۰
plusresetminus
تحلیلی بر مسائل منطقه غرب آسیا؛

تاملی بر چگونگی پیدایش «نظم نوین جهانی» و «خاورمیانه جدید»/ نزاع اعراب با اسرائیل چگونه به اختلاف «شیعه – سنی» تبدیل شد؟

تاریخ انتشارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
برای جلوگیری از این نفوذ پروژه «ایران هراسی» و «شیعه هراسی» در منطقه محوریت «غربی- عربی -عبری – ترکی» شکل گرفت و اختلاف اعراب با اسرائیل را به اختلاف شیعه – سنی تبدیل کردند.
خاورمیانه جدید
خاورمیانه جدید
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی اصولا طی یکصد سال اخیر پس از وقوع هر جنگی در ابعاد بین المللی، شاهد شکل‌گیری نظمی جدید بوده‌ایم که بنیانگزار آن فاحان جنگ ها بوده اند، برای مثال بعد از جنگ 30 ساله کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در اروپا، نظم وستفالیا و بعد از جنگ‌های ناپلئونی در اروپا، «نظم موازنه قوا» و بعد از جنگ جهانی اول. «امنیت دسته جمعی» و پس از جنگ جهانی دوم «بازدارندگی و نظام دو قطبی» صورت می‌گیرد.

بعد از جنگ سرد و متعاقب آن فروپاشی شوروی، از سوی تئورسین ها و مقامات آمریکایی دو اصطلاح «نظم نوین جهانی» به رهبری آمریکا و «خاورمیانه جدید» به رهبری رژیم صهیونستی مطرح شد. برای تحقق این شعارها نیاز به جنگ بود، صدام با حمله به کویت فرصت طلایی در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت تا بعد از جنگ سرد، نظم نوین جهانی خود را عملیاتی کند.

با شکل دادن ائتلاف حمله به عراق، اکثر کشورها فرماندهی شوارتسکف آمریکایی را پذیرفتند و نهایتاً آمریکایی‌ها، کدخدایی خود را به رخ جهانیان کشیدند و چند کشور از جمله ایران که این نظم نوین آمریکایی را نپذیرفتند بعنوان «محور شرارت» از سوی نظام سلطه، معرفی شدند.

همچنین برای تحقق «خاورمیانه جدید» به رهبری رژیم صهیونستی نیاز به جنگ بود که در این راستا رژیم صهیونستی جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان را به راه انداخت، اما با شکست مفتضحانه خود نتوانست رهبری خود را در غرب آسیا عملیاتی کند.

با پیروزی حزب الله لبنان و متعاقب آن پیروزی حماس، دنیا شاهد افزایش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد. برای جلوگیری از این نفوذ پروژه «ایران هراسی» و «شیعه هراسی» در منطقه محوریت «غربی- عربی -عبری – ترکی» شکل گرفت و اختلاف اعراب با اسرائیل را به اختلاف شیعه – سنی تبدیل کردند و با شکل گیری تحولات بیداری اسلامی در منطقه بهانه خوبی برای تضعیف محور مقاومت شد.

در این مدت پنج سال ائتلاف مذکور با تشویق، تحریک، حمایت و مسلح کردن گروهک‌های تروریستی (از جمله داعش و جبهه النصره) بدنبال سقوط دولت سوریه بودند که علی‌رغم حمایت همه جانبه ی آن‌ها نتوانستند به اهداف خودشان برسند.

با ورود نظامی روسیه در صحنه نبرد بر علیه گروهک‌های تروریستی و تغییر موازنه قدرت در میدان جنگ، آمریکایی‌ها و هم پیمانانش را بر آن داشت که واقعیت را پی برده و اعتراف کند که بدون حضور ایران، نه تنها در سوریه بلکه در هیچ کدام از بحران‌های منطقه امکان پذیر نیست.

عربستان وقتی که دید با صرف هزینه بسیار زیاد توفیق چندانی در لبنان، سوریه و عراق پیدا نکرد و مهره‌های آنان در کشورهای ذکر شده نتوانستند اهداف عربستان را تحقق ببخشند تمام تلاش خود را در حمله به یمن به کار گرفتند که شاید بتوانند با ادعای جنگ مذهبی، کشورهایی همچون مصر، ترکیه، پاکستان و ... را با خود همراه کنند اما جز امارات متحده عربی کشور دیگری آنچنان که انتظار سعودی‌ها بود وارد این جنگ خانمان سوز نشدند و بعد از گذشت چندین ماه با این همه خیانت و کشتن انسان‌های بی گناه و کودکان و از بین بردن زیر ساخت‌های یمن بنوعی بدنبال رهایی از این باتلاق خود ساخته است.

مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین - غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه شیراز


http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
کد مطلب : ۱۲۱۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما