمی‌شود

وی گفت: فرآیند برنامه‌ریزی مدیریت بحران در استان و شیراز چندان بروز نیست و هیچ‌گونه آمادگی و هماهنگی برای این وقایع مشاهده نمی‌شود چنانکه اقدامات پیشگیرانه ازجمله شناسایی محل وقوع سیلاب‌های شهری، تعیین خدمات شهری نیازمند مقاوم‌سازی و ایجاد سیل بند.توجه به سیستم‌های فاضلاب و کانال هدایت آب‌های سطحی شهری برای خروج آب‌های سطحی از شهر تخلیه بستر رودخانه و زباله‌ها در اطراف پل‌ها و حفاظت از دهانه‌های مترو باید در دستور کار باشد.

شعرا تصریح کرد: مدیریت حین وقوع سیل، مجموعه فعالیت‌های امداد و نجات بلافاصله پس از وقوع بحران و سوانح را در برمی‌گیرد و این فعالیت‌ها کمک می‌کند تا خسارات مالی و جانی کاهش‌یافته و مرحله بازسازی تسریع شود ضمن این‌که فعالیت‌های پاسخگویی شامل اطلاع‌رسانی، تخلیه، امداد و نجات، ارزیابی خسارات و عملیات مشابه است.

وی عنوان کرد: دیگر نباید حوادث نظیر سال 80 شیراز اتفاق بیفتد و مسیر 50 کیلومتری و 800 کیلومترمربع رودخانه شیراز که خانه‌ها به‌ویژه بافت فرسوده و مغازه‌ها، جاده‌ها، مترو و پل‌ها آسیب ببینند و خانه‌های ساکنان مناطق کم برخوردار و بافت قدیمی بر سر آن‌ها آوار شود بلکه لازم است شهرداری همه موارد را بازبینی و برنامه‌ریزی اساسی را در فرصت موجود انجام دهد.

در بسته اقتصادی اخیر دولت، تنها مشکل خودروسازان و رونق اعطاء وام بانکی با بهره زیاد برای گردش مالی بانک‌ها در نظر گرفته‌شده است

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز گفت: باید برای خروج از رکود اقتصادی حاکم نسبت به تعریف بسته‌هایی برای گسترش و توسعه صنعت گردشگری، حمایت از نخبگان، کارآفرینان و صنایع تولیدی و اختصاص تسهیلات بانکی کم‌بهره به این گروه‌ها و حتی تسهیلات بلاعوض برای توسعه زیرساخت‌ها، همچنین کاهش سود بانکی و پیگیری گردش اقتصادی مؤثر اقدام کند.

وی افزود: به‌جای این اقدامات با تأسف دیده می‌شود که در بسته اقتصادی اخیر دولت، تنها مشکل خودروسازان و رونق اعطاء وام بانکی با بهره زیاد برای گردش مالی بانک‌ها در نظر گرفته‌شده است درحالی‌که بهتر بود دولت در بسته اقتصادی خود باید برای بحران‌های اجتماعی راه‌حل جدی ارائه می‌کرد و به‌عنوان‌مثال مشکل ازدواج جوانان که امروز بر اساس آمارها در حال تبدیل به یک بحران اجتماعی است تنها با ارائه یک وام سه میلیون تومانی حل نخواهد شد.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: در ادامه آزمایش طرح پزشک خانواده و سایر موارد به نظر می‌رسد آزمایش جدید برای فارس آزمایشی سیاسی است که به دنبال حضور جک انگلیسی در سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام آن‌هم در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و برگزاری جلسات ظاهراً مشکوک رقم خورد و این در پی بی‌مهری‌های مختلف دولت‌های قبل و فعلی مبنی بر عدم توزیع بنزین یورو 4، عدم اختصاص اعتبار مناسب برای احیای دریاچه‌های مهارلو و پریشان، عدم اختصاص اعتبار مناسب برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شیراز، عدم اختصاص اعتبار برای توسعه زیرساخت شهر الکترونیک شیراز و بسیاری موارد دیگر رقم می‌خورد.

وی بیان کرد: در پی آزمایش‌های قبلی مثل طرح پزشک خانواده و دیگر موارد، اکنون نوبت به آزمایش سیاسی شهر شیراز رسیده که البته قطعاً در چنین مواردی شهروندان فهیم سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام اجازه جولان نخواهند داد.

محمدیان تصریح کرد: از نمایندگان استان تقاضا داریم با اتحاد و هم‌صدایی خود به همراه مدیران ارشد استان نسبت به پیگیری موضوعات مطروحه و موارد مختلف در رفع محرومیت‌های شهر شیراز و استان فارس اقدامات لازم را انجام دهند به‌ویژه اکنون‌که فصل بودجه‌نویسی دولت برای سال آینده نیز در حال آغاز است.

با ظرفیت محرم می‌توان بیشتر مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در جامعه  را برطرف کرد

محمد حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: با ظرفیت محرم می‌توان بیشتر مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در جامعه ازجمله اعتیاد، بیکاری و هزاران بلایای اجتماعی را برطرف کرد.

وی افزود: فرصت سوزی بلایی است که گریبان گیر جامعه ما شده و گویا جزء فرهنگ و مرام ما شده است که چه پروژه‌هایی که عمر بهره‌برداری آنها به پایان رسیده ولی هنوز اتمام نیافته است.

این عضو شورا گفت: در سال قبل پیشنهاد اجرایی و عملی پروژه دسترسی به حرم احمد بن موسی (ع) که از مهم‌ترین مطالبات نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر شیراز و تولیت حرم احمدی و محمدی حضرت آیت‌الله دستغیب است ارائه شد که با کمترین هزینه بالاترین راندمان را داشت اما هنوز از تنور مطالعه بیرون نیامده است.

حق‌نگر بیان کرد: پروژه اجرای تله‌کابین بر روی باغات قصردشت از جمله موارد مورد غفلت واقع شده است که طرح فوق بهترین چشم انداز و زیباترین منظر و بهترین تفرجگاه برای شهروندان شیرازی را ایجاد می کرد و از قبل اجرای آن باغات قصردشت نیز حفظ می شد اما با فرصت سوزی پیش آمده بخش عظیمی از باغات از بین رفت و فرصت لذت بردن از زیبایی های موجود نیز از مردم گرفته شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا طرح ترافیک شهر شیراز را نیز از دیگر مصادیق فرصت سوزی عنوان و اظهار کرد: اگر نیروی انتظامی همراهی کرده بود این طرح به مرور اصلاح و بخشی از مشکلات شهر حل می شد.
کد مطلب : ۱۱۶۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما