۰
plusresetminus
نگاهی به طرح جدید فروش قسطی مسکن؛

خروج بازار مسکن از رکود یا طرح دولت برای خانه‌دار شدن پولدارها

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
طرح جدید فروش قسطی مسکن، طرحی که برخلاف عنوانش که ذهن را به سمت خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه می‌برد، اما در طرح مسکن اقساطی طبقات متوسط و بالاتر، گروه‌های هدف عنوان شده‌اند.
خروج بازار مسکن از رکود
خروج بازار مسکن از رکود
به گزارش "حافظ نیوز"، فرهیختگان، روزنامه حامی دولت درباره طرح جدید فروش قسطی مسکن گزارش داده است: پس از گذشت حدود چهارماه از موافقت بانک مرکزی با طرح فروش اقساطی مسکن، این طرح قرار است به‌زودی اجرایی شود.

طرحی که برخلاف عنوانش که ذهن را به سمت خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه می‌برد، اما در طرح مسکن اقساطی طبقات متوسط و بالاتر، گروه‌های هدف عنوان شده‌اند...

این اقدام‌های دولت و بخش خصوصی برای خروج بازار مسکن از رکود در شرایطی است که آمار و شواهد روایت تلخی از این بازار در سه سال اخیر دارند. به‌تازگی هم بانک مرکزی گزارشی از وضعیت مسکن در هشت‌ماهه نخست امسال منتشر کرده است که براساس آن معاملات مسکن در تهران 1.16 درصد و قیمت این کالا هم نزدیک به 1.1 درصد کاهش پیدا کرده است. همین اعداد و ارقام نشان از عمق رکود در این بازار دارد...

آن‌طور که اعضای کانون سراسری انبوه‌سازان گفته‌اند طرح مسکن اقساطی قرار است برای واحدهای 250 تا 300 متری اجرا شود. از طرف دیگر به‌دلیل نبود منابع مالی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، انبوه‌سازان بخشی از مبلغ خرید خانه را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به صورت قسطی به خریدار می‌فروشند.

ایرج رهبر، عضو هیات‌مدیره انبوه سازان مسکن هم گفته است: «طرح فروش قسطی مسکن برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالا قرار دارند و تا مدت پنج تا هفت سال بتوانند اقساط وام‌ ۱۰۰ میلیون تومانی را بازپرداخت کنند.»

براساس گفته‌های انبوه‌سازان، این سود دو درصد بیش از تورم است؛ به اضافه اینکه بانک مسکن 4 درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می‌کند. محاسبات نشان می‌دهد برای دریافت وام 100 میلیونی و با احتساب نرخ سود تسهیلات 20 درصدی که دوره بازپرداخت آن حدود پنج سال باشد، چیزی نزدیک سه میلیون و 333 هزار تومان به صورت ماهیانه باید پرداخت شود.

شاید به همین دلیل است که خود اعضای کانون انبوه‌سازان هم تاکید کرده‌اند طرح مسکن اقساطی برای اقشار متوسط و بالاتر است. البته آنها این را هم گفته‌اند که برنامه‌ریزی‌شان در قالب سه طرح برای فروش مسکن به اقشار پایین، میانه و طبقه بالای جامعه بود.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
کد مطلب : ۱۲۲۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما